ختنه با لیزر و کاهش درد و عفونت در مقایسه با روش های سنتی و حلقه

ختنه عملی است که برای جدا کردن پوست اطراف ختنه‌گاه، یعنی پوست پوشاننده روی نوک آلت تناسلی مردان انجام می‌شود. این عمل معمولاً بر روی نوزادان و به دلایل شخصی یا مذهبی انجام می‌شود. ختنه به روش قدیمی با استفاده از تیغ جراحی انجام می‌شد، اما امروزه جراحان ختنه را با لیزر انجام می‌دهند، یعنی این که پوست ختنه‌گاه را با استفاده از پرتو لیزر برمی‌دارند. پرتو لیزر پوست را جدا می‌کند و همزمان خونریزی را کنترل می‌کند، به این ترتیب در نهایت زخمی بسیار کوچک باقی می‌ماند. جراحی با لیزر این امکان را فراهم می‌کند تا بتوان مقدار دقیقی از پوست و غشاء مخاطی را جدا کرد.

ختنه به بریدن پوست اطراف سوراخ مجرای آلت تناسلی و دور کلاهک آن گفته می‌شود. چندین روش برای ختنه کردن وجود دارد. یکی از این روش‌ها که به روش سنتی نیز معروف است به این صورت است که با قیچی پوست دورتادور قسمت کلاهک آلت تناسلی بریده و بخیه می‌شود. بزرگترین مشکل این روش خونریزی زیاد ,بخیه (که احتمال بروز عفونت را تشدید می‌کند) و طولانی بودن دوره ی درمان آن می‌باشد. یکی از بهترین روش‌هایی که امروزه برای انجام ختنه توصیه می‌شود، ختنه با استفاده از دستگاه  لیزر می‌باشد. از مزیت‌های این دستگاه برش بدون خونریزی و بدون بخیه پوست مجرای آلت تناسلی است. در این روش، بافت زیر پوست مجرای آلت تناسلی را با لیزر می‌سوزانند که برخلاف جراحی با استفاده از چاقو درد و خونریزی در پی ندارد. به علاوه دوره درمان آن کوتاه بوده و بعد از گذشت مدتی کوتاه فرد کاملا بهبود می‌یابد.

متخصصان ما در کلینیک ما آماده‌ی ارائه خدمات در زمینه انجام ختنه با لیزر با استفاده از بهترین تجهیزات می‌باشند. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس حاصل فرمایید.

مزایای ختنه

بعضی از مزایای ختنه کردن عبارت است از:

• کاهش خطر عفونت مجاری ادراری
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی در مردان
  • پیشگیری از ابتلا به سرطان آلت و کاهش خطر سرطان دهانه رحم در همسران
  • پیشگیری از بالانیت (التهاب کلاهک آلت تناسلی) و بالانوپوستیت (التهاب کلاهک و ختنه‌گاه)
  • پیشگیری از فیموز (ناتوانی در جمع کردن پوست ختنه‌گاه) و پارافیموز (ناتوانی در برگرداندن پوست ختنه‌گاه به محل اصلی)

به علاوه تمیز نگه داشتن و رعایت بهداشت پس از ختنه کردن آسان‌تر می‌شود.

عوارض

پس از ختنه نیز مانند هر عمل جراحی دیگری احتمال بروز عوارض وجود دارد، البته عوارض ختنه انگشت‌شمار و خفیف است. عوارض احتمالی پس از ختنه کردن عبارت است از:

• خطر خونریزی و عفونت محل ختنه
  • تحریک کلاهک
  • افزایش خطر التهاب دهانه آلت (میتیتیس)
  • احتمال آسیب دیدن آلت تناسلی

انواع روش‌های ختنه کردن

ختنه با لیزر

انواع روش های ختنه کردن

ختنه با لیزر عملی است که در آن پزشک پوست ختنه‌گاه را با لیزر جراحی از روی نوک آلت برمی‌دارد. چنانچه نیاز به ختنه کردن باشد، ختنه با لیزر معمولاً به ختنه سنتی ترجیح داده می‌شود. ختنه در بعضی مذهب‌ها لازم دانسته می‌شود و در ملل معتقد به این مذاهب رسم است که نوزادان پسر در همان بیمارستان محل تولد ختنه می‌شوند. البته بزرگسالان نیز در صورت ابتلا به عارضه‌های درگیر کننده پوست ختنه‌گاه، مانند فیموز یا تنگ شدن ختنه‌گاه و قطع جریان خون در این محل، به ختنه کردن نیاز پیدا می‌کنند. برای ختنه کردن با لیزر، ابتدا پزشک موضع را بی‌حس می‌کند و پس از اثر کردن داروی بی‌حسی، پوست ختنه‌گاه را با پنس می‌گیرد و آن را محکم نگه می‌دارد. پزشک پوست را روی سر آلت می‌کشد، سپس برش دقیقی را با یک لیزر کوچک ایجاد می‌کند. لیزر پوست بریده شده را بلافاصله می‌سوزاند، تا خونریزی به حداقل برسد. در انتها نیز بافت با چند بخیه جذبی ثابت نگه داشته می‌شود تا به خوبی در محل مناسب التیام بیابد.

