تخلیه ی آبسه مقعدی(آبسه پری آنال)بدون بی حسی نخاعی با جراحی لیزر

لیپتوماتیکآبسه مقعدی وضعیت دردناکی است که تعداد زیادی آبسه در نزدیکی مقعد تشکیل می­شود. در اکثر موارد، آبسه مقعدی به علت عفونت غدد کوچک مقعد رخ می­دهد. آبسه پری آنال شایع ترین نوع آبسه مقعدی است، که به صورت توده­ های تاول مانند متورم در نزدیکی مقعد نمایان می­شود. معمولا ظاهر این نوع آبسه، قرمز است و هنگام لمس کردن گرم است. آبسه ­­­های مقعدی که در بافت­ های عمیق قرار دارند شیوع کمتر دارند و کمتر قابل مشاهده هستند.

آبسه مقعد یک بیماری دردناک است که در آن چرک و عفونت در نزدیکی و اطراف مقعد گسترش می‌یابد. آبسه‌های مقعدی معمولاً در دو گروه کلی سطحی و عمقی قرار می‌گیرند که انواع عمقی آن کمی ‌پر دردسرتر از انواع سطحی هستند. هر دو نوع آبسه مقعدی سطحی و عمقی نیاز به توجه فوری پزشکی دارند. تأخیر در درمان می‌تواند باعث وخیم‌تر شدن شرایط و ایجاد عوارض جدی تر شود. اصولا درمان قطعی ابسه مقعدی با جراحی اتفاق می افتد. روش های جراحی که برای درمان ابسه مقعدی مورد استفاده قرار میگیرند عبارتند از :جراحی لیزری و جراحی سنتی. جراحی لیزری یکی از بهترین روش هایی است که امروزه برای درمان بیماری های مختلف از جمله درمان ابسه مقعدی مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا نه تنها دوره ی نقاهت کوتاهتری نسبت به جراحی های سنتی دارد و بیمار می تواند به سرعت بعد از عمل به محل کار و زندگی خود باز گردد به علاوه  احتمال ابتلا به عفونت بعد از عمل و بیماری هپاتیت در جراحی لیزری وجود ندارد. همچنین درد و خونریزی بیمار بعد از عمل بسیار کمتر از جراحی سنتی است.

متخصصان ما در کلینیک ما آماده ارائه ی خدمات در زمینه ی درمان انواع بیماری های مقعدی (هموروئید,فیشر) ازجمله ابسه مقعدی با استفاده از تجهیزات پیشرفته به شما عزیزان می باشند. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.
شماره تماس ما

علل ایجاد آبسه­ های مقعدی

علل مقعدی برای ایجاد آبسه­های مقعدی وجود دارد، برخی از دلایل اصلی آن عبارتند از:

• فیشر مقعد، پارگی در کانال مقعد، که عفونت می­کند.
  • عفونت ­هایی که در روابط جنسی انتقال می­یابند.
  • مسدود شدن غدد مقعد

علائم و نشانه­ های آبسه­ های مقعدی

آبسه ­های مقعدی با علائم و نشانه­های مقعدی همراه هستند که در بخش زیر به تعدادی از آنها اشاره می­کنیم:

• درد ناحیه مقعد که معمولا ثابت و تیر کشنده است و هنگام نشستن بدتر می­شود.
  • التهاب، تورم، قرمزی، و حساسیت پوست اطراف مقعد
  • ترشح عفونت
  • یبوست یا درد در هنگام دفع مدفوع

علائم و نشانه ­های آبسه بری آنال در بافت­ های عمیق عبارتند از:

• لرز
  • درد و ناراحتی

گاهی اوقات تب، تنها نشانه آبسه ­های عمیق مقعدی است.

