جراحی با لیزر جهت درمان بیماری های مقعدی از جمله:شقاق,فیستول,بواسیر

جراحی با لیزر جهت درمان بیماری های مقعدی از جملهشقاق,فیستول,بواسیر

امروزه، در بین بیماری­های مقعدی نظیر هموروئید که هرکسی ممکن است اطلاعات کم و بیشی از آن­ها داشته باشد بیماری ­های دیگری از قبیل فیستول، فیشر (شقاق) و کوندیلوما نیز وجود دارد که به ندرت پیش می ­آیند اما درحقیقت وجود دارند و اغلب با بیماری هموروئید اشتباه گرفته می­شوند. تمام این بیماری­ها با جراحی لیزر قابل درمان هستند اما نکته مهم این است که هر بیماری با لیزر متفاوت درمان می­شود. لیزری که جهت درمان بیماری هموروئید (بواسیر) استفاده می­شود لیزرelicoidal می­باشد. با این لیزر می­توان هموروئید را ریشه کن و بدون درد به ­طور کامل سوزاند.

بیماری فیستول با لیزر رادیال درمان می­شود. لیزر رادیال این امکان را فراهم می­کند تا فیستول بدون آسیب به عضلات اسفناکتر و بودن ایجاد درد درمان شود. و اما لیزر CO2، لیزری است که جهت درمان بیماری کوندیلوما بکار می­رود. درحال حاضر، تمامی این آسیب­ها با مراقبت­های بعد از درمان خوب و دوره بهبود خوب همراه هستند.

بیماری­های مقعدی از جمله بیماری­هایی هستند که در ناحیه ی مقعد بروز پیدا می کنند. مهمترین بیماری های مقعدی عبارتند از:هموروئید(بواسیر), شقاق(فیشر) و فیستول. که در ادامه هر کدام به اختصار تعریف شده­اند.

• بواسیر یا هِموروئید: به گشاد شدن رگ­های وریدی درمجرای مقعد گفته می­شود که به کنترل مدفوع کمک می­کند. التهاب و یا تورم این رگ­ها موجب بیماری بواسیر می­گردد.
  • شقاق(فیشر): وضعیتی بسیار دردناک است که حاصل زخم سطحی یا پارگی در ناحیه پوشش سلولی مقعد است.
  • فیستول: به هر نوع ارتباط غیر طبیعی یا مجرای ارتباطی بین دو اندام مختلف و یا دو بخش جداگانه از بدن یا حتی دو رگ که درحالت طبیعی باید از هم جدا باشند گفته می­شود.

اصولا قطعی­ ترین راه درمان این بیماری­ها جراحی می­باشد. یکی از جدیدترین روش­های جراحی که امروزه برای درمان این بیماری­ های دردناک وجود دارد جراحی  با لیزر می­باشد. جراحی با لیزر نسبت به جراحی­ های سنتی مزایای بسیاری دارد که از مهمترین مزایای آن می­توان به انجام عمل بدون بیهوشی کامل (با انجام بیهوشی موضعی), عدم نیاز به پانسمان, انجام عمل با خونریزی کمتر و درد کمتر بعد از عمل و دوران نقاهت بسیار کم آن اشاره کرد.

از این رو متخصصان ما در کلینیک آماده ی ارائه خدمات در زمینه ی درمان انواع بیماری­ های مقعدی از جمله هموروئید, شقاق و فیستول با استفاده از روش جراحی با لیزر,با استفاده از بهترین امکانات به شما می­ باشند. جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با شماره های ما تماس حاصل فرمایید.

هموروئیدها

بیماری هموروئید که به بواسیر نیز معروف است به التهاب رگ­های انتهایی مقعد و رکتوم اتلاق می­شود. کشیده شدن دیواره­ ی این رگ­ها موجب تحریک  آن­ها می­شوند.

علل هموروئیدها

بزرگ­ شدن رگ­های اطراف مقعد موجب بیماری بواسیر می­شود. این حالت ممکن است به دلایل زیر رخ دهد:

بارداری

بیماری­های هموروئید بیشتر در زنان باردار رخ می­دهد چراکه با بزرگ شدن رحم به رگ­ موجود در کولون فشار وارد شده و موجب بیرون زدن آن می­شود.

