درمان خارش و سوزش اطراف مقعد (پشت) با دارو و پماد ضد خارش

خارش-و-سوزش-اطراف-مقعد

خارش مقعد یک عارضه ناراحت کننده است که تحت عنوان خارش شدید اطراف مقعد توصیف شده است. از اسامی دیگری برای توصیف این عارضه استفاده شده است عبارتند از:

• خارش پروریتوس
  • خارج پری آنال
  • خارش آنورکتال
  • خارش باسن

مقعد به حفره انتهای دستگاه گوارش گفته می‌شود که امکان تخلیه مواد زائد جامد از بدن را فراهم می کنند منظور از خارش پروریتوس، خارش قسمت اطراف مقعد است. خارش مقعد یک نشانه است و به تنهایی یک بیماری محسوب نمی‌شود و به طرز حیرت انگیزی یک مشکل شایع در میان افراد مختلف است که این بیماران از مراجعه به پزشک شرم دارند.

خارش مقاوم مقعد که نیاز به خاراندن دارد و تحت عنوان خارش پروریتوس شناخته می‌شود یکی از شکایت نسبتاً شایع در میان افراد مختلف است. دلایل زیادی برای خارش مقعد وجود دارد که می‌توان به طرز موفقیت آمیزی به درمان این عارضه پرداخت در سراسر جهان خارش مقعد یک مشکل بسیار شایع است که بیش از ۴۵ درصد از افراد را در سنین مختلف درگیر می‌کند، و تقریباً همه افراد در طول زندگی خود حداقل یک بار این عارضه را تجربه می‌کنند. شیوع این عارضه در مردان ۲ تا ۴ برابر بیشتر از زنان است. افرادی که اضافه وزن دارند، زیاد می‌نشینند، از لباسهای زیر تنگ استفاده می‌کنند و سابقه خارش مقعد را دارند، بیشتر به این عارضه دچار می‌شوند.

متخصصان ما آماده ارائه خدمات در زمینه‌ی انواع بیماری‌ها مانند سوزش و خارش مقعدی می‌باشند. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس حاصل فرمایید.

بیماری خارش مقعد چیست؟

این عارضه به صورت التهاب خفیف آغاز می‌شود و به زودی به یک مشکل مزمن که نیاز به خاراندن دارد تبدیل می‌شود خاراندن باعث ایجاد ترک‌های کوچک در پوست می‌شود و در صورتی که بیمار روی زمین سرد و مرطوب بنشیند و پوست با زمین تماس پیدا کند این عارضه با خارش بسیار زیاد همراه خواهد شد. این امر باعث تشدید خارش و ایجاد ترک‌های بیشتر می‌شود این عارضه در ساعات خواب بدتر می‌شود زیرا بیمار کاملاً هوشیار نیست و ممکن است خارش بیش از حد این ناحیه باعث بروز مشکلات بیشتر شود. در زنان، دفع ادرار و جاری شدن آن باعث سوزش این موضع می‌شود که با خشک و تمیز کردن، مجددا درد بهبود خواهد یافت. معمولاً می‌توان با اجتناب از خارش این ناحیه به رفع این مشکل، بهبود پوست و ترک‌های ایجاد شده کمک کرد. باید پزشک قسمت پایین روده و پوست این ناحیه را بررسی کند و از عدم بروز مشکلات پزشکی اطمینان حاصل کند.

علل ابتلا به خارش مقعدی چیست؟

عوامل مختلفی می‌تواند باعث بروز خارش مقعد شوند. در اکثر موارد افرادی که دچار خارش مقعد هستند به بیماری مقعد و رکتوم مبتلا نیستند در عوض، خارش پوست می‌تواند علامت وجود یکی از موارد زیر باشد که باعث التهاب پوست شده‌اند:

در صورتی که پس از دفع مدفوع ناحیه مقعد به خوبی تمیز نشود و ذرات مدفوع در این قسمت باقی بماند، بیمار دچار خارش خواهد شد. در برخی موارد ممکن است مدفوع آبکی از سوراخ مقعد نشت کند و باعث خارش این قسمت شود. ممکن است این مسئله در افراد سالم که از مقدار بسیار زیادی مایعات استفاده  می‌کنند نیز رخ دهد.

