درمان بدون بازگشت کیست مویی پایین کمر (سینوس پیلونیدال) با لیزر

کیست مویی پایین کمر

کیست پیلونیدال یا سینوس پیلونیدال (pie-low-NIE-dul ) یک کیسه غیرطبیعی در پوست است که حاوی مو، چرک و ترشحات خونی است. کیست پیلونیدال معمولا همیشه در نزدیکی استخوان دنبالچه و در بالای شکاف باسن تشکیل می­‌شود. زمانی­ که مو پوست را سوراخ کرده و جا باز می­‌کند چنین عارضه­‌ای رخ می­‌دهد. کیست مویی درصورت عفونی شدن آبسه کرده و اغلب موجب درد شدیدی می‌­شود. کیست مویی پیلونیدال را از طریق برش کوچک و یا جراحی  می­‌توان تخلیه نمود. سینوس پیلونیدال بیشتر در بین مردان شایع می‌­باشد و احتمال این­که عود کند غیرممکن نیست. افرادی نظیر راننده­‌های تاکسی که عادت به نشستن‌­های طولانی مدت دارند بیشتر در خطر ابتلا به سینوس پیلونیدال هستند.

کیست پیلونیدال یا سینوس پیلونیدال یک کیسه کوچک پوستی حاوی مو در قسمت پایین کمر است. این کیست به صورت یک منفذ پوستی کوچک نمایان شده و گاهی چیزی بیش از یک فرورفتگی حاوی چند موی پیچیده نیست. بیماری پیلونیدال به شکل یک آبسه حاد بروز می‌کند. این کیست یا آبسه معمولاً در انتهایی‌ترین نقطه ستون فقرات ایجاد می‌شود. این کیست مستعد عفونت است که باید به سرعت از بدن خارج شود. یکی از موفق‌ترین روش‌هایی که تاکنون برای درمان بدون بازگشت کیست پیلونیدال استفاده شده است درمان با استفاده از لیزر است. از مزایای این روش می‌توان به مواردی ازقبیل: عدم احساس درد بعد از عمل، کاهش دوره نقاهت بیمار و هم چنین آسیب نرساندن به بافت‌های سالم اشاره کرد. علاه بر این در جراحی کیست پیلونیدال با استفاده از لیزر بیمار بعد از یک روز ماندن در بیمارستان می‌تواند مرخص شود و به سرعت به محل زندگی و کار خود باز گردد.

متخصصان در کلینیک ما آماده ارائه خدمات در زمینه درمان انواع کیست مویی از جمله کیست پیلونیدال با روش جراحی لیزری و با استفاده از تجهیزات پیشرفته می‌باشند. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس حاصل فرمایید

علت دقیق تشکیل کیست‌­های پوستی پایین کمر مشخص نیست. اما بیشتر این کیست‌­ها ناشی از نفوذ موهای شل به داخل پوست هستند. اصطکاک، فشار، ساییدگی پوست به یکدیگر، پوشیدن لباس تنگ، دوچرخه سواری، نشستن‌های طولانی مدت و عوامل مشابه موجب می­‌شوند مو به داخل پوست نفوذ کند. بدن موهای زیرپوستی را به ­عنوان یک ماده خارجی تلقی کرده و در واکنش به آن­ها شروع به تولید کیست در اطراف مو می‌­کند. این توضیحات مربوط به موارد نادر کیس‌ت­های مویی هستند که در قسمت‌­های دیگر بدن به ­غیر از اطراف دنبالچه شکل می‌­گیرند. به عنوان مثال، آرایشگرها، تربیت ‌کننده‌های سگ و گوسفند معمولا در پوست بین انگشتانشان کیست­‌های مویی دارند.