فاکتورهای خطر تشکیل آبسه آنورکتال

• کولیت
  • بیماری­های التهابی روده ماده بیماری کردن یا کولیت اولسرایتو
  • التهاب دیورتیک ­های جدار روده
  • بیماری التهاب لگن
  • داشتن رابطه جنسی مقعدی
  • استفاده از برخی داروها مانند پردنیزلون افراد می­توانند در روابط جنسی به ویژه روابط مقعدی از کاندوم استفاده کنند، زیرا از تشکیل آبسه پری آنال جلوگیری می­کند.
  • تعویض مرتب پوشک نوزادان و کودکان و تمیز کردن آنها هنگام تعویض پوشک می­تواند از فیستول مقعد و آبسه پری آنال جلوگیری کند.

تشخیص آبسه آنورکتال

معمولا استفاده از معاینه دیجیتال مقعد برای تشخیص آبسه مقعد کافی است. اما گاهی اوقات برای تشخیص وجود آبسه ­های مقعدی در بزرگسالان، بررسی موارد زیر نیز ضروری است:

• بررسی عفونت­ها و بیماری­های مقاربتی
  • بیماری التهابی روده
  • بیماری التهاب دیورتیک­های روده
  • سرطان رکتوم

در برخی موارد نادر، باید معاینه بیمار تحت بیهوشی انجام شود.

درمان آبسه مقعدی

درمان ابسه مقعدیدرمان ابسه مقعدی با جراحی لیزر(جراحی بسته) و مزایای آن

یکی از روش هایی که امروزه برای جراحی بیماری مقعدی از جمله آبسه مقعدی استفاده می شود جراحی با لیزر می باشد. از مزایای جراحی با لیزر نسبت به جراحی سنتی عبارتند از:

• نیازی به بستری در بیمارستان و گرفتن بیهوشی عمومی یا بی حسی نخاعی که یکی از علل ترس بیماران است نداشته و در نتیجه نیازی به استراحت چند روزه در منزل که از ضروریات جراحی سنتی است را ندارند و از روز بعد از عمل میتوانند زندگی عادی را از سر بگیرند زیرا بیمار بیهوشی نگرفته و درد زیادی بعد از عمل ندارد.
  • نیازی به پانسمان داخلی ندارد که معمولا در جراحی سنتی اجباری و خارج کردن آن بسیار دردناک است. .
  • عمل معمولا در مطب انجام می شود و بیمار بعد از عمل مرخص شده و میتواند تغذیه معمولی و دفع مدفوع داشته باشد در حالی که در جراحی سنتی اصل بر عدم تغذیه حداقل برای24ساعت و سپس تغذیه با سوپ برای به تاخیر انداختن دفع برای مدت چند روز می باشد.
  • درد بعد از عمل با لیزر نسبت به جراحی سنتی بسیار کمتر و میزان خونریزی نیز کمتر است. همچنین میزان عود کمتر است.
  • انتقال عفونت های خطرناک مثل هپاتیت که در جراحی سنتی محتمل است در عمل با لیزر وجود ندارد.

درمان آبسه مقعدی با جراحی سنتی ( جراحی باز ) و عوارض آن

درمان آبسه مقعدی با جراحی سنتیتخلیه کامل آبسه، ترجیحا قبل از آنکه پاره شود، اهمیت بسیار زیادی دارد. پزشک می­تواند در مطب خود و با استفاده از بیهوشی موضعی، اقدام به تخلیه آبسه نماید. تخلیه آبسه­ های بزرگ و آب­های عمیق پری آنال نیاز به بستری شدن در بیمارستان و همکاری متخصص هوش بری دارد. پس از جراحی آبسه یا فسیتول، معمولا بیمار درد کمی را تجربه می­کند و می­توان به کمک داروهای مسکن، درد او را کنترل کرد. به طور کلی بیمار نیاز به استراحت در منزل دارد، اما می­تواند به زودی فعالیت­ های شغلی خود را آغاز کند. عوارض پس از جراحی عبارتند از:

• فیشر مقعد
  • بازگشت آبسه مقعدی
  • تشکیل بافت اسکار

درمان خانگی آب مقعدی

از حمام آب گرم استفاده کنید

حمام آب گرم که باسن به طور کامل درون آب گرمی که دمای آن 40 درجه سانتیگراد است می­تواند به تسکین علائم کمک کند، بنابراین می­تواند حدود 30 دقیقه درون آب گرم بنشینید. اضافه کردن برخی از روغن­ ها به آب وان می­تواند به تسکین علائم کمک کند.