مصرف برخی غذاها یا نوشیدنی‌ها مانند غذاهای تند و پرادویه، قهوه (حاوی کافئین و قهوه بدون کافئین) چای، نوشابه و نوشیدنی الکلی به (ویژه شراب و آبجو)، شکلات، آب مرکبات، قرص ویتامین c و گوجه فرنگی باعث التهاب مقعد می‌شوند. هنگامی که بیماری یکی از این مواد خوراکی را مصرف کنند حدود ۲۴ تا ۳۶ ساعت بعد دچار خارش مقعد می‌شود که در این بازه زمانی غذا از دستگاه گوارش عبور می‌کند.

مصرف برخی از داروهای آنتی بیوتیک با انواع باکتری‌ها مبارزه می‌کنند می‌توانند با بروز اختلال در توزیع طبیعی باکتری‌ها باعث خارش مقعد شود. به این داروها آنتی بیوتیک‌های با طیف بالا گفته می‌شود که شامل تتراسایکلین اریترومایسین است که تحت عنوان برندهای مختلف به فروش میرسد.

در برخی از افراد حساس استعمال مواد شیمیایی و برخی از داروها در اطراف مقعد می‌تواند باعث واکنش آلرژیک و التهاب و خارش موضعی شود. استفاده از دستمال توالت معطر که دارای تصاویر رنگی است اسپری بهداشتی زنانه و سایر خوشبو کننده های مخصوص مقعد یا دستگاه تناسلی استفاده از پودر تالک استفاده از صابون و تمیز کننده های پوست به ویژه صابونهای معطر می‌تواند باعث التهاب پوست این ناحیه شود مصرف برخی از داروها نیز می‌توانند باعث تحریک مشکل خارش مقعد شود.

اگرچه باید پس از دفع مدفوع با دقت مقعد را تمیز کرد، تمیز کردن بیش از حد این ناحیه توسط صابون و سایر محصولات شوینده می‌تواند باعث تحریک پوست و بروز خارش شود. در برخی موارد، خارش سوراخ باسن می‌تواند نشانه یک بیماری یا اختلال باشد که این ناحیه یا سایر نقاط دستگاه گوارش یا پوست را تحت تاثیر قرار دهد. در بخش زیر به برخی از این اختلالات اشاره می‌کنیم.

• هموروئید
  • فیستول رکتوم
  • فیشر رکتوم
  • زائده پوستی
  • و در برخی موارد نادر سرطان آنورکتال از مواردی هستند که باعث خارش مقعد می‌شوند.

اگزما، پسوریازیس، وسبوریک از جمله مشکلات پوستی هستند که باعث خارش مقعد می‌شوند در اکثر موارد این اختلالات باعث بروز مشکل در نقاط مختلف پوست ازجمله مقعد می‌شوند.

علائم خارش مقعد چیست؟

خارش به ویژه پس از دفع مدفوع و در ساعات شب یکی از علایم بسیار شایع این عارضه است. وجود راش در پوست اطراف مقعد، ترک پوستی، یا ترشح از جمله علائم خارش مقعد محسوب می‌شوند.

خارش مقعد چگونه تشخیص داده می‌شود؟

خارش-مقعد-چگونه-تشخیص-داده-می‌شود

هنگامی که بیمار به علت خارش مقعد به پزشک مراجعه می‌کند پزشک سوالات متعددی را از او می‌پرسد این سوالات به تشخیص علت خارش در پی بروز مشکلات پوستی موضعی یا مشکلات پوستی در کل بدن کمک می‌کند. پزشک به بررسی موارد زیر خواهد پرداخت:

• از بیمار درباره الگوی خارش و مدت زمان آن سوال می‌کند.
  • رژیم غذایی بیمار و وضعیت بهداشتی او را بررسی می‌کند تا از شستشوی صحیح مقعد، استعمال پماد، صابون، یا خوشبو کننده اطمینان حاصل کند.
  • شدت خارش را ارزیابی کرده و تاثیر آن بر زندگی بیمار را بررسی می کند و از سایر اطلاعات برای تشخیص علت احتمالی خارش مقعد استفاده می‌نماید.
  • از بیمار درباره سابقه پزشکی او از قبیل جراحی هموروئید، جراحی آنورکتال و یا بیماری دیابت سوال می‌پرسد.
  • از بیمار درباره سابقه بی اختیاری ادرار یا مدفوع سوال می‌کند.
  • از بیمار درباره سابقه وجود خون در مدفوع، درد، یا هرگونه زائده گوشتی که نشان دهنده اختلال هموروئید باشد سوال می‌کند.
  • از بیمار در خصوص سابقه اسهال خونی و دردهای شکمی که نشان دهنده بیماری التهابی روده است سوال می‌پرسد.

سپس پزشک برای بررسی وضعیت بیمار و معاینه مقعد می‌پردازد و علائم التهاب یا ترک پوست یا خونریزی در اطراف مقعد را بررسی می‌کند. خارش مزمن می‌تواند باعث افزایش ضخامت پوستی ناحیه شود. معاینه مقعد احتمال وجود هموروئید، فیشر، و اگزما را رد می‌کند. پزشک باید مقعد و رکتوم را به لحاظ وجود هرگونه سرطان بررسی نماید. سپس پزشک با پوشیدن دستکش و استفاده از ژل مخصوص از طریق مقعد انگشتش را وارد رکتوم کرده و نقاط داخلی را بررسی می‌کند. این نوع معاینه شبیه معاینه دیجیتالی رکتوم است که به تشخیص هموروئید، یبوست، و رد کردن سرطان روده که جز موارد نادر است کمک می‌کند. ممکن است پزشک از بیمار بخواهد برای بررسی وضعیت اسفنکتر مقعد، سوراخ باسن خود را منقبض کند، آیا برای بررسی هموروئید، سوراخ باسن خود را به سمت بیرون فشار دهد. پزشک باید نقاط بدن را به لحاظ وجود سایر اختلالاتی که می‌توانند باعث بروز خارش مقعد شوند بررسی کند. بررسی علل خارش سوراخ باسن شامل موارد زیر است:

• پزشک در صورت مشاهده عفونت از ترشحات نمونه برداری می‌کند.
  • پزشک در صورت بیرون زدگی پوست شکم از ان تکه برداری می‌کند.
  • پزشک در صورت بروز اسهال درخواست کشت مدفوع را می‌دهد.
  • پزشک درخواست انجام آزمایشات روتین خون برای شمارش تعداد سلول‌های خون، آزمایش کبد، کلیه، تیروئید، دیابت، و فاکتورهای التهابی را می‌دهد.

درمان خارش و سوزش مقعد

درمان-خارش-و-سوزش-مقعد

پزشک متخصص با توجه به علائم شما ممکن است داروهای زیر را تجویز نماید:

اگر خارش مقعد در طول ساعات خواب باعث بروز مشکل شود، پزشک برای رفع این مشکل مصرف داروهای آنتی هیستامین نظیر هیدروکسی زین را تجویز می‌کند.

در صورت وجود مشکلات پوستی پزشک، پماد زینک اکسید یا بیسموت ساب گالات را تجویز می‌کند.

پزشک برای درمان التهاب پوست پری آنان درمان موقت با داروهای استروئیدی خفیف (به عنوان مثال هیدروکورتیزون) را تجویز می‌کند. با این حال برخی تحقیقات نشان داده است که تمیز کردن موضوع مورد نظر به عنوان اولین گام درمانی می‌تواند به اندازه داروهای استروئیدی موثر باشد.

این داروها می‌تواند به طور موقت به تسکین درد و خارش پشت کمک کنند و شامل بنزو کین، بنزیل الکل، لیدوکائین، و پراموکسین است.

این داروها با تنگ کردن عروق خونی میزان تورم را کاهش می‌دهند و شبیه داروهای بی حسی عمل می‌کنند. این داروها شامل اپی نفرین و اپی نفرین سولفات هستند.

این مواد شیمیایی باعث افزایش میزان پروتئین درون سلول می‌شوند  که به کاهش خارش، درد، و سوزش کمک می‌کنند.