علائم کیست مویی پایین کمر

هنگامی که کیست پیلونیدال عفونی­ می‌­شود به توده متورم ( آبسه) تبدیل می‌­شود. علائم و نشانه‌های کیست پیلونیدال شامل:

• سرخ شدن پوست
  • تخلیه چرک و خون از یک منفذ در پوست
  • بوی نامطبوع از چرک تخلیه شده

عوامل خطرزا

عوامل خاصی وجود دارند که می‌­توانند فرد را در خطر ابتلا به سینوس پیلونیدال قرار دهند:

• جنس مذکر
  • سن کم ( این کیست­‌ها بیشتر در افراد 20 سال مشاهده می‌شوند)
  • عدم فعالیت در زندگی
  • شغل­‌هایی که مستلزم نشستن‌های طولانی مدت هستند.
  • پر مویی بدن
  • موهای خشک و ضخیم

چگونه پزشکان کیست‌­های پیلونیدال را تشخیص می‌­دهند؟

گام اول تشخیص کیست‌های مویی پایین کمر، معاینه فیزیکی بیمار است. کیست پیلونیدال شبیه به توده، تورم و یا آبسه است که در شکاف بالای خط باسن تشکیل می­‌شود. این کیست­‌ها به لمس حساس بوده و با تخلیه یا خونریزی (سینوس) همراه می­‌باشد. یکی از ویژگی­‌های کیست مویی موقعیت آن در بالای باسن است. در صورت حاد بودن عفونت، آزمایش خون جهت تشخیص پزشکی انجام می‌­شود. معمولا در موارد کیست پیلونیدال نیازی به آزمایشات تصویربرداری نیست.

درمان‌­ها

درمان سینوس پیلونیدال با لیزر (جراحی بسته)

درمان سینوس پیلونیدال با لیزراگر دوست ندارید که سینوس پیلونیدال را از طریق جراحی درمان کنید بهتر است متدهای درمانی نظیر جراحی بسته با لیزر را انتخاب کنید که میزان موفقیت آن­ها اثبات شده است. از آن­جایی که درصد موفقیت درمان کیست مویی با لیزر بسیار بالا است، با انتخاب این روش کم ­تهاجمی می‌­توانید امیدوار باشید که این آخرین درمان عارضه خواهد بود.

لیزر چگونه کیست پیلونیدال را درمان می‌­کند؟

جراحی لیزر نوعی روش نسبتا سریع و موثر در درمان کیست مویی پایین کمر است. این کیست‌­ها که در بالای استخوان دنبالچه تشکیل م‌ی­شوند کیسه‌هایی هستند که حاوی مو، ضایعات و مواد عفونی هستند. هدف از جراحی، پاکسازی ناحیه عفونی شده و تخلیه چاله ایجاد شده است تا دوباره چنین ناهنجاری رخ ندهد. جرای با لیزر یک روش کم تهاجمی است که به شیوه‌­های سنتی درمان کیست پیلونیدال مشابه است. مرحله اول شامل بی حسی موضعی ناحیه درمان و یا بیهوشی عمومی بیمار توسط تیم پزشکی است تا بیمار در طول جراحی دردی احساس نکند و راحت باشد. سپس پزشک اقدام به خارج کردن موها از کیست می­‌کند. اگر بیش­تر از 1 کیست وجود داشته باشد باید تک تک آن­ها پاکسازی شوند. مرحله بعد، پزشک با کمک ابزار تیز حفره کیست مویی را کاملا  تخلیه می‌­کند. بعد از انجام این مرحله و قبل از ادامه جراحی، زخم کاملا شسته می­‌شود. برخی از جراحی‌­های لیزری کیست پیلونیدال بدون هیچ برشی انجام می­‌شوند. لیزر به­ تنهایی به بهبود و درمان ناحیه عفونی شده کمک می­‌کند. جراحی با استفاده از فیبر لیزر خاص اتمام می‌یابد. فیبر لیزر حاوی فیبر مخروطی شکل است که یک حلقه نور شدید را تولید می‌­کند. نوک پروب لیزر با شیشه­ پوشیده شده است. پزشک پروب را به داخل روزنه سینوس پیلونیدال وارد کرده و در همان جا قرار می­‌دهد تا پرتوهای لیزر در راستای دهانه کیست باشند. پالس‌های حاصل از انرژی لیزر به زخم تابیده و موجب بسته شدن سینوس م‌ی­شوند. نور لیزر موجب تخریب کامل حفره پیلوندیال م‌ی­گردد. این درمان در امتداد طول ناحیه تحت درمان تکرار می‌شود.

