آیا عمل جراحی با لیزر برای درمان کولیت روده(کولیت اولسراتیو)امکانپذیر است؟

کولیت-معده

کولیت اولسراتیو با علامت اختصاری UC به التهاب مزمن روده بزرگ (کولون) اتلاق می­شود. کولون بخشی از سیستم گوارش است که در آن آب از موادغذایی جذب­نشده جدا شده و مواد زائد باقی مانده ذخیره می­شود.

کولیت روده(کولیت زخمی) یا کولیت اولسراتیو (Ulcerative colitis) که به ورم و یا آماس روده نیز معروف است، یکی از انواع بیماری­های التهابی روده است که باعث التهاب طولانی مدت در بخشی از دستگاه گوارش می­شود. همانند بیماری کرون که یکی دیگر از انواع بیماری های التهابی روده می باشد، کولیت روده نیز می­تواند ناتوان کننده و خطرناک باشد. از آنجاییکه کولیت روده بیماری مزمنی است، علایم و شدت آن در گذر زمان بدتر می­شود. کولیت روده عموما داخلی ترین سطح روده بزرگ (کولون) و راست روده (رکتوم) را تحت تاثیر قرار می دهد.  عوارض ممکن این بیماری می تواند شامل مواردی از قبیل:افزایش خطر سرطان روده بزرگ(کولون), سنگ کلیه و پوکی استخوان باشد. درمان­هایی که برای این بیماری در نظر گرفته شده می­تواند شامل درمان دارویی و جراحی باشد. داروهایی که برای درمان این بیماری تجویز می­شود, منجر به علاج بیماری نمی‌شوند اما کمک می‌کنند که بیمار بتواند مانند افراد سالم زندگی کند.در واقع علاج و درمان قطعی کولیت روده، جراحی به منظور حذف کولون می باشد. جراحی با لیزر یکی از روش های جراحی است که امروزه برای سوزاندن و ازبین بردن کولون و درمان بیماری کولیت روده وجود دارد. این روش جراحی بدون درد و خونریزی بوده و دوران نقاهت کوتاهی دارد. به علاوه نیاز به بیهوشی کامل نبوده و بیمار می تواند سریعا بعد از عمل به منزل برگردد.

متخصصان ما در کلینیک ما اماده ی ارائه ی خدمات در زمینه ی درمان انواع بیماری های مقعدی(بواسیر, شقاق, فیستول( و کیست ها و درمان بیماری کولیت روده با روش جراحی لیزر و با استفاده از بهترین تجهیزات به شما می باشند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

شماره تماس ما

رکتوم به انتهای کولون گفته می­شود که در نزدیکی مقعد قرار دارد. در بیماران مبتلا به کولیت اولسراتیو، زخم و التهاب لایه درونی کولون منجربه درد شکم، اسهال و خونریزی مقعدی می گردد. کولیت زخمی  با بیماری دیگر التهاب روده­ها به­نام  بیماری کرون مرتبط می­باشد. کولیت اولسراتیو و بیماری کرون هردو به بیماری التهابی روده (IBD) معروف هستند.

کولیت روده و بیماری کرون از بیماری­های مزمن هستند. بیماری کرون می­تواند به هر قسمت از دستگاه گوارش ازجمله لایه­های دیواره روده آسیب برساند.

علل کولیت اولسراتیو

عوامل ارثی(h3)

سیستم ایمنی بدن – (h3)

• از آنجایی­که خطر ابتلا به این بیماری در صورتی­که درخانواده شما سابقه آن وجود داشته باشد، بیشتر است، عوامل
    ژنتیکی می توانند در این زمینه موثر باشند.
  • یک نوع ویروس یا باکتری، می تواند باعث ابتلا به بیماری کولیت روده شود. زمانی­که دستگاه ایمنی بدن درحال مبارزه با ویروس و یا باکتری است، دستگاه گوارش ملتهب می­شود. در ضمن ممکن است، التهاب ناشی از واکنش خودایمنی باشد که در
    آن سیستم ایمنی بدن شما حتی در صورت عدم وجود باکتری و یا ویروس خاصی اقدام به واکنش و فعالیت نماید.

علائم کولیت اولسراتیو چیست؟

از شایع­ترین علائم کولیت روده می­توان به خونریزی مقعدی، درد شکم و اسهال اشاره نمود اما در بین بیماران مبتلا به چنین ناهنجاری طیف وسیعی از علائم دیگر وجود دارد.