پیری

همورویئد بیماری است که در بین افراد 45 تا 65 سال بیشتر مشاهده می­شود. البته این بدین معنا نیست که افراد جوان و کودکان به چنین ناهنجاری مبتلا نمی­شوند.

اسهال

هموروئید ممکن است بعد از اسهال مزمن رخ دهد.

یبوست مزمن

فشار در حین  دفع مدفوع موجب واردشدن فشار بیشتر به دیواره عروق خونی می­شود.

نشستن طولانی ­مدت

قرارگرفتن در موقعیت نشسته برای مدت طولانی خصوصا در دستشویی موجب بیماری بواسیر می­شود.

بلندکردن اجسام سنگین

بلندکردن مکرر اجسام سنگین ممکن است موجب بواسیر شود.

مقاربت مقعدی

این عامل ممکن است موجب هموروئید جدید و یا تشدید هموروئید قبلی شود.

چاقی

چاقی مرتبط با رژیم­غذایی می­تواند یکی از علل بروز بیماری بواسیر باشد.

ژنتیک

بیماری بواسیر در برخی افراد موروثی است.

علائم هموروئید

علائم بواسیر اغلب شامل:

• خونریزی بدون درد
  • خارش و تحریک ناحیه مقعد
  • ناراحتی، درد و سوزش در مقعد
  • توده و تورم در مقعد
  • بی­اختیاری مدفوع

علائم هموروئید ممکن است ناخوشایند و یا هشداردهنده باشد اما معمولا جای نگرانی ندارند.

فیشر مقعدی

فیشر مقعدی یا همان شقاق مقعدی به پارگی و ترک در دیواره­ی درونی  کانال مقعد اتلاق می­شود.

علل فیشر مقعدی چیست؟

شقاق مقعدی ممکن است به دلایل مختلف رخ دهد.

یبوست

دفع مدفوع زیاد و سخت در مقایسه با مدفوع نرم و کم  معمولا هنگام اجابت مزاج موجب بروز آسیب­هایی در کانال مقعد می­شود.

اسهال

اسهال مکرر ممکن است موجب بیماری شقاق شود.

اسپاسم عضلانی

کارشناسان معتقدند که اسپاسم یا به­عبارتی گرفتگی عضلات اسفنکتر مقعد ممکن است خطر بیماری فیشر مقعد را افزایش دهد. اسپاسم به حرکات کوتاه و خودکار عضلات گفته می شود که باعث می­شود عضلات به­طور ناگهان سفت شوند. بسیاری از اسپاسم­های عضلات ممکن است روند بهبود را تضعیف کنند.

بارداری و زایمان

زنان باردار معمولا در اواخر بارداری بیشتر درمعرض ابتلا به شقاق مقعدی هستند. درطول زایمان پوشش مقعد ممکن است دچار پارگی شود.

عفونت­های مقاربتی (عفونت های منتقله جنسی)

این بیماری­ها که به بیماری­های آمیزشی جنسی معروف هستند خطر شکاف مقعدی را افزایش می­دهند. از بیماری­های مقاربتی می­توان به بیماری سیفلیس، اچ­آی وی یا ایدز، ویروس پاپیلوم انسانی (HPV)، تبخال و کلامیدیا اشاره نمود.

شرایط نهفته

برخی بیماری­های نهفته ازقبیل بیماری کرون، کولیت روده و سایر بیماری­های التهابی روده ممکن است موجب زخم در ناحیه مقعد شوند.

آمیزش جنسی مقعدی

این امر در موارد نادر موجب فیشر می­شود.

