جراحی لیزر شقاق(فیشر)به صورت سرپایی,بدون نیاز به بیهوشی و خونریزی

شقاق معقدی یک زخم یا پاره‎‌­گی سطحی در دیواره­ پوشش داخلی معقد است. این پاره­‌گی در پوست باعث درد شدید و خون ریزی حین و بعد از دفع مدفوع می­‌شود. گاهی اوقات فیشر یا همان شقاق معقدی به قدری عمیق است که بافت عضلانی زیر را مورد تعرض قرار می­‌دهد. شقاق معقدی ممکن است در اثر زایمان، فشار و کشش زیادی حین دفع مدفوع، یبوست یا اسهال طولانی مدت رخ دهد. همچنین این بیماری ممکن است ناشی از برخی عارضه‌­های طبی شامل بیماری التهاب روده، عفونت و سرطان نیز باشد. شقاق معقدی می‌­تواند در هر سنی اتفاق بیفتد هرچند غالبا بیشتر در بین نوزادان و کودکان بیشتر دیده می‌شود چراکه یبوست یکی از مشکلات شایع در بین این گروه از افراد است. معمولا شقاق معقدی مشکلی جدی نیست و در اکثرا موارد این شکاف بعد از گذشت چهار تا شش هفته بخودی خود التیام پیدا می‌­کند. در صورتی که فیشر بیش از هشت هفته دوام داشته باشد آن را فیشر مزمن یا دراز مدت تلقی می­‌کنند. روش‌های درمانی خاصی برای معالجه و کاهش درد وجود دارد که برخی از این روش‌ها عبارتند از نرم کننده‌­های عسلی و مسکن­‌های موضعی. در صورتی که این روش‌های درمانی کارساز نباشد فرد بایستی تحت عمل جراحی قرار بگیرد که یکی از روش‌های جراحی که امروزه برای درمان انواع بیماری­‌های معقدی از جمله شقاق وجود دارد جراحی لیزری می‌­باشد.

درمان شقاق با لیزر یک درمان سرپایی بدون بیهوشی و درد و خون­ریزی است که با بی حسی موضعی به راحتی درون مطب انجام­ پذیر می‌­باشد و فرد مبتلا می‌­تواند بلافاصله بعد از درمانش به محل زندگی یا کار خود بازگردد بدون اینکه نیاز به پانسمان و بستری شدن در منزل داشته باشد و می­‌تواند به راحتی به دستشویی برود بدون اینکه درد و یا مشکل خاصی داشته باشد. در این روش توسط لیزر عضله معقد یا همان اسفنکتر مقداری شل می­‌شود و زخم به جا مانده از شقاق برداشته می‌­شود. این روش در گذشته در بیمارستان با بیهوشی کامل و با روش­‌های جراحی باز (جراحی سنتی) انجام می‌­شد و فرد مبتلا باید چند روزی را در منزل بستری می‌­شد و درد حاصل از جراحی را تحمل می‌­کرد. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و حضور دستگاه‌­های لیزر این بیماری به سرعت و بدون درد و خونریزی در یک جلسه و در کمتر از یک ساعت قابل درمان است.

متخصصان ما در کلینیک ما آماده­ ارائه خدمات در زمینه­ درمان انواع بیماری­‌های معقدی از جمله هموروئید شقاق و فیستول با روش جراحی بسته یا جراحی با لیزر و با استفاده از بهترین امکانات به شما می­‌باشند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

علت شقاق معقدی (فیشر)

• بیماری کرون یا بیماری التهاب روده
  • فشار حین زایمان
  • کاهش جریان خون به قسمت معقدی
  • تنگی و انقباض ماهیچه‌­ای عضلات تنگ کننده در معقد
  • سرطان رکتوم
  • ایدز
  • مرض سل
  • سیفیلیس
  • تبخال

علائم فیشر

فیشر معقدی می­‌تواند دارای ویژگی­‌های زیر باشد:

• ترک یا زخم قابل مشاهده در اطراف معقد
  • ایجاد یک زائده­ یا توده کوچک بر روی پوست نزدیک فیشر یا شقاق معقد
  • درد شدید در معقد حین دفع مدفوع
  • مشاهده رگه‌­های خونی برروی مدفوع یا دستمال توالت
  • سوزش و خارش در اطراف معقد

عوامل خطر

فیشر معقدی یک بیماری شایع در دوران نوزادی است. البته افراد مسن نیز ممکن است به فیشر ممعقدی مبتلا شوند زیرا در این افراد جریان خون در ناحیه معقدی کاهش می­یابد. زنان نیز به هنگام زایمان و یا بعد از زایمان در خطر ابتلا به فیشر معقدی هستند چراکه به هنگام زایمان فشار زیادی را متحمل می­‌شوند. همچنین احتمال ابتلای به فیشر معقدی در بین افرادی که دارای بیماری­‌های التهاب روده همانند بیماری کرون هستند نیز بسیار بالا است. التهابی که در قسمت بیرونی روده رخ می‌­دهد بافت اطراف معقد را بیشتر در معرض پارهگی قرار می­‌دهد. افرادی که به کرار از یبوست رنج می­‌برند به شدت در معرض خطر ابتلا به فیشر معقدی نیز هستند. فشار و دفع مدفوع بزرگ و سفت از علل شایع فیشر معقدی هستند.

تشخیص فیشر معقدی

پزشک به راحتی می­‌تواند فیشر معقدی را از طریق معاینه نواحی اطراف معقد تشخیص دهد اما ممکن است جهت مطمئن شدن از تشخیص خوددست به آزمایش راکتومی بزند. ممکن است که پزشک در حین آزمایش اندسکوپی را در راکتوم بیمار فروکند تا به راحتی بتواند پاره­‌گی را مشاهده کند. در این آزمایش پزشک از لوله‌­ای باریک استفاده می­‌کند تا تمامی نواحی و نقاط را بهتر مشاهده کند. همچنین آزمایش اندوسکپی به پزشک در یافتن سایر دلایل درد معقدی از جمله هموروئید کمک کند. در برخی از موارد از درد راکتوم شاید لازم به انجام آزمایش اندوسکپی باشد تا به ارزیابی بهتری دست یافت.

درمان شقاق

جراحی بسته (جراحی با لیزر)

یکی از راه­‌های درمان بیماری معقدی فیشر جراحی شقاق با لیزر می­‌باشد. از لیزر برای انجام اسفنکتروتومی داخلی استفاده می‌شود. این روش تقریبا بدون خونریزی است و جراح کنترل خوبی بر قسمت تحت عمل دارد. علاوه بر این، اسکار فیبروز مزمن با لیزر از بین می‌رود. این روش از هر گونه ناراحتی طولانی مدت جلوگیری کرده و باعث بهبود سریع‌تر می‌شود.

آشنایی با جراحی لیزری

از لیزر تقریبا می­‌توان در تمامی روش‌­های جراحی استفاده کرد. در واقع، جراحان عمومی از طول موج‌های مختلف لیزر و سیستم‌های تحویل لیزر برای برش، پیوند زدن، تبخیر و حذف بافت استفاده می‌کنند. در اغلب جراحی‌های لیزری در واقع از دستگاه‌های لیزر واقعی به جای ابزارهای جراحی معمولی چشمی، پروب‌های سایوزرژی، دستگاه‌­های جراحی الکتریکی یا دستگاه‌های مایکروویو استفاده می‌شود تا روش‌های استاندارد مانند ماسکتومی (جراحی پستان) انجام شود. جراح ماهر و آموزش دیده با استفاده از درمان شقاق با لیزرجراحی می‌تواند انجام عمل­‌های پیچیده‌تری را انجام دهد، در حالی که میزان خونریزی، ناراحتی بیمار پس از عمل، احتمال عفونی شدن زخم و گسترش برخی از سرطان­‌ها کاهش یافته، میزان جراحی (در برخی موارد) به حداقل رسیده و نتایج بهتری در بهبود زخم حاصل می­‌شود. همچنین با توجه به اینکه لیزر دقیق‌تر است لذا با تنظیم شدت نور، لیزر می‌تواند در بافت نفوذ کند. لیزرها در روش‌های باز و لاپاروسکوپی نیز بسیار مفید هستند. استفاده‌های جراحی رایج از لیزر شامل جراحی پستان، حذف کیسه صفرا، جراحی فتق، رزکسیون روده، هموروئیدکتومی، فیشر، جراحی اعضای بدن و درمان کیست پلونیدال است.

