انقباض(تنگی) یا شل شدن اسفنکتر مقعدی ناشی از عدم درمان فیشر مقعدی

تنگی مقعد عارضه‌ای است که در طی آن مجرای مخرج تنگ شده و عمل اجابت مزاج با دشواری روبرو می‌شود. این عارضه در صورت درمان نشدن ممکن است به عوارض جدی منجر شود. این عارضه زمانی ایجاد می‌شود که عضلات مقعد – که به منظور تنظیم دفع مدفوع منقبض و شل می‌شوند – تنگ شوند. در اکثر موارد عارضه‌ی تنگی مقعد در اثر ایجاد بافت اسکار پس از آسیب‌های فیزیکی و یا جراحی هموروئید به وجود می‌آید. ازجمله دیگر عوامل ایجاد کننده‌ی این عارضه می‌توان به بدشکلی‌های مادرزادی، بیماری‌های آمیزشی و عفونت‌های مقعدی اشاره کرد. این عارضه در اکثر مواقع اسفنکتر داخلی (غیرارادی) مقعد را درگیر می‌کند.

زمانی که یک ارگان لوله‌ای یا رگ خونی بیش از اندازه باریک شده و نتواند عملکرد خود را به درستی انجام دهد عارضه‌ای ایجاد می‌شود که پزشکان به آن استنوزیس یا تنگی می گویند. تنگی مقعد نیز عارضه‌ای است که در طی آن اسفنکتر مقعدی که دقیقاً قبل از مخرج قرار گرفته است تنگ و باریک می‌شود.

بیمارانی که به بیماری فیشر مبتلا می‌شوند در معرض خطر ابتلا به بیماری تنگی مقعد نیز می‌باشند، بنابراین توصیه می‌شود با درمان به موقع فیشر مقعدی از این بیماری در امان بمانید. پزشک متخصصان ما با استفاده از لیزر لئوناردو آماده ارائه خدمات در زمینه‌ی انواع بیماری‌ها می‌باشند. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن‌های ما تماس حاصل فرمایید.

چه عاملی منجر به بروز تنگی مقعد می‌شود؟

تنگی مقعد ممکن است در اثر عوامل مختلفی ایجاد شود که در این میان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• عوارض ناشی از یک عمل جراحی
  • استفاده‌ی بیش از حد از داروهای ملین
  • عفونت شدید خون (گندخونی) که دیگر ارگان‌های بدن را نیز درگیر کند
  • خون‌رسانی ناکافی به بخش خاصی از بدن
  • ایدز و بیماری‌های آمیزشی
  • عفونت ایجاد شده توسط آمیب انتاموبا هیستولیتیکا
  • بیماری‌های التهابی روده (IBD) که در طی آن‌ها کولون و روده‌ی کوچک فرد ملتهب می‌شوند

عارضه‌ای به نام بیماری کرون مقعدی وجود دارد که علائمی شبیه به تنگی مقعدی ایجاد می‌کند. بیماری کرون التهابی است که منجر به تنگی کانال مقعدی می‌گردد.

درک علائم تنگی مقعد

علائم ایجاد شده در عارضه‌ی تنگی مقعد نشان دهنده‌ی عدم کارکرد صحیح این عضو در بدن می‌باشند. در عارضه‌ی تنگی مقعد، دیواره‌های کانال مقعدی باریک می‌شوند. این تنگی اکثراً به دلیل تجمع بافت اسکار پس از جراحی‌های مقعد ایجاد می‌شود. برای مثال پس از انجام عمل جراحی برای درمان هموروئید ممکن است بافت اسکار در منطقه شکل گرفته و درنهایت منجر به اختلال در عمل دفع فرد شود.

تنگی مقعدی ممکن است به دلیل جراحی هموروئید، اسهال مزمن و یا دیگر عوامل ایجاد شود ولی علائم آن به شدت عارضه بستگی خواهند داشت. ازجمله علائم این عارضه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• تخلیه‌ی دشوار، دردناک و کم مدفوع
  • خونریزی مقعدی
  • نشت مدفوع (بی اختیاری)
  • ناراحتی‌های مقعدی
  • پاره شدن مقعد

آسیب به اسفنکتر مقعد چگونه تشخیص داده می‌شود؟

برای این کار بیمار باید به‌صورت جامع و کامل تحت معاینه‌ی فیزیکی قرار گرفته و سوابق پزشکی وی بررسی شوند. برای بررسی سوابق پزشکی بیشتر بر روی سوابق مامایی و بارداری، جراحی‌های انجام شده بر روی مقعد، آسیب فیزیکی به کانال مقعدی و دریچه‌ی مقعد و همچنین عادات فعلی و توانایی کنترل گاز و مدفوع تمرکز می‌شود. برای معاینه‌ی فیزیکی، مقعد بیمار با کمک انگشت توسط پزشک متخصص مثل جراح روده و رکتوم مورد بررسی قرار می‌گیرد. ازجمله تست‌های دیگر می‌توان به مانومتری برای اندازه گیری فشار داخل کانال مقعدی و اسکن اولتراسوند یا اسکن MRI برای بررسی دقیق‌تر عضلات و اسفنکترهای داخلی و خارجی مقعد اشاره کرد.

پیشگیری از ابتلا به تنگی مقعد با درمان به موقع فیشر با استفاده از لیزر

از آنجایی که بسیاری از بیماران مبتلا به فیشر در صورت درمان به موقع و پیشگیری به تنگی مقعد نیز دچار می‌شوند،بسیاری از متخصصان توصیه می‌کنند ابتدا باید درمان این گونه بیماری‌ها جدی گرفته شود. در کلینیک ما با استفاده از بهترین خدمات و با لیزر لئوناردو درمان بیماری فیشر انجام می‌شود.ابتدا توضیح مختصری در مورد فیشر با لیزر آورده شده و سپس درمان‌های دیگری که برای تنگی مقعد مرسوم است آورده می‌شود.

