درمان فیستول مقعدی (آنال) بعلت آبسه بدون خونریزی با جراحی لیزری

فیستول مقعدی

فیستول مقعدی یا آنال مجرای کوچکی است که بین انتهای روده و پوست نزدیک مقعد، در محل خروج مدفوع از بدن ایجاد می‌شود. فیستول مقعدی معمولاً پی‌آمد عفونت نزدیک مقعد است که در نتیجه جمع شدن چرک (آبسه) در بافت مجاور بروز می‌یابد. زمانی که چرک تخلیه می‌شود، کانال کوچکی را به جا می‌گذارد. فیستول مقعدی علائم ناخوشایند و آزاردهنده‌ای را، مانند ناراحتی و تحریک پوست تولید می‌کند که خود به خود برطرف نمی‌شود. جراحی در اکثر موارد توصیه می‌شود.

یکی از بیماری‌های شایع مقعد که در واقع یکی از شدیدترین و جدی‌ترین بیماری‌های مقعدی به شمار می‌آید، بیماری‌های فیستول معقد می‌باشند. بیماری فیستول اصولا به دنبال درمان آبسه‌ی مقعد به وجود می‌آید و علامت اصلی آن ترشح چرکی طولانی مدت از یک سوراخ و گاهی چند سوراخ از اطراف مخرج می‌باشد. فیستول مقعدی باعث می‌شود مواد میکروبی داخل روده بزرگ از طریق مجرا به زیر پوست منتقل شود و هر از گاهی باعث عفونت یا ایجاد حالتی مثل جوش چرکی می‌گردد که باعث ترشح و درد می‌شود. به همین دلیل باید هر چه سریعتر تخلیه شود. یکی از بهترین راه‌های درمانی برای برداشتن فیستول, درمان به کمک جراحی با لیزر می‌باشد. از بارزترین مزایای جراحی با لیزر می‌توان به درد و خونریزی کم و همچنین کاهش زمان ریکاوری بیمار اشاره کرد.

متخصصان ما در کلینیک ما آماده ارائه به روزترین خدمات در زمینه بیماری‌های مقعدی از جمله بیماری فیستول با استفاده از به روزترین امکانات در این زمینه می‌باشند. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس حاصل فرمایید.

اکثر فیستول‌های آنال پس از آبسه مقعدی ایجاد می‌شود. چنانچه آبسه پس از تخلیه چرک به خوبی التیام نیابد، فیستول مقعدی تشکیل می‌شود. برآورد می‌شود که از هر دو تا چهار بیمار مبتلا به آبسه مقعدی، یک نفر دچار فیستول مقعدی می‌شود. فیستول مقعدی علل دیگری نیز دارد که به اندازه آبسه شایع نیستند:

•  بیماری کرون: عارضه مزمنی که با التهاب سیستم گوارشی همراه است.
  •  دیورتکولیت: عفونت کیسه‌های کوچکی که برآمدگی آنها از کنار روده بزرگ (کولون) مشخص است.
  •  هیدرادنیت چرکی: عارضه مزمن پوستی که باعث آبسه و زخم شدن پوست می‌شود.
  •  عفونت سل یا HIV
  •  عوارض جراحی نزدیک مقعد

علائم فیستول آنال

علائم فیستول آنال عبارت است از:

•  تحریک پوست دور مقعد
  •  درد مداوم و ضربانی که هنگام نشستن، حرکت کردن، دفع یا سرفه کردن تشدید می‌شود.
  •  خروج ترشحات بدبو از نزدیک مقعد
  •  وجود چرک یا خون در مدفوع
  •  ورم کردن و قرمز شدن دور مقعد و تب که همراه با آبسه است.
  •  بی‌اختیاری مدفوع و مشکل در کنترل کردن عمل دفع

گاهی اوقات سر فیستول به صورت سوراخی در پوست نزدیک مقعد دیده می‌شود، البته دیدن فیستول برای خود بیمار سخت است.

درمان فیستول

درمان فیستول با لیزر

درمان فیستول با روش لیزر یکی از بهترین روش های درمانی فیستول می‌باشد که در آن پس از بیهوشی موضعی بیمار یک جراحی کوچک جهت برداشتن فیستول صورت می‌گیرد و بیمار قادر است که همان روز از بیمارستان مرخص شود. از مزایای دیگر این نوع جراحی می‌توان به درد حاصل از آن اشاره کرد. برداشتن فیستول با روش جراحی باز بسیار دردناک بوده و همراه با خونریزی بسیار می‌باشد به علاوه بیمار برای بهبودی کامل تا مدت‌ها نیاز به استراحت دارد اما در روش درمان لیزری نه تنها بیمار درد کمتری را تحمل می‌کند و خونریزی در حین عمل بسیار کم می‌باشد بلکه بیمار می‌تواند یک روز بعد از عمل بهبودی خود را باز یابد و به سرکار خود برود.