علائم فیشر مقعدی

مهمترین علائم و نشانه­های شقاق مقعدی عبارتند از:

درد

خون

خارش

دیسوری

این حالت خصوصا هنگام عبور مدفوع رخ می­دهد. بیمار هنگام دفع مدفوع ممکن است درد شدید و بعد از آن سوزش عمیقی را برای مدت طولانی احساس بکند. درد شددی برخی مواقع مانع رفتن بیمار به دستشویی شده و خطر یبوست را افزایش می­دهد. تاخیر در رفتن به دستشویی ممکن است موجب تشدید درد و همچنین پارگی مقعد شود چراکه این­کار باعث می شود حجم مدفوع بیشتر و سفت­تر شود. برخی بیماران هنگام پاک کردن خود با دستمال دستشویی ممکن است احساس درد شدیدی بکنند.

از آن­جایی که خون تازه است ممکن است بیمار شاهد خون قرمز و شفاف در کاسه دستشویی و یا دستمال توالت شود. شکاف مقعدی در نوزادان اغلب موجب خونریزی می شود.

بیمار ممکن است در ناحیه مقعد خود احساس خارش کند. این حالت ممکن است متناوب و یا پایدار باشد.

این شرایط به احساس ناراحتی در دفع ادرار اتلاق می­شود.(کمتر شایع می باشد) برخی بیماران ممکن است به تکرر ادرار دچار شوند.

فیستول مقعدی

فیستول مقعدی تونل یا فضای کوچکی است که بین کانال مقعد (آخرین قسمت روده بزرگ) و پوست اطراف مقعد تشکیل می­شود.

علل فیستول مقعدی

• آبسه مقعد: آبسه بیماری دردناکی است که موجب تجمع چرک می­گردد. آبسه مقعد معمولا زمانی رخ می­دهد که یک غده کوچک در داخل مقعد به باکتری آلوده می­شود.
  • بیماری کرون: کرون بیماری مزمنی است ک موجب التهاب جدار داخلی دستگاه گوارش می­گردد.
  • دیورتیکولیت: عفونت کیسه­های برجسته کوچک در روده بزرگ است که موجب برآمدگی دیواره روده بزرگ (کولون) می­شود.
  • سرطان آنورکتوم: رکتوم بخشی در انتهای روده بزرگ است که محل ذخیره مدفوع می­باشد.
  • سل: عفونت باکتریایی است که عمدتا بر روی ریه­ها تاثیر می­گذارد اما ممکن است به قسمت­های دیگر بدن نیز گسترش یابد.
  • اچ­آی­وی و ایدز: ویروسی که به سیستم ایمنی بدن حمله می­کند. (دفاع سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری و عفونت را تحت تاثیر قرار می­دهد.)
  • کلامیدیا: بیماری عفونی است که از طریق آمیزش جنسی به بدن منتقل می­شود واغلب بدون درد و علائم است.
  • سیفلیس: عفونت باکتریایی است که از طریق تماس جنسی، داروهای تزریقی یا انتقال خون منتقل می­شود.

علائم فیستول مقعدی

شایع­ترین علائم فیستول مقعدی شامل:

• دردی که معمولا ثابت است و هنگام نشستن تشدید یافته و موجب زوک زوک می­شود.
  • تحریک پوست اطراف مقعد نظیر تورم، سرخی و حساسیت به لمس
  • تخلیه چرک و خون
  • یبوست و درد ناشی از اجابت مزاج

جراحی بیماری­های مقعدی(هموروئید, شقاق و فیستول ) با لیزر

جراحی بیماری¬های مقعدی(هموروئید, شقاق و فیستول ) با لیزر

جراحی هموروئید با لیزر

چرا جراحی لیزر بهترین روش درمان هموروئید شناخته شده­است؟ پاسخ این است که این روش بدون علائم درد و یا با حداقل علائم درد همراه است. علاوه­بر این به­ندرت پیش می آید که در چنین روشی بیماران در بیمارستان بستری شوند. بیماران معمولا همان روز جراحی از بیمارستان مرخص می­شوند. مزایای دیگر عمل بواسیر با لیزر عبارتند از:

• در عمل لیرز هموروئید، بدون آسیب به بافت های طبیعی و سالم اطراف آن، تنها بافت های هموروئید حذف می­شوند.
  • خونریزی، که درصورت رخ دادن ممکن است خفیف باشد.
  • عوارض بعد از عمل صفر است.
  • فرایند التیام و بهبود سریع است.