متغیر بودن علائم درحقیقت انعکاس دهنده میزان بیماری ( میزان کلون و رکتوم ملتهب) و شدت التهاب می­باشد. معمولا بیماران مبتلا به التهاب محدود شده به رکتوم و بخش کوچکی از کولون مجاور رکتوم در مقایسه با بیمارانی که به التهاب شدید روده دچار هستند دارای علائم خفیف­تری بوده و تشخیص بیماری آن­ها به نسبت راحت­تر می­باشد.

انواع مختلف کولیت زخمی بر اساس موقعیت و شدت التهاب طبقه­بندی می­شوند:

پروکتیت اولسراتیو

پروکتیت اولسراتیو به التهابی اشاره دارد که محدود به رکتوم می­باشد. در بسیاری از بیماران مبتلا به چنین شرایطی، تنها علائم ممکن است خونریزی مقعدی خفیف و متناوب  باشد. بیماران دیگری که دارای التهاب شدید مقعدی هستند علاوه بر خونریزی ممکن است درد مقعد نیز داشته باشند.

سایر بیماران مبتلا به التهاب شدید مقعدی، علاوه­بر درد مقعد ممکن است از علائمی نظیر اضطرار(احساس ناگهانی اجابت مزاج و نیاز به تخلیه برای ترس از کثیف کردن خود) و یا تنسموس (فشار دردناک و بی­تاثیر ناشی از التهاب روده در اجابت مزاج) رنج ببرند.

پروکتوسیگموئیدیت

این بیماری موجب التهاب مقعد و کولون سیگموئید ( بخش کوچکی از کولون که به مقعد متصل است) می­گردد. علائم این بیماری همانند بیمای پروکتیک اولسراتیو شامل خونریزی مقعد، اضطرار و تنسموس می­باشد. برخی از بیماران مبتلا به چنین ناهنجاری دچار اسهال خونی و گرفتگی عضلانی نیز می­شوند.

کولیت سمت چپ

کولیت چپ شامل التهاباتی است که از مقعد شروع شده و تا کولون چپ (کولون سیگموئید و کولون نزولی) امتداد می­یابد. از علائم این بیماری می­توان به اسهال خونی، گرفتگی عضلات شکم، کاهش وزن و درد در ناحیه چپ شکم اشاره نمود.

پانکولیت یا کولیت جهانی

این بیماری به التهاباتی اشاره دارد که کل کولون ( کولون راست، کولون چپ، کولون عرضی و راست روده) را دربر می­گیرد. علائم پانکولیت شامل اسهال خونی، درد و گرفتگی شکم، کاهش وزن، خستگی مفرط، تب و تعریق شبانه می­باشند.

برخی از بیماران مبتلا به پانکولیت به­دلیل التهاب خفیف و علائم خفیف­تر راحت­تر به داروها واکنش نشان می­دهند.  معمولا درمان بیمارانی که دچار التهاب شدید هستند سخت­تر از بیمارانی است که از کولیت­های زخمی خفیف رنج می­برند.

کولیت فولمینانت

کولیت فولمینانت یا به­عبارتی کولیت کامل که به ندرت رخ می­دهد  نوع حاد بیماری پانوکلیت است. بیماران مبتلا به چنین ناهنجاری اغلب از کمبود آب بدن، درد شدید شکم، اسهال طولانی توام با خونریزی و حتی شوک رنج می­برند. این بیماران درمعرض ابتلا به مگاکولون توکسیک ( اتساع روده بزرگ به­دلیل التهاب شدید) و پارگی کولون (سوراخ شدن) هستند.

افرادی که دچار ناهنجاری­های کولیت فولمینانت و مگاکولون توکسیک هستند در بیمارستان­ها و با داروهای قوی وریدی درمان می­شوند. اگر این بیماری­ها با دارو درمان نشوند برای پیشگیری از پارگی کولون باید از طریق جراحی اقدام به خارج کردن روده آسیب­دیده و بیمار کرد.

با وجود این­که شدت التهاب کولون در کولیت روده به­مرور زمان بیشتر و بیشتر می­شود موقعیت و میزان این ناهنجاری معمولا در بیماران ثابت می­ماند. بنابراین هنگامی که کولیت زخمی در یک بیمار عود می­کند التهاب به رکتوم محدود می­شود.  با این وجود تعداد خیلی کمی (کمتر از 10%) از افرادی که دارای کولیت روده و یا پروکتوسیگموئیدیت هستند ممکن است بعدها دچار کولیت شدید شوند. بیمارانی که درابتدا تنها کولیت اولسراتیو دارند ممکن است بعدها به بیماری کولیت چپ یا حتی پانکولیت دچار شوند.