چسب فیبرین

چسب فیبرین در حال حاضر تنها درمان غیرجراحی فیستول مقعدی است. بیمار بیهوش می‌شود و جراح چسب مخصوصی را به فیستول می‌زند. چسب فیستول را مهر و موم می‌کند و روند التیام را تسهیل می‌کند. چسب فیبرین به اندازه فیستولوتومی برای درمان فیستول‌های ساده موثر نیست و نتایج آن ماندگاری بالایی ندارد، بااین حال چون درمان با چسب فیبرین نیازی به ایجاد برش ندارد، روش مفیدی برای درمان فیستول‌هایی است که از عضلات اسفنکتر مقعد رد شده است

انواع جراحی باز برای برداشتن فیستول

برداشتن فیستول

فیستولوتومی متداول‌ترین جراحی باز فیستول آنال است. جراح برشی طولی را در سراسر فیستول ایجاد می‌کند تا فیستول باز شود و در نهایت به صورت یک اسکار صاف بهبود یابد. فیستولوتومی موثرترین درمان برای بسیاری از فیستول‌های مقعدی است، هرچند این عمل فقط برای فیستول‌هایی که بخش زیادی از عضلات اسفنکتر را درگیر نکرده، مناسب است، چون احتمال بی‌اختیاری در این شرایط حداقل است. اگر جراح مجبور باشد که بخش کوچکی از عضله اسفنکتر مقعد را حین عمل ببرد، نهایت سعی خود را می‌کند تا احتمال بی‌اختیاری کاهش یابد. چنانچه احتمال بی‌اختیاری بالا باشد، یکی از عمل‌های زیر توصیه می‌شود.

اگر فیستول بخش قابل توجهی از عضله اسفنکتر مقعد را درگیر کرده باشد، جراح ستون‌گذاری (seton یا فتیله) را توصیه می‌کند. ستون تکه نخی جراحی است که چند هفته در فیستول باقی می‌ماند تا آن را باز نگه دارد. به این ترتیب فیستول تخلیه می‌شود و التیام می‌یابد و دیگر نیازی به بریدن عضلات اسفنکتر نیست. اگر ستون شل باشد، فیستول تخلیه می‌شود، اما به طور کامل مداوا نمی‌شود. برای این که فیستول درمان شود، باید ستون سفت باشد و فیستول را به آرامی ببرد. گاهی اوقات لازم است که چند عمل انجام شود تا نتیجه مطلوب به دست آید، جراح طرح درمان مناسب را توصیه می‌کند. راه‌حل دیگر این است که چند عمل فیستولوتومی را انجام داد تا جراح هر بار بخش کوچکی از فیستول را با احتیاط جدا کند.

عمل فلپ داخل رکتال زمانی توصیه می‌شود که فیستول از عضلات اسفنکتر مقعد عبور کرده باشد و فیستولوتومی با خطر بالای بی‌اختیاری همراه باشد. جراح فیستول را می‌برد یا می‌تراشد و سوراخ ایجاد شده در محل ورود فیستول به روده را با لایه‌ای (فلپی) می‌پوشاند که از داخل راست روده (رکتوم)، یعنی بخش انتهایی روده گرفته است. نرخ موفقیت جراحی فلپ کمتر از فیستولوتومی است، اما این روش نیازی به بریدن عضلات اسفنکتر مقعد ندارد.

چنانچه احتمال بی‌اختیاری پس از فیستولوتومی بالا باشد، عمل دیگری به نام جایگذاری پلاگ (درپوش) مصنوعی زیستی (bioprosthetic plug ) توصیه می‌شود. این پلاگ مخروطی شکل از بافت حیوان ساخته می‌شود و از آن برای مسدود کردن دهانه داخلی فیستول استفاده می‌شود. بعضی مطالعات موید موثر بودن پلاگ‌گذاری برای درمان فیستول آنال است، اما برای تایید این موضوع باید مطالعات بیشتری انجام شود.

جراحی لیفت (LIFT سرواژه عبارت بستن مجرای فیستول داخل اسفنکتر) درمان نسبتاً جدیدی برای فیستول مقعدی است. جراحی لیفت برای درمان فیستول‌هایی مناسب است که چون عضله اسفنکتر را درگیر کرده‌اند، جراحی فیستولوتومی برای درمان آنها پرمخاطره خواهد بود. جراح برشی را در پوست بالای فیستول ایجاد می‌کند و عضلات اسفنکتر را از هم جدا می‌کند. سپس هر دو سر فیستول را می‌بندد و آن را باز می‌کند تا دوسمت آن از هم جدا و فیستول صاف شود. جراحی لیفت تاکنون نتایج موفقیت‌آمیزی را به دست داده است، اما نباید این نکته را فراموش کرد که چند سال بیشتر از ابداع این روش نمی‌گذرد. بنابراین برای بررسی نتایج کوتاه مدت و درازمدت این عمل باید پژوهش‌های بیشتری انجام شود.

