درمان سریع و بدون درد هموروئید خارجی(ترومبوزه)با استفاده از لیزر

هموروئید-خارجی

هموروئید بافت عروقی بزرگ شده‌ای است که در پایین راست روده (رکتوم) و مقعد ایجاد می‌شود، مقعد دهانه‌ای در پایان روده بزرگ است که مدفوع از راه آن از بدن خارج می‌شود. هر فردی هموروئید دارد، هموروئید مشکل‌ساز نمی‌شود، مگر آن که ورم کند. هموروئید متورم باعث خارش و درد اطراف مقعد می‌شود و در نتیجه دفع مدفوع ناراحت کننده می‌شود. فتق ترومبوزه به عارضه‌ای گفته می‌شود که لخته خون داخل هموروئید تشکیل شود. این عارضه خطرناک نیست، اما دردناک است. هموروئید ترومبوزه زمانی بروز می‌یابد که کیسه موجود در مجرای مقعد از آن بیرون بزند و با لخته‌های خون پر شود.

هموروئید ترومبوزه(هموروئید خارجی) یکی از انواع بیماری‌های بواسیر است که به صورت برآمدگی کبود رنگ و دردناک در مقعد ظاهر می شود. در ساعات اولیه‌ی بروز این بیماری درد شدید و ناراحت کننده‌ای در ناحیه ی مقعد احساس می‌شود و بعد از آن درد کاهش می‌یابد که بیمار باید حتما این موضوع را پیگیری کرده و سریعا آن را درمان کند. یکی از بهترین روش‌های درمانی هموروئید خارجی, جراحی آن با لیزر می‌باشد زیرا در عمل جراحی باز و سنتی هموروئید ترومبوزه بیمار علاوه بر اینکه دوره نقاهت طولانی‌تری دارد همچنین  باید درد زیادی را نیز تحمل کند در صورتی که در درمان لیزری بیمار به سرعت بهبود یافته و درد چندانی را نیز متحمل نمی‌شود.

متخصصان ما در کلینیک ما آماده ارائه به روزترین خدمات در زمینه درمان انواع بیماری‌های مقعدی از جمله هموروئید خارجی با استفاده از به روزترین امکانات در این زمینه می‌باشند. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس حاصل فرمایید.

انواع هموروئید

همورئید دارای دو نوع است:

•  هموروئید داخلی درون رکتوم قرار دارد.
  •  هموروئید خارجی اطراف مقعد ایجاد می‌شود.

هموروئید ترومبوزه چیست؟

هموروئید-ترومبوزه

داخل کانال مقعد با رگ‌های خونی پوشیده شده است. اگر این رگ‌ها گشاد یا متورم شود، بواسیر تشکیل می‌شود. هموروئید می‌تواند داخل مجرای مقعد (هموروئید داخلی) یا بیرون مقعد (هموروئید خارجی) ایجاد شود. همورئید ترومبوزه زمانی ایجاد می‌شود که هموروئید داخلی یا خارجی با لخته‌های خون پر شود، ترومبوزه در لغت به معنای لخته خون است. همورئید ترومبوزه با درد و حساسیت همراه است.

علل-هموروئید-ترومبوزه

هموروئید علامت ابتلا به بیماری خاصی نیست، اما ممکن است پی‌آمد تغذیه باشد. همچنین اگر فشار مضاعفی به مجرای مقعد وارد شود، هموروئید ایجاد می‌شود. از علل بواسبر خارجی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

•  فشار آوردن هنگام اجابت مزاج
  •  یبوست
  •  اسهال
  •  اجبات مزاج نامنظم
  •  بارداری، چون وزن نوزاد به رگ‌ها فشار می‌آورد.
  •  زایمان، چون حین زایمان به مجرای مقعدی فشار شدیدی وارد می‌شود.
  •  نشستن برای مدت طولانی، برای مثال مسافرت با ماشین

البته تمام موارد هموروئید خارجی لزوماً منجر به لخته شدن خون نمی‌شود. دانشمندان هنوز نتوانسته‌اند تشخیص دهند که چرا خون در بعضی از هموروئیدهای خارجی لخته می‌شود.

علائم هموروئید خارجی

علائم بواسیر خارجی عبارت است از:

•  درد هنگام نشستن، راه رفتن یا اجابت مزاج
  •  خارش دور مقعد
  •  خونریزی هنگام دفع مدفوع
  •  ورم کردن یا ایجاد توده اطراف مقعد

بواسیر خارجی گاهی عفونت می‌کند و در نتیجه آبسه تشکیل می‌شود. آبسه به علائم دیگری، مانند تب دامن می‌زند.

