درمان بواسیر داخلی و خونریزی شایع ناشی از آن با روش جراحی با لیزر

درمان-بواسیر

هموروئیدها ممکن است در عمق داخل مقعد ایجاد شوند که به آنها همورئید داخلی (بواسیر داخلی) گفته می‌شود. به عبارت ساده، بواسیر، تورم سیاهرگ‌های داخل مقعد است. این عارضه دردناک نیست اما ممکن است در زمان اجابت مزاح یا پس از حرکات روده باعث خونریزی شود، شما ممکن است لکه‌های قرمز خون را روی دستمال توالت خود مشاهده کنید. رنگ مدفوع طبیعی است. این عارضه دردناک نیست اما در برخی موارد که بواسیر داخلی بزرگ شود می‌تواند باعث ایجاد درد شود به خصوص در هنگام حرکات روده. در این گونه موارد نمی‌توان آن را از خارج درمان کرد.

بواسیر داخلی در بیشتر موارد دردی ندارد، مهم‌ترین نشانه آن خونریزی از ناحیه مقعد است. رایج‌ترین نشانه بواسیر داخلی دیدن رگه‌های خونی به رنگ قرمز روشن به روی مدفوع و دستمال توالت و یا چکیده شدن خون بروی کاسه توالت بعد از دفع مدفوع است. یکی از روش‌های درمانی که برای رهایی از این بیماری وجود دارد جراحی است. امروزه جراحی‌های لیزری (جراحی بسته) یکی از بهترین انواع جراحی بیماری‌ها از جمله بیماری‌های مقعدی مانند هموروئید و جایگزین مناسبی برای جراحی‌های سنتی (جراحی باز) پردرد و مشقت‌بار می‌باشند. از جمله مزایای جراحی‌های لیزری می‌توان به دوران نقاهت کوتاه‌تر, تحمل درد و خونریزی کمتر بعد از عمل، عدم نیاز به پانسمان و عدم نیاز به بیهوشی کامل اشاره کرد.

متخصصان در کلینیک ما آماده ارائهٔ تمامی خدمات در زمینه درمان انواع بیماری‌های مقعدی ازجمله هموروئید، فیشر و فیستول با استفاده از روش جراحی بسته (جراحی با لیزر) با استفاده از تجهیزات پیشرفته به شما می‌باشند. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس حاصل فرمایید.

هموروئید یا بواسیر چیست؟

هموروئیدها عروق خونی متورمی هستند که در داخل یا خارج از مقعد قرار دارند. این ساختارها، مدفوع را کنترل می‌کنند. به این عارضه بیرون‌زدگی مقعدی نیز گفته می‌شود. افراد مبتلا به هموروئید ممکن است از درد و ناراحتی رنج ببرند اما تشخیص و درمان این عارضه آسان است. در برخی موارد، این بیماری ممکن است تشدید شود. ابتلا به بواسیر در افراد سالمند و خانم‌های باردار شایع است اما هنوز معیار سنی خاصی برای آن مشاهده نشده است. حتی کودکان نیز ممکن است دچار بیرون‌زدگی مقعدی شوند. قسمت خوب ابتلا به هموروئید این است که این عارضه هرگز باعث ابتلا به بیماری‌های خطرناک نشده و کاملاً قابل درمان است. بواسیر دو نوع دارد:

علت ابتلا به همورئید داخلی

هموروئیدهای داخلی ممکن است به دلیل بارداری، مشکلات دفع مدفوع، یبوست یا بیماری‌های دیگر مانند چاقی که باعث افزایش فشار وارده بر عروق خونی رکتوم می‌شوند ایجاد می‌شود. افرادی که عادت دارند به مدت طولانی در توالت بنشینند به خصوص آن‌هایی که اجابت مزاج مشکلی دارند بسیار مستعد ابتلا به بواسیر هستند. این افراد نباید با خود مجله به محل توالت ببرند و نباید در حال اجابت مزاج آن را مطالعه کنند. در صورت لزوم، استفاده از مسهل‌ها می‌تواند به کاهش زور زدن در هنگام اجابت مزاج و همچنین به کاهش زمان مورد نیاز برای دفع مدفوع کمک کنند.

شایع‌ترین علائم ابتلا به همورئید داخلی

خونریزی مقعدی

یکی از اولین نشانه‌های بیرون‌زدگی مقعدی لکه‌های کوچک خونی است که روی دستمال توالت دیده می‌شود. با پیشروی بیماری هموروئید داخلی، خونریزی افزایش یافته و به طور مستمر دفع می‌شود.