تشخیص کولیت اولسراتیو

بعضی از راه های تشخیص این بیماری عبارتند از:

• نمونه مدفوع: برای تشخیص عفونت و انگل انجام می­شود چراکه این شرایط ممکن است موجب کولیتی شود که به کولیت روده شبیه است.
  • آزمایش خون: برای تشخیص کم خونی (کمبود گلبول قرمز خون)، افزایش تعداد گلبول­های سفید خون و افزایش میزان رسوب انجام می­شود. افزایش میزان گلبول­های سفید و همچنین رسوب نشان­دهنده التهابی است که ممکن است با عفونت و یا هرنوع التهاب مزمن ازجمله بیماری کرون مرتبط باشد.
  • باریوم انما با اشعه ایکس: این نوع تست ممکن است جهت تشخیص کولیت زخمی انجام شود. در تست باریوم انما، مایع چسبنده داخل مقعد شده و به کولون تزریق می­شود. باریوم به­قدری متراکم است که از کولون عبور نمی­کند بنابراین قسمت بیرون کولون در تصاویر اشعه ایکس قابل رویت خواهد بود.

جراحی

در صورتی که بیمار به نوع شدیدی از بیماری کولیت اولسراتیو که دارای اثر قابل توجهی بر کیفیت زندگی است مبتلا باشد یا وارد فازی از بیماری شود که به درمان دارویی پاسخ مثبت نمی‌دهد، جراحی بهترین گزینه درمانی خواهد بود. کولیت اولسراتیو فقط بر روده‌ی بزرگ تأثیر می‌گذارد. بنابراین عمل جراحی‌ای که در آن کل روده بزرگ حذف شود، می‌تواند بیماری را درمان کند.  انواع روش های جراحی که می تواند در درمان این بیماری مود استفاده قرار گیرد عبارتند از:

جراحی

یکی از انواع روش های جراحی که امروزه برای درمان بیماری کولیت روده به منظور از بین بردن روده بزرگ انجام می شود جراحی با لیزر می باشد. از مزایای این نوع جراحی که نسبت به جراحی­های سنتی با استقبال بیشتری مواجه شده­اند  عبارتند از:

• عدم نیاز به بیهوشی کامل: بیهوشی کامل که یکی از علل اصلی ترس بیماران از جراحی است در این نوع جراحی وجود ندارد و بیمار با کمک بیهوشی موضعی درمان می شود.
  • درد و خونریزی کم: بیمار در این نوع جراحی در حین عمل خونریزی بسیار کمتری نسبت به جراحی­های سنتی خواهد داشت. به­علاوه بعد از عمل نیز درد و خونریزی کمتری را متحمل خواهد شد.
  • دوره نقاهت کوتاه: دوره ی نقاهت این بیماری بسیار کوتاه­تر از جراحی­های سنتی بوده و بیمار می­تواند بعد از چند روز استراحت به محل کار خود بازگردد و زندگی عادی خود را در پیش گیرد.

جراحی-سنتی

جراحی کولیت زخمی معمولا شامل حذف کولون و رکتوم است. این جراحی که به پروکتوکولکتومی معروف است ممکن است شامل مراحل زیر باشد:

• پروکتوکولکتومی کامل همراه با ایلئوستومی انتهایی: پروکتوکولکتومی کامل زمانی اجرا می­شود که علاوه­بر کولون و راست­روده، مخرج نیز از طریق جراحی حذف می­شود. ایلئوستومی جراحی است که با ایجاد یک منفذ در شکم بیمار (استوما) ضایعات جامد به داخل کیسه تخلیه می­شود.
  • پروکتوکولکتومی با ایلئال پاچ و آناستموز: در این نوع جراحی، کولون و راست روده برداشته می­شود اما مقعد و عضلات اسفنکتر مجاور مقعد دست نخورده باقی می­مانند. در این جراحی بیمار نیازی به حمل همیشگی کیسه اضافی ندارد.

مهم است درنظر داشته باشید که کولیت روده ممکن است بعد از جراحی نیز با علائم همراه باشد. بنابراین بهتر است جهت کنترل بیماری، بعد از جراحی همچنان با پزشک در ارتباط بود.