میزان موفقیت درمان کیست پیلونیدال با لیزر چقدر است؟

لیزردرمانی تکنولوژی جدید و امیدوارکننده­ در درمان کیست‌­های مویی در پایین کمر است. آمار حاکی از آن است که میزان موفقیت درمان سینوس پیلونیدال با لیزر 87.5 درصد می‌باشد. طبق تحقیقات به عمل آمده نتایج حاصل از درمان کیست پیلونیدال در افرادی که با لیزر درمان شدند طولانی‌­تر بوده و در این نوع درمان  تنها 2.9 درصد احتمال عود بیماری وجود دارد.

چگونه درمان با لیزر موجب بهبود دوره ریکاوری می‌­شود؟

میزان موفقیت درمان کیست­‌های مویی با لیزر تنها دلیل برتری آن به درمان‌های سنتی نیست. از دیگر مزایای درمان کیست بودن جراحی می‌­توان به کوتاه بودن و راحت بودن دوره بهبود‌ آن اشاره کرد. این نوع درمان نیاز به 1 روز بستری در بیمارستان دارد. بیمار ممکن است یک شب در بیمارستان بستری شود و یا در نهایت بعد از معاینه همان روز مرخص شود. بیمارانی که با لیزر درمان می­‌شوند در مقایسه با بیمارانی که با جراحی­‌های سنتی درمان می­‌شوند قادرند زودتر به فعالیت روزمره خود باز ­گردند. مطالعات حاکی از آن است، افرادی که درمان با لیزر را انتخاب می­‌کنند به­طور متوسط (روز2.4) زودتر از افرادی که به روش­‌های سنتی درمان می‌­شوند به کار و فعالیت‌های خود باز می­‌گردند. علاوه بر این، ناگفته نماند که درمان با لیزر درد کمتری دارد. بیمارانی که با لیزر درمان می‌­شوند به نسبت بیمارانی که با روش‌­های استاندارد درمان می‌­شوند بلافاصله بعد از جراحی و حتی تا یک هفته بعد از جراحی درد کمتری را احساس می­‌کنند. به­ طور متوسط بیماران لیزردرمانی تا 5 روز بعد از جراحی  مسکن مصرف می­‌کنند.

تزریق فنل

تزریق فنل کیست موییدر این روش، پزشک درمان را با بی­حسی موضعی آغاز کرده و سپس فنل را به داخل کیست تزریق می‌­کند. فنل ترکیب شیمیایی است که به عنوان ضدعفونی کننده بکار می‌­رود. تزریق فنل ممکن است چندین بار تکرار شود. درنهایت، این درمان موجب سفت شدن و از بین رفتن کیست می­‌شود. امکان بازگشت و یا عود کیست مویی در تزریق فنل بسیار بالا است.

جراحی باز (جراحی برداشتن کیست مویی)

جراحی برداشتن کیست موییاگر کیست مویی شما عود کرده و یا بیش­تر از 1 سینوس پیلوندیال دارید ممکن است پزشک جراحی باز را به شما پیشنهاد کند. در جراحی باز که تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌­شود، جراح کیست را باز کرده و اقدام به تخلیه چرک و ضایعات می­‌کند و سپس بعد از اتمام جراحی زخم  را با بخیه می­‌بندد.