محصولات لبنی را از برنامه غذایی خود حذف کنید

در مواردی که فیستول مقعد در کودکان رخ می­دهد، مشکل اصلی به مساله حساسیت به شیر او مربوط می­شود. بنابراین حذف محصولات لبنی اهمیت ویژه­ای دارد اما باید از سایر منابع پروتئین و کلسیم استفاده کرد تا دچار مشکلات دیگری نشویم. به این ترتیب باید شیر بادام یا شیر برنج را جایگزین شیر گاو کرد.

روزی یک یاد و بار یک چهارم فنجان آب کلم خام بخورید

آب کلم حاوی مقدار بسیار زیادی از گلوتامین زیست فعال است که روده از آن برای ساخت یک نوع خمیر که به حفظ یکپارچگی دیواره کانال مقعد کمک می­کند، استفاده می­نماید. کلم خام غذای باکتری­های سالم پوشاننده ناحیه کولون است و حدود یک سوم از حجم مدفوع را به خود اختصاص می­دهد.

روزانه حدود 1000 میلی گرم ویتامین سی دریافت کنید

تحقیقات نشان داده است که ویتامین سی می­تواند از تشکیل فیستول در قسمت­هایی که آبسه­ های مقعدی وجود دارد ( جلوگیری کند. از مصرف روزانه بیش از 1000 میلی گرم ویتامین سی اجتناب کنید زیرا باعث اسهال می­شود و در نتیجه باعث آسیب رساندن به مقعد می­شود.

از تمیز کردن بیش از حد ناحیه مقعد خودداری کنید زیرا باعث خارش مقعد می­شود

تا حد امکان سعی کنید ناحیه مقعد خود را به جای آنکه با دستمال تمیز کنید، با آب بشوئید. فقط از دستمال توالت سفید استفاده کنید، رنگی که در دستمال­های رنگی به کار می­رود می­تواند باعث و التهاب شود.

از گرما دادن به فلفل تند خودداری کنید

طعم فلفل قرمز به سلامت دستگاه گوارش می­کند اما می­تواند باعث خارش در نقاطی شود که نمی­توانید به آن قسمت دسترسی داشته باشید و بخارانید. در کودکان کوچک، کرم­های کوچک روده باعث خارش می­شوند که درمان آنها می­تواند به رفع این مشکل کمک کند.

سعی کنید کمتر نشستید، یا از بالشتک ­های حلقوی شکل استفاده کنید تا وزن بدن از روی مقعد برداشت شود

کمتر نشستن و استفاده از بالشتک ­های حلقوی از فشار عروق در ناحیه کانال مقعد می­کاهد.

چای نارون آمریکایی بنوشید

نوشیدن چای نارون به معده برای تشکیل مخاط کمک می­کند در نتیجه مخاط تولید شده قسمت­های تحتانی دستگاه گوارش را می­پوشاند.

یبوست خود را درمان کنید

درمان یبوست، موثرترین روش خانگی برای درمان آبسه­های پری آنال، همورنوئید، و فسیتول است.

آبسه مقعدی در بارداری

علائم و نشانه­ها و عوارض آنورکتال که به علت هموروئید یا فیشر مقعد رخ می­دهند. در دوران بارداری بسیار شایع هستند. پزشکان ادعا می­کنند که یک سوم از زنان باردار در سه ماهه سوم بارداری از درد در ناحیه مقعد شکایت دارند. عوامل و بیماری­های متعدد مقعد در ایجاد درد این ناحیه نقش دارند، اما اگر درد به تدریج شروع شود و طی مدت چند روز بدتر شود می­تواند نشانه آبسه آنورکتال باشد.

آبسه مقعدی در کودکان و نوزادان

آبسه مقعدی ( پری آنال یا پری رکتال ) یکی از بیماری­های نسبتا شایع در کودکان است که بیشتر کودکان پسر زیر یک سال را درگیر می­کند اما احتمال براز آن در میان دختران در همه سنین وجود دارد. میزان شیوع دقیق این عارضه در میان دختران و پسران به خوبی بیان نشده است.