درد

در مراحل اولیه ابتلا به بیماری ممکن است شما در هنگام اجابت مزاج احساس درد داشته باشید. اگر شما به موقع اقدامات درمانی مناسب را انجام ندهید، قسمت ملتهب شده بیرون‌زدگی ناشی از ترومبوز، بیشتر و بیشتر فزایش یافته و درد حتی در هنگام که فقط ایستاده‌اید یا راه می‌روید دائمی و غیر قابل تحمل می‌شود.

خارش و احساس وجود جسم خارجی

یکی از مشهودترین علائم ابتلا به هموروئید داخلی، احساس وجود جسم خارجی در قسمت پایین رکتوم است. همچنین به دلیل تورم، مخاط روده از ناحیه مقعد خارج شده و باعث احساس خارش و سوزن در اطراف بیرون‌زدگی مقعدی می‌شود.

نشت مدفوع

بی‌اختیاری رکتال نیز یکی از علائم شایع ابتلا به همورئید داخلی است. این اتفاق به دلیل کاهش فعالیت‌های عضلات ناحیه مقعد رخ می‌دهد.

پرولاپس

نادیده گرفتن علائم فوق منجر به تورم شدید بواسیر و گسترشان به سمت مقعد شده و در نتیجه عوارض جدی ایجاد می‌کند. به این بیماری پرولاپس هموروئید داخلی گفته می‌شود و نیاز به درمان‌های تخصصی پزشکی دارد. گاهی اوقات نیز ممکن است نیاز به انجام عمل‌های جراحی باشد.

اقدامات درمانی

روش‌های جراحی برای درمان همورئید داخلی

در زمانی که ابتلا به همورئید داخلی حالتی مزمن پیدا کند و شرایط زیر ایجاد شود باید برای درمان آن از روش‌های جراحی کمک گرفت:

• زمانی که انجام اقدامات درمانی اولیه مؤثر واقع نمی‌شوند. برخی روش‌های اولیه درمان عبارتند از استفاده از لیگاسیون با باندهای کشی، اتساع، انعقاد به اشعه مادون قرمز، عمل جراحی با استفاده از لیزر و انعقاد به روش حرارتی دوقطبی
  • افرادی که علائم ابتلا بیماری‌های هموروئیدی سیستماتیک آنها با بیماری‌های خوش‌خیم آنورکتال که نیاز به انجام عمل جراحی دارد همراه باشد. این شامل بیماران مبتلا به فیستول، شقاق، هایپرتروفی، پاپیلا یا تنگی می‌شود.
  • بیمارانی که پس از مشورت با جراح به این نتیجه می‌رسند که به جای انجام اقدامات درمانی اولیه، عمل جراحی هموروئیدکتومی را انجام دهند.
  • بیماران مبتلا به هموروئید در جه 3 و 4 همراه با مؤلفه خارجی یا بدون آن و افرادی که علائم و نشانه‌های هموروئید آنها شدید بوده ممکن است نیاز به انجام برخی عمل‌های جراحی داشته باشند.

جراحی با لیزر (جراحی بسته)

عمل جراحی با لیزر یک عمل کم تهاجمی است. در این عمل هیچ بافتی از بدن شکافته نمی‌شود. ناحیه آسیب‌دیده به راحتی با استفاده از عمل با لیزر به روشی دقیق و متمرکز تحت درمان قرار گرفته و مشکلات پس از چند دقیقه برطرف می‌شوند. بیماران می‌توانند بلافاصله پس از انجام عمل جراحی به امور روزمره خود بپردازند. لیزر پزشکی با ایجاد پرتوی با جریان الکتریکی زیاد که از یک لوله عایق شده حاوی چندین نوع گاز عبور می‌کند کار می‌کند. دی اکسید کربن پراستفاده‌ترین آنها است. جریان الکتریکی، دی اکسید کربن را برای تولید یک پرتو نوری باریک تحریک می‌کند. نور قرمز به این پرتو اضافه می‌شود تا جراح بتواند آن را ببیند. پرتو لیزر از یک سری آینه در یک ابزار دستی که در دست جراح است عبور کرده تا هموروئیدها را تحت درمان قرار دهد. لیزرهای پزشکی با دو نوع تنظیم برای درمان هموروئیدها به کار برده می‌شوند. در اولین تنظیم از پرتو باریکی برای برسی هموروئید استفاده می‌شود، در این تنظیم، پرتو بافت‌های هموروئید را تقسیم کرده و فقط در بخش کوچکی از بافت نفوذ می‌کند. این روش بسیار ملایم‌تر از ایجاد شکاف‌های جراحی است و به ساختارهای زیرینان نیز آسیبی وارد نمی‌کند. در هنگامی که پرتو برش می‌دهد، محل درمان را منعقد کرده و می‌بندد. تنظیم دوم، تنظیم تبخیرکننده است. در این تنظیم، هموروئید تبخیر می‌شود بنابراین فقط یک بافت کوچک و خشک اسکار به جا می‌گذارد. با استفاده از لیزر پزشکی می‌توان هموروئید را بدون وارد آمدن آسیب به بافت‌های دیگر درمان کرد. امروزه، لیزر درمانی در موارد زیر به کار برده می‌شود:

• درمان انواع هموروئیدها
  • درمان فیشر
  • درمان فیستول
  • درمان سینوس پیلونیدیال
  • درمانی عروق واریسی در پاها

مزایای جراحی هموروئید داخلی با لیزر عبارتند از:

• انجام این عمل خیلی دردناک نیست، می‌توان گفت که بدون درد است.
  • نیازی به بستری شدن نیست. بیمار پس از عمل یا حداکثر 24 ساعت پس از انجام عمل می‌تواند به منزل مراجعت کند.
  • از آنجا که در این عمل، عروق خونی بسته می‌شوند، در حین عمل خونریزی جزئی است.
  • باعث بروز عوارض پزشکی نمی‌شود.
  • بافت‌ها آسیب نمی‌بینند.
  • انجام این عمل برای جراح آسان است.
  • روند بهبودی پس از انجام این عمل در مقایسه با روش‌های دیگر سریع‌تر است.
  • دوران بهبودی آن کوتاه است.
  • نیازی به اعمال محدودیت در رژیم‌های غذایی و سبک زندگی فرد نیست.
  • این عمل را می‌توان برای همه گروه‌های سنی انجام داد.

برای درمان همورئید داخلی دو نوع عمل بسیار متداول وجود دارد که هر کدام مزایا و معایبی دارند.

هموروئیدکتومی

هموروئیدکتومی عملی است که در آن بیرون‌زدگی‌های مقعدی برداشته می‌شود. این عمل معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود بدان معنا که بیمار در هنگام انجام عمل هشیار نبوده و هیچ دردی را در هنگام انجام عمل جراحی احساس نمی‌کند. در هموروئیدکتومی متداول به طور ملایم حفره مقعد باز شده و بواسیر برش داده می‌شود. شما باید حدود 2 هفته مرخصی بگیرید تا بهبود یابید. ممکن است پس از انجام این عمل جراحی، درد زیادی داشته باشید که به همین دلیل به شما داروهای مسکن داده می‌شود. ممکن است تا چند هفته پس از انجام عمل جراحی هنوز درد داشته باشید که با مصرف داروهای مسکن کنترل می‌شود. اگر درد به مدت طولانی‌تری ادامه یافت باید به پزشک مراجعه کنید. پس از انجام عمل جراحی هموروئیدکتومی، احتمال عود دوباره بیماری 1 از 20 است. برای کاهش بروز خطرات احتمالی، پیروی از یک رژیم غذایی پرفیبر پس از انجام عمل جراحی توصیه می‌شود.

لیگاسیون عروق هموروئیدی

لیگاسیون عروق هموروئیدی یک عمل جراحی است که برای کاهش جریان خون در هموروئید انجام می‌شود. این عمل تحت بیهوشی عمومی انجام شده و در آن پراب اولتراسوند را وارد مقعد می‌کنند. این پراب، امواج صوتی با فرکانس بالا تولید می‌کند که به جراح این امکان را می‌دهد که عروقی که به هموروئید خون‌رسانی می‌کنند را مشخص کرده و درمان کند تا پس از گذشت چند روز تا چند هفته هموروئید جمع شود. همچنین ممکن است از بخیه برای کاهش هموروئید استفاده شود که از مقعد آویزان می‌شود (پرولاپس). احتمال خونریزی، درد در هنگام اجابت مزاج یا پرولاپس هموروئید پس از انجام این عمل جراحی کم است و معمولاً در طول چند هفته بهبود می‌یابد.