روش جراحی لیزرهموروئید

با کمک وسیله­ای به­نام پروب، پرتوهای بسیار کوچک لیزر به­طور دقیق به بافت­های هموروئید تابیده شده و موجب از بین رفتن آن می­شوند. میزان دقت درعمل بواسیر با لیزر بسیار بالا است و معمولا قبل از انجام جراحی، رگ­های خونی کوچک که مسوول خونرسانی به هموروئید هستند مسدود شده  و در نتیجه جراحی در یک محیط کنترل شده انجام می­شود.

درمان فیشر با لیزر

فیشرکتومی با لیزر از مدرن­ترین و پرطرفدارترین روش درمان شقاق است. در این روش، فیشر به­طور موضعی با لیزر تبخیر و یا از بین می­رود. بیشتر بیماران مبتلا به شقاق مقعدی امروزه به­دلیل سهولت و راحتی درمان با لیزر به سراغ چنین روشی می­روند.

شاخص­هایی جهت فیشرکتومی با لیزر فیشرهای مزمن

مزایای فیشرکتومی با لیزر عبارتند از:

• تحت بی حسی نخاعی صورت می گیرد.
  • نیازی به بستری شدن ندارد.
  • میزان بهره­وری بالایی دارد.
  • درد و خونریزی بعد از عمل بسیار کم است.
  • در مقایسه با جراحی های سنتی، نشت مقعد به­ندرت پیش می­آید.

روش جراحی فیشر با لیزر

در طی این روش که تحت بی­حسی نخاعی صورت می­گیرد، جراح  وسیله­ای به­نام اسپوکولوم را داخل مقعد بیمار می­کند. اسپوکولوم دهانه قابل تنظیمی دارد که به سمت فیشر هدایت می­شود. سپس پرتوهای لیزر به­طور مستقیم به بافت­های ملتهب و آسیب دیده شقاق مقعد ازجمله تگ­های پوستی تابیده می­شود. فیشر تبخیر می­شود. اسفنکتر داخلی با استفاده از لیزر  برش می­خورد.

درمان فیستول با لیزر

جراحی فیستول با لیزر: در این روش، پروب ساتع­کننده رادیال برای از بین بردن اپیتلیوم فیستول و همچنین مابقی کانال/ فضای فیستول وارد مقعد بیمار می­شود.

مزایای جراحی فیستول با لیزر عبارتند از:

• بهبود سریع
  • درمان سریع و بدون درد
  • بازگشت به فعالیت­های روزانه ظرف 24 ساعت
  • بدون محدودیت رژیم غذلیی
  • بدون پانسمان­های روزانه
  • قابل اجرا در تمام گروه سنی

روش لیزرنوین فیستول

لیزر بستن ناحیه فیستول موسوم به FiLaC یکی از روش­های امیدوارکننده در درمان فیستول است که معمولا بدون برش­های جراحی و بی­اختیاری مدفوع بعد از جراحی همراه است. (روشی است که بدون آسیب به اسفنکتر انجام می­شود) دراین روش،  ابتدا جراح برای  تعیین آناتومی فیستول، معاینه دقیق را انجام می دهد. کاتتر لیزر از طریق دهانه فیستول وارد بدن بیمار می­شود.

کاتتر با رسیدن به دهانه مقعد، جایی­که بافت­های ملتهب باعث فیستول شدند موجب سوزاندن بافت ملتهب می­شود. جراح ممکن است در دخل کانال مقعد از چند بخیه استفاده کند. در طی خروج تدریجی کاتتر لیزر، بافت گرانولوماتوز سوزانده می­شود تا پوست بیرونی باز شود. این جراحی با قرار دادن فیبر نوری در داخل فیستول و با پرتو لیزری خاص انجام می­شود. در حالی که فیبرنوری خارج می­شود با بکارگیری انرژی لیزر در یک حالت کنترل شده بافت اپیتلیال تخریب و ناحیه فیستول ­پوشانده می­شود.

کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است.