عامل‌های خطر هموروئید خارجی

هموروئید عارضه بسیار شایعی است. از هر چهار نفر حداقل سه نفر در زندگی خود با هموروئید روبرو می‌شوند. شرایط زیر احتمال تشکیل شدن همورئید را افزایش می‌دهد:

•  یبوست به دلیل مصرف نکردن فیبر کافی در رژیم غذایی یا ابتلا به بیماری
  •  نشستن برای مدتی طولانی
  •  سن بالا، چون بافت‌های نگهدارنده هموروئید به مرور زمان ضعیف‌تر می‌شود.

تشخیص

در صورت درد یا خارش دور مقعد یا خونریزی هنگام اجابت مزاج به پزشک مراجعه کنید. در صورت خون‌آلود بودن مدفوع باید به پزشک مراجعه کنید، چون خونریزی می‌تواند نشانه سرطان دستگاه گوارش باشد. پزشک معالج پرونده پزشکی بیمار و علائم را بررسی می‌کند. پزشک برای معاینه دستکش به دست می‌کند و انگشت لغزنده را وارد راست روده می‌کند تا زائده یا توده را حس کند، این معاینه، معاینه انگشتی راست روده نام دارد. اگر نشانه‌های سرطان روده بزرگ وجود داشته باشد یا بیمار مستعد ابتلا به سرطان کولون باشد، یکی از معاینات زیر باید در عمق بیشتری انجام شود تا داخل روده بزرگ نیز بررسی شود.

•  سیگموئیدوسکوپی: پزشک اسکوپ منعطف و نازکی را از پایین وارد روده بزرگ می‌کند که سر آن یک دوربین تعبیه شده است. بنابراین پزشک می‌تواند زائده‌های پیش‌سرطانی به نام پولیپ و دیگر تغییرات روده بزرگ را ببیند.
  •  کلونوسکوپی: پزشک با اسکوپ تمام روده بزرگ را بررسی می‌کند.

عوارض

هموروئید ترومبوزه معمولاً عوارضی ایجاد نمی‌کند. با این حال همورئید خارجی بسیار دردناک است و ممکن است خونریزی کند.

درمان هموروئید ترومبوزه

درمان هموروئید خارجی با جراحی بسته لیزر

درمان-هموروئید-خارجی-با-جراحی-بسته-لیزر

یکی از بهترین روش‌های درمانی همورئید خارجی درمان آن با کمک لیزر می‌باشد. درمان با لیزر علاوه بر کاهش زمان ریکاوری بیمار موجب شده که بیمار درد کمتری را بعد از عمل تحمل کند که از برترین مزایای جراحی و درمان هموروئید خارجی با لیزر نسبت به جراحی باز می‌باشد. از لیزر برای درمان بواسیرخارجی به دو صورت می‌توان استفاده کرد.

1. اشعه درمانی بواسیر
  2. جراحی بواسیر با لیزر

مزیت‌های استفاده از لیزر برای درمان بواسیر نسبت به سایر روش‌های درمانی:

•  این عمل به صورت سرپایی درمطب با بی حسی موضعی انجام پذیر است.
  •  به بیهوشی نیازی نیست.
  •  نیاز به بستری و استراحت مطلق نمی‌باشد و فرد می‌تواند بلافاصله به محل زندگی و یا کار خود باز گردد.
  •  این روش بدون درد وخون ریزی می‌باشد و نیاز به پانسمان ندارد.
  •  این روش در کمتر از یک ساعت انجام پذیر است.

درمان هموروئید خارجی با تزریق اسکلتروپی

درمان-هموروئید-خارجی-با-تزریق-اسکلتروپی

یکی دیگر از روش‌های درمانی مورد استفاده جهت درمان ترومبوزه, استفاده از روش تزریق می‌باشد. دراین روش یک محلول شیمیایی به توده‌ی هموروئید خارجی تزریق می‌شود که موجب کوچک شدن آن می‌شود.

درمان هموروئید با جراحی باز

درمان-هموروئید-با-جراحی-باز

در ادامه انواع جراحی هموروئید را توضیح می‌دهیم.

بستن با حلقه لاستیکی

پزشک حلقه لاستیکی کوچکی را دور پایه هموروئید می‌بندد. هموروئید ظرف چند هفته کوچک می‌شود.