درمان ابسه مقعدی با طب سنتی و داروهای گیاهی

توجه داشته باشید که بیماران مختلف ممکن است در برابر درمان های گیاهی واکنش های متفاوتی داشته باشند از این رو درصورت تمایل به انجام درمان های گیاهی حتما با پزشک خود مشورت نمایید. برخی از روش های گیاهی برای ابسه مقعدی عبارت اند از:

• مقداری سبوس گندم را در یک پارچه توری بریزید و آن را ببندید تا بیرون نریزد. سپس سبوسها را در چهار لیتر آب گرم ریخته و هم بزنید و بگذارید برای ۱۲ ساعت خیس بخورد. سپس بدون آنکه کیسه سبوس را خارج کنید دوباره آب را گرم کنید. آنرا در یک ظرف بریزید و در حالیکه هنوز گرم است برای ۵ تا ۶ دقیقه در آن بنشینید. بعد محل مقعد را با پنبه پاک کنید. این کار را به صورت روزانه تا بهبود علايم تکرار کنید.
  • ۶ تکه زنجبیل تازه را بجوشانید تا نرم شود. سپس پوست آن را جدا کرده و زنجبیل را به شکل خمیر درآوردید. مقداری چربی گاو (پی گاو) را آب کرده و آنرا با خمیر زنجبیل مخلوط کنید.  هر شب مقداری از این مخلوط را به صورت شیاف مورد استفاده قرار دهید.
  • مقداری برگ گیاه بارهنگ را در آب داغ بریزید و سپس آن را خرد و له کرده و روی موضع بمالید. سپس با استفاده از فویل نایلونی و چسب برگها را روی موضع محکم کنید تا نیفتد. در کنار استفاده از این روش، می توانید برای درمان گیاهی آبسه مقعدیاز دمنوش گیاه افسنطین نیز بهره بگیرید.
  • گیاه زرآوند را در ۶ لیتر آب ریخته و بگذارید بجوشد تا آبش نصف شود. سپس آنرا در ظرف ریخته و داخلش بنشینید. این کار را برای یک هفته انجام داده و سه روز استراحت کنید و دوباره مراحل را از سر بگیرید. به هیچ عنوان این گیاه را نخورید. زیرا خواص سمی دارد.
  • ۲۰ گرم بومادران، ۱۰ گرم بابونه، ۱۰ گرم برگ گردو، ۱۰ گرم گل راعی، ۱۰ گرم گزنه و ۱۰ گرم گیاه قاصدک را در یک استکان آب بریزید و اجازه دهید طی شب تا صبح بماند.  صبح روز بعد آب موجود در استکان را خوب از صافی گذرانده و میل کنید.

راه­ های پیشگیری و جلوگیری از آبسه مقعدی

اطلاعات کمی در خصوص نحوه پیشگیری از آبسه­های مقعدی وجود دارد، اما می­توان با رعایت موارد زیر از به وجود آمدن آنها جلوگیری کند.

• باید از ابتلا به بیماری­های مقاربتی اجتناب کنید. درمان به موقع و مناسب عفونت­ها اهمیت بسیار زیادی دارد.
  • استفاده از کاندوم در رابطه جنسی نکته­ای بسیار مهم در پیشگیری از ابتلا به بیماری­های مقاربتی است که باعث ایجاد آبسه مقعدی می­شوند.
  • رعایت بهداشت و تمیز کردن ناحیه مقعد یک نکته بسیار مهم در کودکان و بزرگسالان است.

آبسه ­های پری آنال می­تواند عوارض متعددی را ایجاد کنند، اما به راحتی درمان می­شوند. بدین منظور باید بتوانید فاکتورهای خطر را به خوبی بشناسید و وضعیت سلامت خود را به طور دقیق بررسی کنید تا ریسک تشکیل آبسه کاهش یابد. در صورتی که در ناحیه مقعد احساس درد و ناراحتی می­کنید باید برای پیشگیری از بدتر شدن و درمان به موقع آنها، فورا به پزشک مراجعه کنید.