جراحی هموروئید با لیزر(CO2,Nd:YAG)با توجه به اندازه و نوع بواسیر

ابتلا به هموروئید زندگی را ناخوشایند می‌سازد. هموروئید زمانی به وجود می‌آید که رگ‌های خونی کانال مقعدی به طور غیر طبیعی متورم، ملتهب و دردناک شوند. با اینکه ابتلا به هموروئید باعث خجالت فرد می‌شود اما بیماران با آگاهی از این که هموروئید مشکل بسیار رایجی است کمی آرامش خاطر می‌یابند. هموروئید زمانی به وجود می‌آید که رگ‌های خونی کانال مقعدی به طور غیر طبیعی متورم، ملتهب و دردناک شوند. رایج‌ترین علت ایجاد همورویید فشار ناشی از یبوست در حین دفع، نشستن طولانی مدت، و آبسه مقعدی است. دیگر علل ایجاد هموروئید شامل بارداری، افزایش سن، بیماری کرون، یبوست یا اسهال، زایمان طبیعی و رابطه جنسی مقعدی می‌باشند. در برخی موارد، بیماری‌های دیگری همچون سیروز کبدی نیز باعث هموروئید می‌شوند. هموروئید ممکن است درون کانال مقعدی یا نزدیک دهانه مقعد ایجاد شود. بنابراین هموروئید به دو نوع هموروئید داخلی و هموروئید خارجی دسته بندی می‌شود. یکی از راه‌های درمان هموروئید جراحی می‌باشد و جراحی با لیزر یکی از بهترین روش‌های جراحی است که امروزه برای درمان بیماری‌های مقعدی از جمله هموروئید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جراحی با لیزر از جمله روش‌های جدیدی می‌باشد که امروزه برای جراحی و درمان انواع بیماری‌های مقعدی به ویژه هموروئید مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهم‌ترین مزایای این نوع جراحی (جراحی بسته یا جراحی با لیزر) نسبت به جراحی‌های باز عبارتند از، بیهوشی موضعی(در این نوع جراحی نیازی به بیهوشی کامل نیست)، دوره نقاهت کوتاه در مقایسه با جراحی‌های باز به طوری که بیمار خیلی سریع بعد از عمل می‌تواند به محل زندگی و سرکار خود بازگردد، عدم نیاز به پانسمان و درد و خونریزی بسیار کم در مقایسه با جراحی‌های باز.

متخصصان در کلینیک ما آماده‌ ارائه خدمات در زمینه‌ درمان انواع بیماری‌های مقعدی از جمله همورئید, شقاق و فیستول با استفاده از جراحی بسته یا جراحی با لیزر و با استفاده از بهترین امکانات به شما می‌باشند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

انواع هموروئید

انواع هموروئید عبارتند از هموروئید داخلی و هموروئید خارجی که در ادامه هر کدام جداگانه توضیح داده خواهد شد.

• همورویید خارجی ممکن است به شکل التهاب خفیف رگ‌های نزدیک مقعد باشد و معمولا به آن توجه نمی‌شود. در این نوع هموروئید  بیمار احساس می‌کند پوستی اضافی در اطراف مقعد وجود دارد.
  • ممکن است این پوست‌های اضافی متورم شده و در مقعد ایجاد فشار کنند. همچنین ممکن است تمیز نگهداری مقعد را مشکل ساخته و باعث حساسیت پوست، سوزش و خارش شوند. اگر یکی از رگ‌ها بسیار بزرگ شود، باعث ایجاد ناراحتی، مخصوصا در هنگام دفع می‌گردد. این احساس ناراحتی باعث می‌شود فرد نتواند مقعد را به خوبی تمیز کند و در نتیجه پوست حساس گردد.
  • هموروئید بسته بسیار دردناک بوده و حتی نشستن یا راه رفتن فرد را با مشکل روبرو می‌سازد. ممکن است پوست روی قسمت برآمده (به علت جمع شدن خون در زیر پوست) به رنگ آبی و براق (به علت کشیدگی پوست) در آید.

اگر در طول ۲۴ تا ۴۸ ساعت این برآمدگی برداشته نشود، کم کم درد آن در چهار تا پنج روز بعد کاهش می‌یابد. ممکن است پوست روی محل به خودی خود باز شده و باعث خونریزی خفیفی شود. این درد و خونریزی با مراقبت مناسب پس از دو هفته متوقف می‌شود.