جراحی لیزر چگونه است؟

از جراحی شقاق با لیزر برای از بین بردن بافت‌هایی که مبتلا به بیماری هستند یا برای درمان رگ‌های خونی که خونریزی می‌کند، استفاده می‌شود. اشعه های لیزر اشعه‌­هایی قوی از نور تولید شده از طریق تحریک الکتریکی یک ماده خاص هستند. برای انجام این کار، یک جسم جامد، مایع و یا گاز لازم است. البته از لیزر در جراحی­‌های زیبایی برای برداشتن چین و چروک­‌های پوست، نشان­ه‌ای مادرزادی و خالکوبی نیز استفاده می­‌شود. در این روش پرتو نور ویژه­ای بر روی نقطه‌­ای متمرکز می­‌شود و سلول­‌ها را تا زمانی حرارت می­‌دهد که منفجر شوند و بدین ترتیب بافت مرود نظر درمان می­‌شود. لیزرها انواع مختلفی دارند که هر کدام از آنها دارای کاربرد و رنگی متفاوت است. رنگ یا پرتو نور به نوع جراحی و رنگ بافت تحت درمان بستگی دارد. سه نوع لیزر وجود دارد: لیزر دی اکسید کربن (CO 2)، لیزر YAG (گارنت آلومینیوم یتیم) و لیزر رنگ پالس.

انوع لیزر

سه نوع لیزری که بیشترین استفاده پزشکی دارند عبارتند از:

• لیزر دی اکسید کربن (CO 2): عمدتا یک ابزار جراحی است. این لیزر انرژی نورانی را به انرژی گرمایشی قوی تبدیل می­کند تا علاوه بر رش یا تبخیر بافت، میزان خونریزی را به حداقل برساند.
  • نئودیمیم: لیزر یتیم آلومینیوم گارنت (Nd: YAG)، نفوذپذیری این لیزر در بافت نسبت به سایر لیزرها بیشتراست و خون را به سرعت لخته می­‌کند. این لیزر به جراحان این امکان را می‌دهد تا قسمت هایی از بدن را دیده و به آنها دسترسی داشته باشند که تنها با عمل جراحی باز (تهاجمی) روبرو امکان­پذیر است.
  • لیزر آرگون: از این لیزر در جراحی­‌های چشمی و اختلالات پوستی سطحی استفاده می­‌شود. در روش درمانی مشهوری بنام فوتودینامیک از این لیزر استفاده می­‌شود. در این روش لیزر به کمک رنگ‌­های حساس به نور تومورها را کوچک و یا از بین می‌برد.

هدف استفاده از جراحی لیزر

از جراحی لیزر در موارد زیر استفاده می­‌شود:

• بریدن یا از بین بردن بافت غیرعادی و یا بیمار بدون آسیب زدن به سلامت و بافت عادی فرد.
  • کوچک کردن و از بین بردن تومور و ضایعه
  • بستن سر عصب‌­ها جهت کاهش درد بعد از عمل
  • سوزاندن (مهر و موم کردن) رگ‌های خونی جهت کاهش از دست دادن خون
  • بستن عروق لنفاوی به منظور به حداقل رساندن تورم و کاهش ازدیاد سلول‌های تومور
  • از بین بردن خال­‌های گوشتی، زگیل­‌ها و خالکوبی
  • کاهش چین و چروک­‌های پوست