استپلینگ

استپلینگ که به آن هموروئیدوپکسی هم گفته می‌شود یک روش جایگزین هموروئیدکتومی است. گاهی اوقات این روش برای درمان هموروئید پرولاپس شده و تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. از این روش زیاد استفاده نمی‌شود زیرا احتمال بروز برخی عوارض جانبی پس از انجامان نسبت به روش‌های درمانی و جراحی دیگر بالاتر است. در این عمل، قسمتی از آنورکتوم (آخرین قسمت از روده بزرگ) استیپل می‌شود. این بدان معنا است که احتمال پرولاپس هموروئید کاهش می‌یابد. با انجام این عمل خون‌رسانی به هموروئید نیز کاهش می‌یابد و باعث می‌شود که بواسیر به مرور زمان جمع شود. دوران بهبودی پس از انجام عمل جراحی استپلینگ کوتاه‌تر از هموروئیدکتومی معمولی است و احتمالاً شما می‌توانید یک هفته پس از انجام این عمل جراحی در مخل کار خود حاضر شوید. این عمل یک عمل جراحی کم درد است اما در مقایسه با هموروئیدکتومی احتمال پرولاپس هموروئید بیشتر است. پس از انجام این عمل؛ احتمال بروز عوارض جدی و خطرناک مانند فیستول به واژن در زنان که در آن یک کانال ببین کانال مقعد و واژن ایجاد می‌شود یا سوراخ شدن رکتوم که در آن یک سوراخ در رکتوم ایجاد می‌شود بسیار کم است. روش‌های کم تهاجمی‌تر مؤثرتر هستند. در این روش‌ها نیازی به انجام عمل جراحی نیست و بنابراین احتمال بروز عوارض و مشکلات دیگر کاهش می‌یابد. این روش‌ها عبارتند از اسکلروتراپی (نوعی متفاوت از تزریق مواد شیمیایی که باعث می‌شود هموروئید تبدیل به اسکار شده و جمع شود)، لیگاسیون با باند لاستیکی (باند بستن به بیرون‌زدگی‌های داخلی برای قطع خون‌رسانی به هموروئید) و انعقاد با اشعه مادون قرمز (گرم کردن و سوزاندن بواسیر).

چگونه می‌توان همورئید داخلی را به کمک روش‌های خانگی درمان کرد؟

نکته: بهتر است قبل از انجام هر گونه درمان خانگی با کنار گذاشتن خجالت به پزشک مراجعه کرده و از وضعیت بیماری و نوع هموروئید خود آگاه شوید زیرا ممکن است هموروئید شما در وضعیت حاد بوده و انجام درمان‌های خانگی فقط موجب به تعویق انداختن و شاید بدتر شدن وضعیت شما شود. پس بهتر است قبل از انجام هر گونه درمان خانگی و سرخود به یک متخصص در زمینه بیماری‌های مقعدی مراجعه نمایید.

پیشگیری از ابتلا به یبوست کلید درمان هموروئید است. تغییرات رژیم غذایی سبک زندگی به خصوص مصرف فیبر بیشتر به کاهش علائم ابتلا به هموروئید کمک می‌کند. مکمل‌های فیبری مانند متاموسیل (سیلیوم) و مسهل‌ها مانند سیترسل (متیل سلولوز) می‌توانند به پیشگیری از یبوست کمک کنند. از مصرف ملین‌هایی که باعث اسهال شده و علائم هموروئید را تشدید می‌کنند پرهیز کنید. برای کاهش ناراحتی‌های ناشی از ابتلا به هموروئید می‌توانید اقدامات زیر را در منزل انجام دهید:

• از تشت استفاده کنید.
  • از بسته یخ استفاده کنید.
  • از زور زدن در هنگام اجابت مزاج خودداری کنید.
  • مقعد خود را به دقت تمیز کرده و آن را پس از هر بار اجابت مزاج تمیز نگه دارید.
  • به جای نشستن روی سطوح سخت روی سطوح نرم و ضربه‌گیر بنشینید تا تورم کاهش یافته و از شکل‌گیری دوباره بواسیر جلوگیری شود.
  • در صورت نیاز از داروهای مسکن بدون نیاز به نسخه پزشک مانند ایبوپروفن، استامینوفن یا آسپیرین استفاده کنید.
درمان بواسیر داخلی و خونریزی شایع ناشی از آن با روش جراحی با لیزر