• رایج‌ترین نشانه‌ هموروئید داخلی، خونریزی مقعدی بدون درد است. ممکن است فرد پس از دفع متوجه وجود رگه‌هایی از خون قرمز روشن بر روی دستمال توالت یا روی مدفوع شود. اگر فرد مجبور باشد برای خروج مدفوع به فشار متوسل شود، خون به اطراف کاسه توالت پاشیده یا از مقعد به داخل کاسه توالت می‌چکد.
  • ممکن است به دلیل تورم هموروئید در کانال مقعدی، فرد پس از دفع احساس پُر بودن داشته باشد.
  • هموروئیدهای بزرگ که از مقعد بیرون می‌زنند (هموروئید درجه سه و چهار) باعث پنهان شدن مخاط و ایجاد حساسیت و خارش خفیف پوست می‌شوند.
  • فرد هموروئید برآمده و بیرون زده را به صورت لایه‌های مرطوبی از پوست بیرون زده احساس می‌کند. این پوست ممکن است خود به درون مقعد برگردد یا می‌توان آن را به درون مقعد برگرداند.
  • هموروئیدهای خیلی بزرگ اگر متورم شده و توسط عضله اسفنکتر مقعد که مسئول کنترل باز و بسته شدن مقعد است تحت فشار قرار گیرند، دردناک می‌گردند.
  • هموروئیدهای بزرگ داخلی در بدترین حالت خود همیشه از مقعد بیرون هستند.
  • در برخی موارد نادر، ممکن است  باز و بسته شدن مقعد باعث نرسیدن خون به رگ‌های متورم و مرگ بافت‌های درون مقعد شود. در چنین شرایطی فرد باید سریعا تحت عمل جراحی قرار گیرد تا آسیب جدی به او وارد نشود.

هموروئید در اثر افزایش فشار رگ‌های حفره لگنی و مقعد ایجاد شده و باعث بزرگی و برآمدگی رگ‌ها می‌شود. افزایش فشار معمولا در اثر موارد زیر اتفاق می‌افتد:

• عادات دفعی ضعیف، خونریزی ناشی از یبوست یا اسهال طولانی مدت
  • افزایش وزن که معمولا باعث فشار در هنگام دفع می‌شود.
  • ایستادن یا نشستن طولانی مدت
  • تنفس نامناسب در هنگام بلند کردن اجسام سنگین (به درون کشیدن هوا به جای بیرون دادن آن در هنگام اعمال فشار در برابر وزن)
  • بارداری، که باعث افزایش جریان خون به حفره لگنی می‌شود.
  • فشار هنگام زایمان طبیعی
  • بیماری‌هایی همچون بیماری مزمن قلب و کبد که باعث می‌شود خون در شکم و حفره لگن جمع شود.
  • آبسه مقعدی
  • سرفه، عطسه یا استفراغ
  • عوامل ژنتیکی (ارثی)

علائم

رایج‌ترین نشانه‌ی هموروئید داخلی و خارجی، خونریزی در هنگام دفع (ممکن است فرد متوجه رگه‌هایی از خون قرمز روشن بر روی دستمال توالت شود)، خارش و درد مقعد است.

درمان هموروئید با جراحی بسته (جراحی لیزر یا لیزر همورئید)

درمان-هموروئید-با-جراحی-بسته

بسته به نوع و اندازه‌ی همورروئید روش‌ها و لیزرهایی که برای درمان آن مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از:

انعقاد لیزری

انعقاد لیزری یک روش جراحی جدید است  که در آن جراح از یک پروب لیزر الکترود برای انتقال جریان الکتریسیته به هموروئید استفاده می‌کند. در این روش، الکتریسیته باعث یک فعالیت شیمیایی شده و در نتیجه جریان خون به هموروئید کاهش یافته و هموروئید کوچک می‌شود. یک نوع از درمان با لیزر، انعقاد هموروئید با استفاده از اشعه مادون قرمز است.

