جراحی هموروئید تشدید شده در زمان بارداری و بعد از زایمان با لیزر

جراحی-هموروئید تشدید شده

هموروئیدها وریدهای متورم واقع در پایین‌ترین قسمت رکتوم و آنوس هستند. گاهی دیواره‌های این رگ‌های خونی به طوری نازک می‌شوند که رگ‌ها دچار تحریک و بیرون زدگی می‌شوند به ویژه هنگامی که شما مدفوع می‌کنید. متاسفانه، بواسیر در طول دوران بارداری و بعد از زایمان رایج است. هموروئیدها اغلب در سه ماهه سوم بارداری و پس از زایمان ظاهر می‌شوند.

هموروئید یک مشکل شایع در دوران بارداری و پس از زایمان است بارداری به دلایل مختلف، باعث می‌شود شما بیشتر در معرض ابتلا به هموروئید قرار بگیرید. یکی از علل اصلی هموروئید در دوران بارداری و بعد از زایمان یبوست است. در دوران بارداری به دلیل افزایش هورمون‌های پروژسترون فرد دچار یبوست شدید می‌شود. یبوست اغلب منجر به زور زدن و فشار آوردن هنگام اجابت مزاج می‌شود که این امر باعث ایجاد یا تشدید همورئید می‌شود. هم چنین ممکن است با فشار بیش از حد ناشی از افزایش وزن جنین در طول سه ماهه دوم شدت این بیماری گسترش بیابد. روش‌های خانگی بسیاری برای درمان و یا بهبود این بیماری در دوران بارداری و بعد از زایمان وجود دارد. اما اگر درد بیش از اندازه یا خونریزی داشتید باید با پزشک مشورت کنید در این صورت اگر بواسیر تشدید شده باشد برای درمان آن نیاز به جراحی می‌باشد. یکی از روش‌های اساسی که امروزه برای جراحی بواسیر مورد استفاده قرار می‌گیرد جراحی با لیزر می‌باشد. از مهمترین مزایای این روش درمانی می‌توان به خونریزی و درد کمتر آن و همچنین دوره نقاهت کوتاهتر آن نسبت به روش‌های جراحی سنتی اشاره کرد.

متخصصان در کلینیک ما آماده ارائه تمامی خدمات در زمینه درمان انواع بیماری‌های مقعدی ازجمله هموروئید، فیشر و فیستول با استفاده از تجهیزات پیشرفته به شما عزیزان می‌باشند. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس حاصل فرمایید.

علل هموروئید در طول بارداری و بعد از زایمان

• حاملگی و هموروئیدهای بعد از زایمان نتیجه فشاری است که روی پرینئوم وارد می‌آید. یبوست پس از زایمان ممکن است در صورتی که زایمان از طریق واژن داشته باشید، اتفاق بیفتد. این فشار می‌تواند رگ‌های شما را تحت تأثیر قرار دهد.
  • در دوران بارداری، رحم بزرگ می‌شود و حجم خون شما افزایش می‌یابد، که این دو باعث وارد آمدن فشار بیشتری بر رگ‌های آنوس و در نتیجه بیرون زدگی آن‌ها می‌شود.
  • هموروئید در دوران بارداری همچنین می‌تواند در نتیجه یبوست ایجاد شود. هورمون‌های بارداری موجب کاهش حرکت روده‌های فرد در طول دوره و در نتیجه ایجاد یبوست می‌شود.
  • ویتامین‌های پیش از زایمان که حاوی آهن سنتتیک هستند نیز ممکن است یکی از علل بیرون زدگی مقعد محسوب شوند. آهن سنتتیک می‌تواند بسیار یبوست زا باشد. فشار همراه با یبوست می‌تواند سبب ایجاد بیرون زدگی مقعد شود.
  • در نهایت، ممکن است افزایش جریان خون به دلیل حاملگی نیز یکی از علل بواسیر باشد. همراه با فشار اضافی ناشی از رشد رحم، جریان خون اضافی باعث می‌شود رگ‌های بیشتری ملتهب گردند.

روش‌های درمان هموروئید در بارداری و بعد از زایمان طبیعی

جراحی لیزری (جراحی بسته)

از طریق لیزرهای پیشرفته، متخصصین جراح آموزش دیده قادر به انجام یک عمل جراحی دقیق برای از بین بردن باباسیل یا هموروئید هستند. در طی عمل جراحی با لیزر همورئید به معنای واقعی کلمه تبخیر می‌شود. با توجه به دقت نقطه پین تو پوینت لیزر، بافت اطراف آسیب نخواهد دید. لیزر عصب و رگ‌های خونی کوچک را مسدود می‌کند. این به معنی خونریزی کمتر برای بیمار و کار کمتر برای متخصص جراحی است که این درمان را انجام می‌دهد.