هموروئیدکتومی

در عمل هموروئیدکتومی، هموروئید همراه با رگ‌ها و لخته خون برداشته می‌شود. برای این که بیمار دردی حس نکند، بلوک نخاعی برای بی‌حس کردن موضع انجام می‌شود یا این که بیمار کاملاً بیهوش می‌شود. عمل جراحی هموروئید تهاجمی‌تر از ترومبکتومی خارجی است و بیشتر طول می‌کشد، اما پس از عمل هموروئیدکتومی احتمال عود هموروئید کمتر است. جراحی به دلیل دردناک بودن معمولاً فقط بر روی هموروئیدهای بسیار شدید انجام می‌شود. از عوارض جانبی این جراحی می‌توان به عفونت مجاری ادراری، درد و مشکل در تخلیه مثانه اشاره کرد.

هموروئیدوپکسی با استاپلر

هموروئیدوپکسی با اساتاپلر فقط تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. جراح هموروئید را با دستگاه استاپلر به سر جای خود برمی‌گرداند و آن را در محل خود ثابت می‌کند.

درمان خانگی

بعضی درمان‌های خانگی درد و ناراحتی ناشی از بواسیر خارجی را کاهش می‌دهد. این درمان‌های خانگی مفید و ساده عبارت است از:

•  کرم هموروئید: کرم هموروئید را می‌توانید بدون نسخه از داروخانه تهیه کنید و از آن برای تسکین علائم استفاده کنید.
  •  مسکن: مصرف مسکن‌های بدون نسخه درد را آرام می‌کند.
  •  حمام نشیمن: موضع را چند بار در روز در آب گرم بگذارید و آن را با احتیاط خشک کنید تا علائم کمتر شود.
  •  یخ: گذاشتن کمپرس سرد یا کیسه یخ روی موضع درد و التهاب را کمتر می‌کند.
  •  هاماملیس (نارون کوهی): این گیاه درد و خارش ناشی از هموروئید را کمتر می‌کند.
  •  استفاده از دستمال: بهتر است به جای دستمال توالت از دستمال استفاده کنید تا سایش و تحریک مقعد کمتر شود.
  •  آلوئه ورا: آلوئه ورا دارای خاصیت‌های ضدالتهابی است. استعمال آلوئه ورا روی موضع التهاب را کاهش می‌دهد.
  •  مسهل: مصرف مسهل و مکمل فیبر یکی از راه‌های درمان خانگی هموروئید است. اجابت مزاج پس از مصرف مسهل آسان‌تر می‌شود و در نتیجه تحریک کاهش می‌یابد.
  •  پوشیدن لباس نخی گشاد: اگر دچار هموروئید خارجی هستید، از پوشیدن لباس‌های تهیه شده از الیاف مصنوعی خودداری کنید. پوشیدن لباس‌های نخی گشاد تحریک را در ناحیه هموروئید کاهش می‌دهد و آن را خشک نگه می‌دارد.

درمان هموروئید خارجی بدون جراحی با ورزش

ورزش‌های قلبی عروقی سبک

درمان-هموروئید-خارجی-بدون-جراحی-با-ورزش

پیاده‌روی، راه رفتن سریع و شنا گردش و جریان خون را بهبود می‌دهد و ضربان قلب را بیشتر می‌کند. اگر بواسیر خارجی بسیار ناراحت کننده باشد، در ابتدا فقط چند دقیقه در روز راه بروید و هر روز زمان پیاده‌روی را چند دقیقه بیشتر کنید.

تمرین‌های کششی

درمان-هموروئید-خارجی-بدون-جراحی-با-ورزش1

انجام تمرین‌های کششی یکی از روش‌های درمان هموروئید خارجی است. صاف روی پنجه‌ها بایستید. دست‌ها را رو به بالا بکشید، رو به جلو خم شوید و نوک انگشتان را روی زمین بگذارید. این تمرین عضله مقعد را تقویت می‌کند و از عود هموروئید در آینده جلوگیری می‌کند.

تقویت عضلات

درمان-هموروئید-خارجی-بدون-جراحی-با-ورزش2

انجام حرکت پلانک عضلات شکم و راست روده (رکتوم) را تقویت می‌کند. 30 ثانیه در وضعیت شنا قرار بگیرید و عضلات باسن را منقبض کنید. تمرین‌های کگل نیز برای تقویت عضلات کف لگن مفید است و می‌توان آن را در هر زمانی از روز انجام داد. کافی است در هر وضعیتی که هستید، در حال رانندگی، نشسته یا ایستاده فقط عضله مقعد را منقبض کنید و این انقباض را سه ثانیه حفظ کنید. حرکت را چند بار در طول روز تکرار کنید.