لیزر انعقاد مادون قرمز (IRC) برای درمان هموروئید چیست؟

لیزر انعقاد مادون قرمز به سرعت به یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان هموروئید تبدیل شد و به دلیل اینکه سریع انجام می‌شود، بیماران آن را به خوبی تحمل می‌کنند، و مشکلی ایجاد نمی‌کند اکثر افراد لیزر انعقاد مادون قرمز را به دیگر روش‌های درمانی موجود ترجیح می‌دهند. در این روش یک پروب کوچک با قسمت بالای هموروئید تماس یافته و بافت آن قسمت را به مدت یک ثانیه در معرض اشعه مادون قرمز قرار می‌دهد. این کار رگ‌های خونی بالای هموروئید را بسته و باعث کوچکی و حذف هموروئید می‌شود. هموروئید رگی بزرگ است که رگ‌های کوچک بسیاری را تخلیه می‌کند. خون جریان یافته از این رگ‌ها باعث تورم و پرخونی هموروئید می‌شود. این تورم و پرخونی منجر به ایجاد درد و خونریزی می‌گردد. از آنجا که هموروئید در محلی قرار دارد که پر از انتهای عصبی حساس است، انعقاد مستقیم هموروئید بسیار دردناک می‌باشد. خوشبختانه، رگ‌های کوچکی که هموروئید را تغذیه می‌کنند در محلی قرار دارند که انتهای عصبی و احساس در آنجا بسیار ناچیز است. در انعقاد مادون قرمز، پزشک از این حقیقت که رگ‌های کوچکی که هموروئید را تغذیه می‌کنند در محلی قرار دارند که انتهای عصبی و احساس در آنجا بسیار ناچیز است بهره گرفته، بالای هموروئید رفته و این رگ‌های کوچک را از بین می‌برد. به این ترتیب، از کار بر روی محل حساس و دردناک خودداری می‌کند. تخریب رگ‌های کوچک باعث عدم خونرسانی به هموروئید می‌شود، همانطور که مسدود کردن یک رودخانه باعث خشکی دریاچه می‌گردد.

چرا به لیزر انعقاد مادون قرمز نیاز است؟

می‌توان از لیزر انعقاد مادون قرمز(IRC) برای درمان هموروئیدهای خفیف و متوسط استفاده کرد. اگر فرد از هموروئید داخلی که باعث درد، خونریزی و دیگر علایمی که به درمان‌های محافظه کارانه پاسخ نمی‌دهند رنج ببرد، انعقاد مادون قرمز روش درمان مناسبی برای او خواهد بود.

انعقاد مادون قرمز چگونه انجام می‌شود؟ آیا این روش درمان دردناک است؟

مممولا انعقاد مادون قرمز تحت پوشش اکثر بیمه‌ها قرار دارد و نیاز نیست بیمار شب را در بیمارستان بستری بماند. انعقاد با اشعه مادون قرمز موثرتر از اسکلروتراپی بوده و در برخی موارد بیماران این روش را بهتر از انعقاد با نوار لاستیکی تحمل می‌کنند.

فرآیند انعقاد مادون قرمز

در انعقاد مادون قرمز از یک ابزار دستی که پرتوی شدیدی از نور مادون قرمز منتشر می‌کند استفاده می‌شود. یک پروب کوچک در تماس با پوست بالای هموروئید قرار گرفته و پالس‌هایی از نور مادون قرمز به بافت آن قسمت اعمال می‌کند. گرمای حاصل از نور مادون قرمز باعث سوختن محل مورد نظر و انعقاد رگ‌های بالای هموروئید می‌شود. بافت زخمی ایجاد شده باعث می‌شود که خون به هموروئید نرسیده و در نتیجه هموروئید کوچک شده و از بین برود. در دیواره‌ی کانال مقعدی، در محلی که هموروئید وجود داشته زخمی ایجاد می‌شود. مزیت این زخم این است که بافت زخمی باعث می‌شود رگ‌های خونی در محل زخم باقی مانده و در کانال مقعد متورم نشده و تبدیل به هموروئید نشوند. هر جلسه درمان با این روش حدود پنج دقیقه زمان می‌برد. برای درمان تمام قسمت‌های مبتلا به هموروئید ممکن است فرد به سه جلسه درمان نیاز داشته باشد اما تعداد جلسات با توجه به هر فرد و محل ایجاد هموروئید فرق می‌کند.

دوره نقاهت پس از انعقاد مادون قرمز

پس از انجام ICR، فرد احساس نیاز به دفع خواهد داشت. گاهی بیماران می‌گویند که احساس می‌کنند پایین شکمشان پر است. ممکن است فرد خونریزی خفیف مقعدی نیز داشته باشد اما این خونریزی به خودی خود متوقف می‌شود. این مشکلات موقتی هستند. معمولا درمان با این روش عوارض جانبی دیگری ندارد. فرد می‌تواند در صورت نیاز از داروهای مسکن استفاده کند اما نباید چند روز متوالی آسپرین یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مصرف کند. استفاده از داروهای ملین باعث دفع راحت‌تر در دوره نقاهت می‌شود. دوش آب گرم نیز به راحتی حرکات روده‌ای کمک می‌کند.