کاربردهای لیزر

به لیزرها گاهی چاقوی نورانی نیز اطلاق می­‌شود که به تنهایی و یا با ابزار جراحی متعارف به دنبال اهدافی هستند که عبارتند از:

• بهبود ظاهری
  • تکسین درد
  • بازیابی عملکرد
  • نجات جان فرد

جراحی لیزری غالبا یک شیوه­ جراحی استاندارد برای متخصصینی است که در حوزه‌­های زیر فعالیت دارند:

• قلب و عروق (شاخه­‌ای از پزشکی که با قلب و بیماری­‌های آن سروکار دارد.)
  • دندانپزشکی (شاخه‌­ای از پزشکی که با آناتومی و توسعه و بیماری­‌های دندان در ارتباط است.)
  • پوست (علمی که به معالجه پوست، ساختار، عملکرد و بیماری­‌های مربوط به آن می‌­پردازد.)
  • متخصص گوارش (علمی که به معالجه اختلالات معده و روده می‌­پردازد.)
  • بیماری‌­های زنانه (علمی که با ساختار و بیماری­‌های زنانه سروکار دارد.)
  • جراحی مغز و اعصاب (جراحی سیستم عصبی بدن)
  • سرطان (درمان و معالجه سرطان)
  • چشم پزشکی (معالجه اختلالات چشمی)
  • ارتوپدی (معالجه اختلالات استخوانی، مفاصل، عضلات، لیگامان­‌ها و تاندون­‌ها)
  • گوش و حلق و بینی( درمان اختلالات گوش، بینی و گلو)
  • ریه (درمان اختلالات سیستم تنفسی)
  • اورولوژی (درمان اختلالات دستگاه ادراری و سیستم تولید مثل مردان)

استفاده معمول از لیزرها شامل حذف نشان­‌های مادرزادی، تغییر رنگ پوست و تغییرات پوست به علت پیری و از بین بردن بافت‌های خوش خیم، پیش سرطانی یا سرطانی یا تومورها است. از لیزرها برای جلوگیری از خروپف بیمار، حذف لوزه ها، حذف و یا پیوند مو، و تسکین درد و بازگرداندن عملکرد در بیمارانی که تحمل جراحی­‌های مهم را ندارند، استفاده می­شود. از دیگر کاربردهای لیزر در درمان موارد زیر است:

• آنژین (درد قفسه سینه)
  • تومورهای سرطانی یا غیرسرطانی قابل برداشتن و یا نابود شدن نیستند.
  • زخم‌های سر و گردن، بیماری لثه، حساسیت و یا پوسیدگی دندان
  • حاملگی خارج از رحم (توسعه تخمک بارور خارج از رحم)
  • آندومتریوز
  • تورمورهای فیبروئید
  • سنگ‌های صفرا
  • گلوکوم، نزدیک بینی کوتاه مدت و متوسط و آستیگماتیسم و سایر شرایطی که چشم را مختل می­‌کند.
  • سردردهای میگرنی
  • افزایش غضروفی غده پروستات
  • خونریزی بینی
  • کیست تخمدان
  • زخم‌ها
  • رگ‌های واریسی
  • بسیاری از شرایط، بیماری­‌ها و اختلالات دیگر

مزایای جراحی لیزر

در جراحی لیزری که جراحی بدون خونریزی نیز نامیده می‌شود، معمولا میزان خونریزی کمتر از جراحی‌های معمول است. گرمای تولید شده توسط لیزر قسمت تحت جراحی را عاری از میکروب‌ها نگه داشته و خطر ابتلا به عفونت را کاهش می‌دهد. از آنجا که یک برش کوچکتر لازم است لذا روش‌های لیزری اغلب زمان (و هزینه) کمتری را نسبت به عمل جراحی سنتی می­‌طلبد. انعقاد عروق خونی و اعصاب باعث کاهش خونریزی، تورم، زخم، درد و طول دوره بهبود می‌شود.

جراحی لیزر شقاق(فیشر)به صورت سرپایی,بدون نیاز به بیهوشی و خونریزی