لیزر درمانی – عمل جراحی با بستری کمتر از یک روز

این روش در زمان 30 دقیقه و تحت بی حسی موضعی انجام شده و پس از آن بیمار مرخص خواهد شد. انرژی لیزر توسط فیبرهای نوری به طور مستقیم وارد گره‌های هموروئیدی زیرمخاطی شده و این گره‌ها را از داخل کوچک می‌کند. همچنین از انرژی اشعه‌ی لیزر برای کاهش جریان خون در منطقه‌ی دچار عارضه استفاده می‌شود. جراحی لیزری از ایجاد و یا بروز مکرر هموروئید جلوگیری می‌کند.

اشعه‌ی لیزر انرژی موردنیاز فرایند ترمیم زخم را تأمین کرده، واکنش‌های التهابی را کاهش داده و درد را تسکین می‌دهد.

این روش درمانی کاملاً بدون درد بوده و زمان کمی را در کلینیک از شما می‌گیرد و باید تا 5 جلسه انجام آن را تکرار کنید. ما به شما اطمینان می‌دهیم که زندگی اجتماعی و کارهای روزانه شما در اثر این روش درمانی دچار اخلال نخواهند شد. همچنین تسکین درد و تسریع روند بهبودی در اثر استفاده از لیزر می‌توانند کیفیت زندگی شما را افزایش دهند.

فواید استفاده از لیزر لئوناردو برای درمان فیشر

• پانسمان طولانی مدت پس از انجام جراحی لازم نخواهد بود.
  • احساس درد کمتر پس از انجام عمل جراحی
  • ایجاد نتایج مناسب پس از عمل جراحی
  • کنترل بهتر بر روی فیستول
  • قابلیت انجام جراحی با استفاده از بی حسی موضعی
  • بستری کوتاه مدت (حداکثر یک روز)
  • حداقل ناراحتی پس از انجام جراحی
  • خطر کمتر خونریزی و آسیب‌های بافتی
  • بهبودی سریع‌تر
  • رضایت بیشتر بیماران
  • حفظ کنترل بر روی مدفوع

درمان تنگی مقعد

هدف از انجام روش‌های درمانی تنگی مقعد، مدیریت علائم عارضه در اثر تنگ شدن کانال مقعدی می‌باشد. تنگی مقعد یک عارضه‌ی جدی و در عین حال قابل درمان پزشکی است. در این عارضه کانال مقعدی بیمار تنگ شده و در روند دفع مدفوع اختلال ایجاد می‌شود. بیماران مبتلا به این عارضه‌ی نسبتاً نادر گوارشی ممکن است علائم مختلفی را با شدت‌های متفاوت تجربه کنند که در این میان می‌توان به یبوست، اسهال، اجابت مزاج دردناک و خونریزی از مقعد اشاره کرد.

روش‌های مختلفی برای درمان تنگی مقعد وجود دارند که تا حد زیادی به شدت این عارضه بستگی خواهند داشت چراکه شدت عارضه می‌تواند تعیین کننده‌ی کارایی روش‌های درمانی مختلف باشد. برای مثال می‌توان به روش‌های زیر اشاره کرد:

• تنگی ملایم را معمولاً می‌توان به خوبی با استفاده از روش‌های محافظه کارانه مثل داروهای نرم کننده‌ی مدفوع درمان کرد. شکل دیگری از درمان برای تنگی ملایم مقعد، یک عمل جراحی به نام اسفنکترکتومی است. عمل اسفنکترکتومی یک جراحی جزئی است که می‌توان آن را به‌صورت سرپایی انجام داد و در طی آن فشار روی عضلات اسفنکتر کاسته می‌شود.
  • تنگی مقعد شدید معمولاً نیازمند آنوپلاستی است. آنوپلاستی نوعی عمل جراحی بازساختی است که در طی آن غشای زخم شده‌ی کانال مقعدی با یک بافت قابل انعطاف‌تر جایگزین می‌شود.

عوامل ایجاد کننده‌ی تنگی مقعدی ممکن است متفاوت باشند و در بین آن‌ها می‌توان به جراحی بر روی مقعد، بیماری‌های التهابی روده (مثل بیماری کرون)، بیماری‌های آمیزشی، رادیو تراپی و استفاده‌ی نامناسب و طولانی مدت از داروهای ملین اشاره کرد. عامل اصلی ایجاد تنگی مقعد، جراحی نامناسب و بیش از حد هموروئید می‌باشد. در این موارد، برداشتن بیش از حد بافت‌ها منجر به ایجاد بافت اسکار در کانال مقعدی خواهد شد.

در صورتی که روش‌های درمانی خانگی مؤثر نبودند، روش‌های درمانی کلینیکی لازم می‌شوند که به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

بهتر است با استفاده از روش‌های خانگی و تکنیک‌های تغییر در سبک زندگی، از فیشرهای مقعدی و یا تنگی مقعد پیشگیری شود که در زیر به این روش‌ها اشاره می‌کنیم:

• رژیم غذایی – مصرف غذاهای غنی از فیبر
  • نوشیدن مقادیر زیاد آب و عدم استفاده از نوشیدنی‌های الکلی
  • خودداری از نگه داشتن خود
  • عدم استفاده از دستشویی برای زمان‌های زیاد
  • ورزش منظم و فعالیت‌های فیزیکی
  • استفاده‌ی موضعی از نیتروگلیسرین (به منظور تقویت جریان خون در منطقه و بهبودی فیشر مقعد)
  • داروهای مسکن
  • طب آیورودا