این داروها به عنوان یک مانع فیزیکی بین پوست و محرک‌های بالقوه عمل می‌کنند و شامل گلیسیرین، روغن کاکائو، و ژله آلومینیوم هیدروکسید هستند.

این داروها به رفع لایه‌های خارجی پوست کمک می‌کنند و در نتیجه پماد می‌تواند به خوبی به لایه‌های عمیق بدن نفوذ نماید.

درمان‌های-خانگی-و-مراقبت-از-خود--در-خارش-مقعد

در بخش زیر به برخی از نکات و موارد حائز اهمیت برای درمان و پیشگیری از خارش مقعد اشاره می‌کنیم:

درمان‌های خانگی بیشتر جنبه پیشگیری داشته و مانند درمان‌های دارویی موثر نیستند. توصیه می‌شود که روش‌های درمانی حتما زیر نظر پزشک متخصص انجام شوند.

• از مصرف غذاهای پر ادویه و تند خودداری نمایید و سعی کنید شکم خود را نرم نگه دارید.
  • پس از دفع مدفوع ناحیه مقعد را با دقت تمیز کنید.
  • از کاربرد صابون و انواع خوشبو کننده خودداری کنید و فقط از آب ساده برای شستشوی مقعد استفاده نمایید.
  • به جای دستمال کاغذی از دستمال توالت مرطوب استفاده کنید.
  • از مرطوب شدن مقعد خودداری کنید و به آرامی آن را خشک نمایید.
  • از پودرهای خشک کننده به جای پودرهای معطر استفاده کنید.
  • از خاراندن این ناحیه که باعث بدتر شدن مشکل و ایجاد ترک پوستی می‌شود خودداری کنید.
  • استفاده از دستکش نخی در هنگام خواب باعث می‌شود که از آسیب رسیدن به پوست این ناحیه پیشگیری شود.
  • پوشیدن لباس زیر راحت که از جنس نایلون یا آکرولیک نباشد و بدن بتواند به خوبی تنفس کند اهمیت بسیار زیادی دارد.

آگاهی و اطلاعات درباره زمان و علت خارش مقعد اهمیت بسیار زیادی دارد. باید به پوست اجازه داد که بهبود یابد و از میزان التهاب آن که باعث خارش پشت می‌شود کاسته شود. عدم استفاده از صابون و پمادهای التهاب‌آور ، تمیز و خشک نگه داشتن پوست در پیشگیری از خارش مقعد اهمیت بسیار زیادی دارد. باید همیشه ناخن دست را کوتاه کرد تا از آسیب رساندن به پوست هنگام خاراندن آن پیشگیری شود. می‌تواند برای تسکین خارش شدید مقعد از آب خنک استفاده کرد.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

• در صورتی که خارش مقعد با راش پوستی، خونریزی، ترشح، بیرون زدگی، یا تب همراه باشد باید به پزشک مراجعه کرد زیرا ممکن است بیمار به درمان فوری و مصرف دارو نیاز داشته باشد.
  • در برخی موارد بسیار نادر بیمار نیاز به مراجعه به اورژانس بیمارستان دارد تا تحت مداوا قرار بگیرد.

طول درمان این عارضه چقدر است؟

طول درمان خارش مقعد به علت ایجاد کننده آن بستگی دارد. در صورتی که این عارضه به علت التهاب ساده پوست ایجاد شده باشد، شناسایی علت التهاب و رفع آن باعث بهبود این عارضه خواهد شد. در اکثر موارد روش‌های درمانی ساده می‌تواند طی مدت یک هفته و یا نهایتا یک ماه به رفع خارش مقعد کمک کنند.

نشانه مبتلا شدن کودک به خارش مقعدی چیست؟

نشانه-مبتلا-شدن-کودک-به-خارش-مقعدی-چیست

اگر کودک نتواند به علت خارش مقعد بخوابد به احتمال زیاد دچار کرمک شده است و نیاز به درمان پزشکی دارد.

درمان خارش و سوزش اطراف مقعد (پشت) با دارو و پماد ضد خارش
4.25 از 4 رای