ورزش در حال استراحت

درمان-هموروئید-خارجی-بدون-جراحی-با-ورزش3

آیا می‌دانستید همان طور که روی صندلی نشسته‌اید، می‌توانید ورزش هم بکنید. کافی است زیرپایی را زیر پاهایتان بگذارید و انگار که می‌خواهید، آن را ببندید با پا به آن فشار بیاورید. هر بار که پاها را فشار می‌دهید، کشش را روی مقعد و راست روده نیز حس می‌کنید.

درمان ترومبوزه در خانه با طب سنتی و داروهای گیاهی

آلوئه ورا

درمان-ترومبوزه-در-خانه-با-طب-سنتی-و-داروهای-گیاهی

آلوئه ورا یکی از بهترین موادی است که در طبیعت برای درمان بواسیرخارجی یافت می‌شود. خواص ضد التهابی و درمانی آلوئه ورا به کاهش سوزش و ناراحتی ناشی از هموروئیدخارجی کمک می‌کند.

آب لیمو

درمان-ترومبوزه-در-خانه-با-طب-سنتی-و-داروهای-گیاهی2

آب لیمو حاوی مواد مغذی مختلفی است که می‌توانند با تقویت مویرگ‌ها و دیواره‌های رگ‌های خونی، مشکلات هموروئید خارجی بیمار را بهبود بخشند.

روغن بادام

درمان-ترومبوزه-در-خانه-با-طب-سنتی-و-داروهای-گیاهی3

روغن بادام که به خاصیت ملین و جذب بافت عمیق مشهور است، اصولا برای درمان هموروئید خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک گلوله پنبه‌ را در روغن بادام خالص خیس کنید و آن را بر روی ناحیه درگیر قرار دهید. این کار، ناحیه مورد نظر را مرطوب کرده و التهاب را کاهش می‌دهد و احساس سوزش و خارش درون و اطراف مقعد را تسکین می‌دهد.

روغن زیتون

درمان-ترومبوزه-در-خانه-با-طب-سنتی-و-داروهای-گیاهی4

روغن زیتون دارای خواص ضدالتهاب و آنتی اکسیدان است و اصولا برای درمان بواسیر خارجی به‌کار می‌رود. روغن زیتون به افزایش الاستیسیته عروق خونی کمک می‌کند که آن هم به‌نوبه خود به کاهش التهاب کمک نموده و عروق خونی متورم در کانال مقعدی را جمع می‌کند.

سرکه سیب

درمان-ترومبوزه-در-خانه-با-طب-سنتی-و-داروهای-گیاهی5

به‌دلیل خاصیت قابض سرکه سیب، این ماده به انقباض عروق خونی متورم کمک کرده و تورم و سوزش و ناراحتی هموروئید داخلی و خارجی را بهبود می‌دهد.

چای سیاه کیسه‌ای

درمان-ترومبوزه-در-خانه-با-طب-سنتی-و-داروهای-گیاهی6

اسید تانیک موجود در چای، نوعی قابض طبیعی است که به کاهش تورم و درد ناشی از هموروئیدخارجی کمک خواهد کرد.

راه‌های پیشگیری از ابتلا به هموروئید خارجی

نوشیدن آب فراوان

تامین آب بدن احتمال یبوست را کاهش می‌دهد.

فشار نیاوردن به بدن در صورت ابتلا به یبوست

اگر دچار یبوست شدید، بهتر است به جای فشار آوردن به بدن، داروی مسهل مصرف کنید.

فعال بودن

اگر مدت طولانی بی‌حرکت یکجا ننشینید و پس از یک ساعت نشستن بلند شوید و قدری راه بروید، دچار بواسیر نخواهید شد.

خوردن غذاهای سرشار از فیبر

خوراکی‌هایی مانند کلم بروکلی، سبوس، پاستای گندم سبوس‌دار و جو دوسر غنی از فیبر هستند. رژیم غذایی سرشار از فیبر اجابت مزاج را منظم می‌کند.

درمان سریع و بدون درد هموروئید خارجی(ترومبوزه)با استفاده از لیزر