مزایای جراحی هموروئید با لیزر

• دوره بهبود کوتاه‌تر به مدت 3 تا 5 روز
  • بافت اطراف آسیب نمی‌بیند
  • خونریزی، تورم و زخم کمتر
  • نیاز به مصرف کمتر دارو
  • ترمیم سریع‌تر
  • بدون نیاز به بخیه
  • این روش ظرف مدت 15 تا 30 دقیقه انجام می‌شود
  • در مقایسه با روش‌های جراحی معمول هزینه‌ها به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابند.

جراحی سنتی (جراحی باز)

بسته به شدت بواسیر، بیشتر عمل جراحی می‌تواند به صورت سرپایی در مرکز جراحی کلینیک انجام شود. عمل جراحی سنتی معمولاً 30 تا 90 دقیقه طول می‌کشد. اکثر بیماران همان روز به خانه باز می‌گردند و برخی دیگر پس از یک روز بستری شدن مرخص خواهند شد.

درمان دارویی

درمان دارویی هموروئید پس از زایمان شامل تجویز لاکساتیو، ونوتونیک، به منظور بهبود جریان خون می‌باشد. پمادهای ضد هموروئید و شمع به عنوان درمان موضعی استفاده می‌شوند.

تزریق یا اسکلروتراپی

برای از بین بردن هموروئید، دارو به داخل بافت بالای هموروئید تزریق می‌شود که در آن هیچ گیرنده حسی وجود ندارد.

انعقاد مادون قرمز

انعقاد مادون قرمز (آی آر سی) یک درمان رایج برای بواسیر است. یک پروب کوچک ناحیه بالای هموروئید که در آن هیچ گیرنده حسی وجود ندارد را لمس می‌کند. این کار باعث تجزیه شدن و از بین رفتن باباسیل می‌گردد.

بانداژ لاستیکی

پزشک با استفاده از یک وسیله خاص، باند لاستیکی را به دور هموروئید می‌پیچد. این باند لاستیکی جریان یافتن خون را به هموروئید متوقف می‌کند و موجب از بین بردن آن ظرف مدت یک هفته می‌شود.

درمان هموروئید در طول بارداری و بعد از زایمان با ورزش

کوئیک استرولینگ

کوئیک-استرولینگ

قدم زدن سریع برای مدت حداقل 30 دقیقه صبح، یک روش خوب برای درمان بواسیر است. کوئیک استرولینگ تمرین قلب و عروق است که جریان خون را به تمام قسمت‌های فیزیکی بدن، به ویژه آنوس افزایش می‌دهد. بهبود جریان خون و همچنین فعالیت تنفسی ناگزیر، موجب بهبودی رگهای التهابی می‌شود و هموروئید را درمان می‌کند.

ورزش یوگا

ورزش-یوگا

تمرینات یوگا که اغلب شامل کشش بدن و خم شدن کششی، از جمله قسمت شکمی و همچنین پاها می‌باشد، برای جلوگیری از بروز هرگونه بیرون زدگی مقعد مناسب است. تمرینات آسان و معمولی یوگا شامل ایستادن به صورت صاف و سپس بالا بردن یک پا تا خط کمر می‌باشد. این تمرین کششی را برای مدت 3 دقیقه تکرار کنید و به تدریج کشش را به 10 دقیقه افزایش دهید. انجام این تمرین هر روز صبح به تدریج به درمان بواسیر کمک خواهد کرد.

درمان خانگی و گیاهی هموروئید در طول بارداری و بعد از زایمان

حمام سرکه سیب

نیم فنجان سرکه سیب را به وان حمام اضافه کنید و سپس درون وان بنشینید.

روغن نارگیل را روی هموروئید بمالید

روغن نارگیل دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچی است که می‌تواند به کاهش خارش کمک کند. این روغن می‌تواند درد و التهاب را از بین ببرد و ظرف مدت چند روز به بهبودی هموروئید کمک خواهد کرد.

کمپرس عنبر سائل

یک پد را در داخل عنبر سائل ارگانیک فرو ببرید، آن را فریز کنید و روی باباسیل کمپرس کنید (این درمان برای پس از زایمان نیز عالی است). کمپرس عنبر سائل می‌تواند منطقه التهابی را تسکین دهد و درمان کند.