درمان های خانگی سینوس پیلونیدال

• حمام نشسته، نشستن در وان آب گرم به کاهش درد کمک کرده و خطر احتمال عود کیست را کمتر می‌کند.
  • مصرف مکم‌ل­های ویتامین سی و روی به روند بهبود کمک شایانی م‌ی­کند. لازم به ذکر است که ویتامین آ موجب ترمیم بافت‌­ها م‌ شود. توصیه می‌شود جهت دریافت دوز مناسب مکمل­‌ها با پزشک مشورت کنید.
  • روغن­‌های خاص نظیر روغن درخت چای و نارگیل در رفع کیست و مقابله با عفونت مفید هستند.
  • محصولی با نام NO BUPM RXمانع رشد موها به داخل پوست می­‌شود.
  • استعمال روغن کرچک بر روی کیست ممکن است موجب کاهش تورم شود.
  • کوسن یا بالشتک حلقوی به راحت نشستن بیمار کمک می‌­کنند.
  • ورزش منظم به بهبود جریان خون و درمان کمک می‌­کند.

درمان کیست مویی با طب سنتی و گیاهان دارویی

با وجود پیشرفت‌های بسیاری که در علم پزشکی در چند دهه‌ی اخیر اتفاق افتاده است و کشف روش‌های نوینی برای درمان بیماری کیست مویی یا سینوس پیلونیدال، هنوز افرادی هستند که ناآگاهانه به سراغ درمان‌های طب سنتی در این زمینه می‌روند. اگرچه تجربه نشان داده گیاهان‌ و پمادهای دست‌ساز در طب سنتی می‌تواند به کاهش درد و التهاب کیست مویی یا سینوس پیلونیدال کمک کند ولی درمان وقتی به هدف نهایی خود می‌رسد که منجر به بهبودی و از بین رفتن همه‌ی علایم بیماری شود. در طب سنتی از خاصیت ضد التهاب برخی روغن‌ها مانند روغن درخت چای و کرچک برای تسکین کیست مویی یا سینوس پیلونیدال استفاده می‌شود و یا گاهی توصیه به استفاده از سیر خام بر روی کیست پیلونیدال و حتی زالودرمانی می‌شود. این روش‌ها حتی اگر به کم شدن علایم آزار دهنده فرد کمک کند، علمی نیست و ممکن است عارضه‌های دیگری چون کم‌خونی برای فرد ایجاد کند. بهبودی در طب سنتی کیست مویی یا سینوس پیلونیدال، موقتی است و جز این‌که با وقت تلف کردن، روند درمان صحیح بیماری را به تأخیر می‌اندازد، ممکن است منجر به عود بیماری با عوارض و مشکلات بیشتر شود. با بدتر شدن عفونت و آبسه‌ی ضایعه، درمان مشکل‌تر خواهد شد.

مراقبت‌های بعد از عمل سینوس پیلونیدال

توصیه می­‌شود 1 تا 2 هفته بعد از جراحی جهت معاینه زخم، بررسی روند بهبود، ارزیابی احتمال عود بیماری، اطمینان از نوع تشخیص پزشکی و یا درمان و همچنین مراقبت قطعی از ناحیه ساکروسژیال (در صورت نیاز)  به پزشک مراجعه نمایید. برخی مطالب علمی نشان می­‌دهند که درمان‌های محافظه ­کارانه همراه با رعایت بهداشت خوب موضعی و تراشیدن مو یا اصلاح ناحیه درمان به عنوان روش جراحی ثانویه هر 1 تا 3 هفته تاثیر چشمگیری در پیشگیری از عود بیماری دارد.

پیشگیری از سینوس پیلونیدال

در افراد مستعد و یا افرادی که در معرض عوامل خطرزای کیست مویی پایین کمر هستند تغییر عوامل خطرزا از بروز چنین ناهنجاری پیشگیری می‌­کند. پیشگیری از سینوس پیلونیدال شامل رعایت بهداشت مناسب است. اولین گام شامل نظافت، پاکسازی موها و لایه برداری ناحیه کوکسیکس است. کاهش وزن و اجتناب از پوشیدن لباس­‌های تنگ که موجب اصطکاک یا ساییدگی ناحیه کوکسیکس (دنبالچه) می‌شود به پیشگیری از التهاب و عفونت کمک می‌­کند. نشستن در موقعیتی که موجب تحریک دنبالچه نشود و یا استفاده از بالشتک­ یا کوسن­‌های حلقوی مخصوص دنبالچه فشار کمتری به دنبالچه وارد می‌کند.