درمان با لیزر

یک روش سرپایی دیگر برای درمان بواسیر، استفاده از لیزر است که برای درمان هموروئید خارجی در قسمت‌هایی که به راحتی می‌توان آنها را هدف قرار داد استفاده می‌شود. درمان با لیزر نیز مانند انعقاد با لیزر باعث گرم شدن بافت‌های درونی هموروئید و بسته شدن آن می‌شود. برای این عمل از بی حسی موضعی استفاده می‌گردد. فرد می‌تواند یکی از دو نوع لیزر مخصوص، یعنی کربن دی اکسید (CO2) یا لیزر نئودیمیم دوپ گارنت ایتریم آلومینیوم (Nd:YAG) را انتخاب کند.

درمان هموروئید با لیزر چیست؟

درمان هموروئید با لیزر یک روش بالینی است که در آن هموروئید با استفاده از تجهیزات خاصی که لیزر منتشر می‌کنند درمان و برداشته می‌شود. این روش شبیه دیگر روش‌های جراحی برای درمان بواسیر است. هدف نهایی از درمان هموروئید با لیزر، رهایی کامل از مشکل موجود و کاهش علائم بیمار است.

درمان هموروئید با لیزر چگونه انجام می‌شود؟

قبل از شروع فرآیند درمان از بیمار خواسته می‌شود که مصرف داروهای رقیق کننده‌ی خون را متوقف کند. همچنین بیمار باید پزشک را از داروهایی که همیشه و به طور منظم مصرف می‌کند آگاه سازد تا پزشک اجازه‌ی مصرف داروهای ضروری را به او داده و در صورت نیاز مصرف داروهای غیر ضروری را متوقف کند. ممکن است از بیمار خواسته شود که شب قبل از عمل چیزی نخورد و با معده خالی برای درمان مراجعه کند. بیمار می‌تواند ‌مقدار کمی آب بنوشد. در این روش نیز مانند دیگر جراحی‌ها، مراحل انجام کار برای بیمار توضیح داده شده و رضایت گرفته می‌شود. بیمار به بیمارستان رفته و برای عمل در حالتی قرار می‌گیرد که دسترسی به هموروئید راحت باشد. پس از تمیز کردن محل با محلول ضد عفونی کننده، از بی حسی موضعی در محل استفاده می‌شود. گاهی اوقات برای کاهش اضطراب بیمار از مسکن خفیفی استفاده می‌شود. یک پرتوی لیزر مستقیما به هر هموروئید می‌تابد. این پرتو باعث جدایی هموروئید و حذف کامل آن می‌شود. خوشبختانه در این روش خونریزی وجود ندارد زیرا لیزر همزمان خون را منعقد می‌کند.

مزایای جراحی هموروئید با لیزر

• همان طور که گفته شد، جراحی با لیزر بدون درد بوده و بهبودی نیز به سرعت حاصل می‌شود.
  • تقریبا در ۹۸ درصد موارد نیاز نیست بیمار پس از جراحی در بیمارستان بستری شود. بنابراین بیمار می‌تواند همان روز پس از عمل به منزل برگردد.
  • از آنجا که در فرآیند انجام این عمل از دود یا بخار استفاده نمی‌شود، هیچ جرقه‌ای نیز به وجود نیامده و جراحی کاملا بی خطر است.
  • در این جراحی عوارضی مانند عوارض ناشی از مرگ بافت وجود ندارد زیرا در حین عمل به بافت‌های اطراف هموروئید آسیبی وارد نمی‌شود.
  • استفاده از لیزر به فرد اطمینان می‌دهد که خونریزی بسیار ناچیز خواهد بود زیرا لیزر رگ‌ها را نیز می‌بندد.

محدودیت‌های موجود برای درمان هموروئید با لیزر

با اینکه لیزر برای درمان هموروئید مفید است اما محدودیت‌ها و نواقصی نیز دارد. در حقیقت، بیمار متوجه وجود برخی از این محدودیت‌ها نمی‌شود، بلکه پزشکی که این جراحی را انجام می‌دهد از محدودیت‌های موجود آگاه است. این محدودیت‌ها عبارتند از:

• گاهی این جراحی باعث حریق می‌شود.
  • تجهیزات مورد نیاز برای درمان با لیزر گران قیمت هستند و به همین دلیل این روش به راحتی قابل استفاده در تمام کشورها نیست.
  • متخصصان جراحی با لیزر باید در اتاق عمل عینک محافظ مخصوص بپوشند.
  • اگر در حین عمل، لیزر بر روی یک بافت سالم اثر گذارد باعث آسیب شدید به بافت و خونریزی غیر قابل کنترل می‌شود.

جراحی هموروئید با لیزر(CO2,Nd:YAG)با توجه به اندازه و نوع بواسیر
3.67 از 3 رای