مزایای ختنه با لیزر

ختنه با لیزر نسبت به ختنه سنتی با تیغ موثرتر و راحت‌تر است، چون پرتو لیزر علاوه بر بریدن پوست، خونریزی آن را نیز کنترل می‌کند تا فقط زخمی بسیار کوچک ایجاد شود. چنانچه ختنه با لیزر انجام شود، فقط مقدار ضروری از پوست و غشاء مخاطی برداشته می‌شود، بنابراین نتیجه نهایی از نظر زیبایی نیز نقص ندارد. بیمار پس از ختنه با درد، قرمزی و ناراحتی مختصری روبرو می‌شود که پزشک برای تسکین آنها مسکن ملایم تجویز می‌کند، به علاوه به بیمار توصیه می‌شود که برای کاهش ورم داروهای ضدالتهابی مصرف کند. گذاشتن یخ روی کشاله ران نیز ورم پس از ختنه را کمتر می‌کند. معمولاً نیازی نیست که پزشک محل ختنه را پس از عمل معاینه کند، اما اگر عوارض شدید باشد، باید به پزشک مراجعه کرد.

روش‌های مختلف جراحی ختنه

روش‌های جراحی ختنه مانند forceps guided و sleeve resection برای پسران بزرگتر و مردان بزرگسال کاربرد دارد. ابتدا پوست با دوز مناسبی از دارو به طور موضعی بی‌حس می‌شود، البته در صورت لزوم داروی بیشتری هنگام عمل یا پس از آن به کار برده می‌شود، برای مثال اگر اثر دارو از بین رفته باشد، باید بی‌حسی دوباره انجام شود. پس از آن که پوست ختنه‌گاه بی‌حس شد، متخصص پوست روی کلاهک آلت را جدا می‌کند. مراحل عمل ختنه به شرح زیر است:

• کلاهک و پوست ختنه‌گاه جدا می‌شود تا شیار دور کلاهک (حاشه تعریف کننده کلاهک آلت) کاملاً دیده شود. این مرحله فقط بر روی پسران جوان انجام می‌شود، چون کلاهک و پوست ختنه‌گاه در سن پایین کاملاً از هم جدا نیست.
  • اسمگما (smegma) باید برداشته شود. اسمگما ماده خمیری مانند سفیدی است که از سلول‌های مرده‌ای تشکیل می‌شود که قبلاً ختنه‌گاه و کلاهک آلت را به هم متصل می‌کرده است.
  • پوست ختنه‌گاه در محل معمول خود، یعنی روی کلاهک برگردانده می‌شود.
  • جراح پوست ختنه‌گاه بالای آلت را با ایجاد یک برش سطحی قدامی به وسیله قیچی جدا می‌کند.
  • شکاف دوم زیر آلت ایجاد می‌شود.
  • پوست ختنه‌گاه از حاشیه دور کلاهک بریده می‌شود.
  • لبه‌های پوست ختنه‌گاه به سمت هم کشیده می‌شود.
  • رگ‌ها با بخیه‌های جذبی یا با حرارت (دیاترمی) بسته می‌شود، دیاترمی روشی است که در آن سر رگ با جریان برق گرم و بسته می‌شود.
  • در انتها لبه‌های ختنه‌گاه بخیه زده می‌شود.

ختنه با دستگاه ShangRing

shangRing یک دستگاه جدید برای انجام عمل ختنه در مردان می‌باشد که از مهمترین مزیت‌های این دستگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• درد کمتر
  • حداقل خونریزی
  • عدم نیاز به بخیه
  • عدم نیاز به پانسمان
  • امکان دوش گرفتن در دوران بهبود پس از عمل
  • کوتاه بودن عمل
  • باقی نماندن جای بخیه

ختنه Plastibell

ختنه Plastibellویژگی اصلی ختنه به روش پلاستی‌بل (Plastibell) استفاده از حلقه است. پوست ختنه‌گاه پس از این روش خود به خود و در اثر قطع خونرسانی، تقریباً مانند بند ناف می‌افتد. بنابراین ختنه پلاستی بل با جراحی‌هایی که از طریق بریدن پوست انجام می‌شود و با خونریزی همراه است و برای بستن زخم نیاز به بخیه دارد، متفاوت است. حداقل خونریزی و عدم نیاز به بخیه از جمله مزایای اصلی ختنه با حلقه است. مراحل این عمل به شرح زیر است:

• ابتدا پزشک مطمئن می‌شود که بیمار دردی را در طول عمل حس نخواهد کرد. داروهای مسکن بسیاری وجود دارد که از آن جمله می‌توان به آمپول بی‌حسی موضعی و کرم‌ها و اسپری‌های بی‌حسی موضعی اشاره کرد. بهترین روش برای یک ختنه بدون درد ترکیبی از آمپول و داروی موضعی است، البته تزریق باید توسط پزشک مجرب انجام شود. بیمار پس از بی‌حسی دیگر دردی حس نمی‌کند، اما حس‌های دیگر همچنان وجود دارد، بنابراین ممکن است ختنه برای کودکان ناراحت کننده باشد. البته درک این حس‌ها در تمام بیماران یکسان نیست و به سطح اضطراب و آرامش کودک بستگی دارد. به همین دلیل در کلینیک‌ها از وسایل گوناگون برای سرگرم کردن کودک استفاده می‌شود. همچنین از والدین کودکان بزرگتر خواسته می‌شود که هم آرامش خود را حفظ کنند و هم با مطالعه بروشورهای مفید، فرزند خود را برای ختنه کردن آماده کنند و به او قوت قلب بدهند.
  • پس از اثر کردن داروی بی‌حسی، موضع ضدعفونی و با پنبه تمیز می‌شود. پزشک برش کوچکی را از نوک پوست ختنه‌گاه رو به پایین تا وسط بدنه آلت ایجاد می‌کند تا بتوان حلقه را جایگذاری کرد.
  • سپس حلقه دور کلاهک (سر آلت) گذاشته می‌شود.
  • پوست ختنه‌گاه روی حلقه کشیده می‌شود. دور حلقه محکم از روی پوست ختنه‌گاه بخیه زده می‌شود. نخ بخیه جریان خون را در ختنه‌گاه قطع می‌کند. پوست اضافی که دیگر خونی در آن وجود ندارد و بنابراین خطر خونریزی آن پایین است، جدا می‌شود تا فرایند التیام به صورت بهداشتی‌تر پشت سر گذاشته شود.

محل ختنه در زمان التیام یافتن زخم و دوران بهبود حساس و دردناک است، بنابراین بیمار باید از پماد و مسکن خوراکی استفاده کند تا با درد شدید و ناگهانی روبرو نشود. پزشک توصیه‌های لازم را برای مراقبت بعد از عمل و پشت سر گذاشتن راحت و بدون مشکل دوران بهبود به صورت مکتوب به بیمار یا والدین وی ارائه می‌کند. چون جریان خون در پوست ختنه‌گاه قطع شده است، پوست دور حلقه حدوداً پس از یک هفته یا برای کودکان بزرگتر اندکی بیشتر می‌افتد. فرایند التیام تا زمان افتادن حلقه کامل شده است. چون برش در امتداد شیار حلقوی کلاهک ایجاد شده است، نتیجه نهایی برشی تمیز و بی‌نقص است.

سن مناسب ختنه کردن

ختنه معمولاً به دلایل غیرپزشکی انجام می‌شود، بنابراین زمان مناسب انجام آن به انگیزه فرد و عرف اجتماع بستگی دارد. ختنه غالباً بر روی نوزادان پسر یا در دوران بلوغ انجام می‌شد، برای مثال یهودیان نوزادان پسر خود را ظرف 8 روز پس از تولد ختنه می‌کنند، حال آن که ختنه در بسیاری از فرهنگ‌های آفریقایی علامت بزرگ شدن و آمادگی برای فعالیت جنسی است. به علاوه مردانی که در دوران کودکی ختنه نشده‌اند، می‌توانند عمل ختنه را در هر زمانی از زندگی خود، بنابر دلایل مذهبی یا شخصی (برای مثال تمایل خود یا همسرشان) انجام دهند. ختنه‌هایی که به دلایل پزشکی ضرورت می‌یابد، عموماً در دوران بزرگسالی و پس از شروع فعالیت جنسی توصیه می‌شود.

هزینه ی ختنه با لیزر

هزینه این عمل با توجه به مزایای خود مقدار بسیار ناچیزی است. در برخی مراکز این عمل برای بیماران با دفترچه بیمه با هزینه کمتری نسبت به حالت آزاد انجام می‌شود.

ختنه با لیزر و کاهش درد و عفونت در مقایسه با روش های سنتی و حلقه
4.39 از 18 رای