آلوئه ورا

آلوئه ورا را در قسمت التهابی استفاده کنید. بهتر است از آلوئه ورا تازه به دست آمده از برگ گیاه استفاده کنید. تمام عطاری‌ها برگ‌های بزرگ آلوئه را به فروش می‌رسانند یا می‌توانید این گیاه را از بازار تهیه کنید. اگر این گزینه‌ها در دسترس شما نیستند، از آلوئه ورای خالص بدون مواد شیمیایی افزودنی و عطر استفاده کنید.

پاک کردن با دستمال مرطوب

به جای استفاده از کاغذ توالت خشک، سعی کنید از دستمال مرطوب طبیعی بچه یا دستمال مرطوب حاوی عنبر سائل استفاده کنید تا از بروز تحریک بیشتر جلوگیری شود.

طب سوزنی

اگر اختلال در جریان خون علت بروز بیرون زدگی مقعد باشد، طب سوزنی می‌تواند به درمان این مشکل کمک کند. طب سوزنی همچنین می‌تواند عملکرد عضلات را بهبود بخشد و به درمان هموروئید حاملگی کمک کند.

آرنیکا

یک ژل آرنیکا (یا روغن آرنیکا را به روغن نارگیل اضافه کنید) روی ناحیه بمالید. آرنیکا التهاب را کاهش می‌دهد و کبودی را بهبود می‌بخشد.

اجتناب از نشستن برای مدت زمان طولانی

نشستن روی رگ‌های آنوس و رکتوم فشار وارد می‌کند. هر زمان که می‌توانید، روی پهلوی خود دراز بکشید یا بلند شوید. اگر مجبور به نشستن هستید، استراحت‌های کوتاه به خود دهید و یا بر روی یک بالش هموروئید که به عنوان بالش حلقه‌ای یا دونات شناخته شده است، بنشینید.

زردچوبه

زردچوبه به دلیل دارا بودن خواص آنتی بیوتیک یک ماده شناخته شده است. شما می‌توانید از این ماده طبیعی برای درمان موفقیت آمیز بواسیر در بارداری استفاده کنید.

• مقدار کمی روغن خردل را با پودر زردچوبه مخلوط کنید.
  • چند قطره آب پیاز را به این مخلوط اضافه کنید.
  • تمام ترکیبات را خوب مخلوط کنید.
  • این خمیر را روی مناطق آسیب دیده اعمال کنید.

پوست انار

انار دارای مزایای سلامتی زیادی است. شما همچنین می‌توانید پوست‌های میوه انار را برای درمان بیرون زدگی مقعد پس از زایمان استفاده کنید.

• پوست انار را به میزان یک فنجان خرد کنید.
  • آب داغ را به این پودر اضافه کنید.
  • اجازه دهید تا این مخلوط خنک شود.
  • برای به دست آوردن بهترین نتایج، این مخلوط را دو بار در روز بنوشید.

شیر بز

هموروئید پس از زایمان می‌تواند درد قابل توجهی ایجاد کند. در صورت بدتر شدن بواسیر، خونریزی نیز خواهید داشت. یکی از بهترین روش‌های طبیعی برای درمان هموروئید پس از زایمان استفاده از شیر بز است.

• ده گرم خردل را بردارید.
  • ده قاشق غذاخوری بزرگ شیر بز را به خردل اضافه کنید.
  • این مخلوط هر روز صبح قبل از صبحانه مصرف کنید.

مصرف این مخلوط به صورت می‌تواند به کاهش درد و التهاب ناشی از باباسیل کمک کند.

خردل سیاه و ماست

خردل سیاه و ماست یکی از بهترین روش‌های طبیعی برای انجام درمان‌های خانگی بعد از زایمان است. اگر مراقب باشید، مصرف آن ایمن است.

• مقداری خردل سیاه را بردارید و آن را به تکه‌های ریز خرد کنید.
  • خردل سیاه خرد شده را به مقداری ماست اضافه کنید.
  • این مخلوط را هر روز صبح قبل از صبحانه مصرف کنید.
  • می‌توانید این مخلوط را با یک لیوان شیر چرب بنوشید.

استفاده از این مخلوط به همراه شیر چرب تا حد زیادی در درمان هموروئیدهای داخلی و خارجی کمک خواهد کرد.