درمان با دارو

دارو

داروهایی که جهت درمان بیماری کولیت اولسراتیو مصرف می­شوند با کاهش التهاب که عامل اصلی بیماری است موجب بهبود می­گردند. ممکن است قبل از پیداکردن داروی موثر جهت درمان کولیت زخمی چندین دارو را امتحان کنید. اگر فکر می­کنید دارویی که مصرف می­کنید نتوانسته اهداف درمانی شما را پاسخگو باشد بهتر است با پزشک خود درمیان بگذارید. دانستن این نکته که داروهای تجویزی پزشک به شدت بیماری (خفیف، متوسط و یا شدید) و موقعیت بیماری در روده بزرگ بستگی دارد بسیار حائز اهمیت است.

در این قسمت به معرفی دسته­بندی داروهای تجویزی جهت درمان بیماری کولیت زخمی می­پردازیم:

آنتی بیوتیک­ها

مترونیدازول، سیپروفلوکساسین و یا سایر داورهای آنتی­بیوتیک ممکن است جهت درمان عفونت و یا عوارض کولیت روده مصرف شوند.

آمینوسالیسیلات (5-ASAs)

مصرف این دارو چه به­صورت خوراکی چه از راه مقعد موجب کاهش تورم در پوشش روده­ها شده و معمولا در درمان علائم خفیف تا متوسط بیماری کولین اولسراتیو موثر هستند.

کورتیکواستروئیدها

این داروها که به­ صورت خوراکی، تزریقی، از راه مقعد  یا داخل ورید مصرف می­شوند با سرکوب کردن سیستم ایمنی بدن به کاهش تورم کمک می­کنند و معمولا به تسکین علائم متوسط تا شدید بیماری کولیت زخمی کمک می­کنند.استروئیدها جهت مصرف درازمدت درنظر گرفته نشده­اند بلکه به­منظور کنترل کوتاه مدت علائم بیماری یا التهاب روده مصرف می­شوند. اگر استروئیدها به­طور صحیح و درست مصرف نشوند ممکن است موجب وابستگی و یا مقاومت در بیمار گردد.

تعدیل­ کننده ایمنی (ایمنومدولاتور)

این داروها که به­ صورت خوراکی یا تزریقی مصرف می­شوند با خنثی کردن پاسخ­های ایمنی بدن از بروز التهاب پیشگیری می­کنند.

درمان­های بیولوژیک (بیولوژیکس)

این داروها که به صورت تزریق داخل وریدی و یا درکل تزریق مصرف می­شوند با هدف قرار دادن یک مسیر خاص و سرکوب سیستم ایمنی بدن به کاهش التهاب کمک می­کنند. درمان­های بیولوژیک به افرادی که به درمان­های معمولی پاسخ و یا واکنشی نشان نداده­اند توصیه می­شود.

درمان خانگی

پزشک باتوجه به علائم بیماری کولیت زخمی ممکن است داروهای مسکن بدون نسخه را به بیمار توصیه نماید. داروهایی بدون نسخه شامل:

• داروهای ضداسهال
  • مسکن درد
  • مکمل­های غذایی

اغلب پیشنهاد می­شود که داروهای بدون نسخه را به­صورت مکمل در کنار داروهای تجویزی صرف شوند نه به­جای داروی تجویزی.

توجه به این نکته ضروری است که درمان­های خانگی هیچگاه نمی­تواند جایگزین درمان­های پزشکی شود و به اندازه آن موثر باشد و برای انجام درمان­های خانگی حتما باید با پزشک مشورت شود.

عوارض کولیت اولسراتیو چیست؟

• تزریق خون، پانکولیت و مگاکولون توکسیک
  • سرطان
  • 10 درصد از بیماران ممکن است به التهاب مفاصل (آرتروز) مبتلا شوند.
  • برخی بیماران به دلیل آرتروز مفاصل ساکروایلیاک ممکن است دچار درد در پایین کمر شوند.
  • اسپوندیلیت آنکیلوزان نوعی بیماری آرتروز است که موجب آسیب مفاصل مهره­ای بیمار می­گردد.
  • بیماران مبتلا به کولیت روده ممکن است در زمینه بیماری­های فعال بیشتر درمعرض لخته شدن خون باشند.

آیا عمل جراحی با لیزر برای درمان کولیت روده(کولیت اولسراتیو)امکانپذیر است؟