پیاز

شما می‌توانید از پیاز در طی آشپزی روزانه برای درمان بواسیر در دوران بارداری با موفقیت استفاده کنید. پیاز برای توانایی در کاهش تحریک عصبی یک ماده شناخته شده است. این خاصیت باعث می‌شود پیاز یک درمان طبیعی عالی برای درمان بیرون زدگی مقعد پس از زایمان محسوب شود.

• یک تکه از پیاز قرمز تازه را بردارید.
  • به آن 3 قاشق غذاخوری شکر اضافه کنید.
  • این مخلوط را دو بار در روز مصرف نمایید.

شما به زودی تفاوت را خواهید دید. مصرف منظم این مخلوط به کنترل خونریزی کمک می‌کند. همچنین کمک می‌کند تا تحریک عصب و ناراحتی حاصل از بواسیر از بین برود.

زنجبیل

زنجبیل یکی دیگر از مواد معمولی آشپزخانه است که می‌تواند برای درمان هموروئید پس از زایمان استفاده شود. رنجبیل برای مدت نسل‌ها برای درمان بسیاری از شرایط استفاده شده است. همچنین در درمان بواسیر پس از زایمان مؤثر است.

• مقدار کمی آب زنجبیل را بگیرید.
  • آب زنجبیل را با یک قاشق کوچک نعناع و آب لیمو مخلوط کنید.
  • مقداری عسل رابه این مخلوط اضافه کنید.
  • این ترکیب را روزانه بنوشید.

با استفاده از این ترکیب طبیعی به صورت روزانه، علائم هموروئید پس از زایمان تسکین خواهد یافت. این ترکیب می‌تواند در درمان باباسیل بسیار مؤثر باشد.

تربچه و عسل

ترکیب تربچه و عسل یکی دیگر از گزینه‌های درمان خانگی است که می‌توانید امتحان کنید. عسل یکی از مواد غذایی رایجی است که می‌تواند برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده شود. هموروئید پس از زایمان را نیز می‌توان با اعمال مستقیم عسل روی ناحیه درمان کرد.

• یک قاشق عسل بردارید.
  • مقداری آب تربچه به عسل اضافه کنید.
  • مخلوط را مستقیماً روی منطقه آسیب دیده اعمال کنید.

بلافاصله پس از استفاده از این ترکیب بهبود خواهید یافت. مخلوط عسل و تربچه برای درمان درد و ناراحتی ناشی از هموروئید پس از زایمان عالی است.

راه‌های جلوگیری از بیرون زدگی مقعدی در بارداری

ویتامین‌های سنتتیک، به ویژه آهن، می‌توانند باعث یبوست شوند. ویتامین‌های با منبع مواد غذایی قابل جذب‌تر هستند و باعث یبوست نمی‌شوند.

در دوران بارداری شما نیاز به آب زیادی دارید و اگر به اندازه کافی آب ننوشید، بدن شما از طریق روده آب را بازجذب می‌کند و موجب خشک شدن مدفوع و ایجاد یبوست می‌گردد. ممکن است شما بخواهید مدفوع خود را روی 4 بر اساس چارت مدفوع بریستول نگه دارید.

اطمینان حاصل کنید که مقدار زیادی فیبر از کل میوه‌ها، سبزیجات، آجیل و دانه‌ها دریافت می‌کنید. دانه‌های چیای خیس شده برای تحریک حرکت روده‌ها عالی هستند. فراموش نکنید که چربی‌های سالم را نیز در نظر بگیرید زیرا این مواد موجب روان ماندن روده می‌شوند. منابع خوب شامل روغن نارگیل بکر، کره حیوانی، روغن زیتون خام و آووکادو می‌باشند.

انجام تمرین اسکوات یک راه طبیعی برای مدفوع کردن است. نشستن یا به عقب خم شدن در وضعیت نامناسب، موجب پیچیدن روده‌ها و در نتیجه ایجاد یبوست می‌شود. این عوامل فشار زیادی بر روی مقعد ایجاد می‌کنند که با انجام تمرین اسکوات می‌توانید آن را برطرف نمایید. همچنین می‌توانید سعی کنید پاهای خود را بالا ببرید و به جلو خم کنید، بنابراین شما در یک موقعیت مناسب اسکوات قرار می‌گیرید.

پروبیوتیک‌ها به صورت مکمل یا در مواد غذایی تخمیری وجود دارند و کمک می‌کنند تا همه چیز به درستی کار کند و جریان یابد.