درمان فیستول درخانه

آب بیشتری بنوشید

توصیه می‌شود که روزانه یک و نیم لیتر آب بنوشید، مگر آن که پزشک معالج‌تان دستور دیگری داده باشد. از نوشیدن مشروبات الکلی و سودا پرهیز کنید و آب و آب میوه را جایگزین آنها کنید. به این ترتیب دچار یبوست نمی‌شوید و به فیستول فشار نمی‌آید.
آب اضافی مدفوع را نرم‌تر و روده‌ها را تمیز می‌کند، به همین دلیل است که اگر آب فراوان بنوشید، باید دفعات بیشتری به دستشویی بروید. به علاوه آب از گرفتگی روده‌ها، به ویژه در بیماران مبتلا به بعضی ناراحتی‌های دستگاه گوارش، مانند بیماری کرون و مگا کولون سمی (بزرگ شدن شدید روده بزرگ) جلوگیری می‌کند. دیگر فایده نوشیدن آب زیاد برای بیماران دچار فیستول مقعدی این است که آب حالت روان‌تری به چرک می‌دهد و در نتیجه احتمال تشکیل آبسه کاهش می‌یابد.

از بالش استفاده کنید

اگر شغل‌تان ایجاب می‌کند که ساعت‌های متمادی یکجا بنشینید، اجازه ندهید که فشار شدیدی به پشت، باسن و پاهایتان وارد شود، به ویژه اگر با مشکل فیستول آنال دست و پنجه نرم می‌کنید. برای جلوگیری از وارد شد فشار کافی است که بالش یا بالش طبی را روی صندلی خود قرار دهید.
 این شعار را آویزه گوش خود کنید: راحتی و آسایش من مهم است. سعی کنید از قرار گرفتن در موقعیت‌های ناراحت کننده اجتناب کنید یا دست‌کم بالش یا وسایل راحتی خود را در این شرایط همراه ببرید.

از نوار بهداشتی استفاده کنید

اگر به دلیل وجود فیستول هر از گاه با مشکل ترشحات مواجه می‌شوید، حتماً از نوارهای بهداشتی جاذب و نرم استفاده کنید تا دیگر نگران کثیف شدن لباس‌تان با خون، چرک یا مایعات خارج شده از فیستول نباشید. از پوشک بزرگسالان نیز می‌توانید استفاده کنید، البته پوشک حجیم‌تر از نوار بهداشتی است و ممکن است جلب توجه کند. نوار بهداشتی نازک‌تر است و باعث ناراحتی‌تان نمی‌شود.

بهداشت فردی را رعایت کنید

شستشوی بدن را پس از هر بار اجابت مزاج از یاد نبرید. جلوگیری از باقی ماندن باکتری‌ها روی پوست نخستین گام برای پیشگیری از عفونت است. رعایت بهداشت در سرویس‌های عمومی و هنگام خروج ترشحات اهمیت مضاعف پیدا می‌کند. اگر به آب کافی دسترسی نداشتید، حتماً آلودگی‌ها را با دستمال تمیز پاک کنید تا به خانه برسید. از یاد نبرید که دست‌ها بیشترین تماس را با میکروب‌ها دارند، پس حتماً دست‌هایتان را مرتب بشویید. لباس زیر را حداقل روزی یک بار عوض کنید. حوله حمام را نیز پس از هر بار استحمام بشویید. رعایت این نکات ساده از پخش شدن میکروب‌ها و رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند، در نتیجه تحریک دور مقعد کمتر می‌شود و با علائم آزاردهنده فیستول مقعدی روبرو نمی‌شوید.

مسکن مصرف کنید

ایبوپروفن نوعی داروی غیراستروئیدی ضدالتهاب (NSAID) و مسکنی است که برای تسکین درد فیستول توصیه می‌شود. فیستول‌ مقعدی غالباً با درد مداوم و ضربان‌داری همراه است که هنگام نشستن تشدید می‌شود. از پزشک معالج خود بخواهید که دوز مناسبی از دارو را برای تسکین این درد تجویز کند. درد از نظر آسیب‌شناسی پی‌آمد انسداد مجرای فیستول است. مجرای مسدود شده مملو از چرک می‌شود و در نهایت آبسه، یعنی کیسه عفونی نزدیک سطح پوست شکل می‌گیرد. همچنین به دلیل تخلیه ترشحات چرکی، درد گاهی با سوزش و تحریک پوست دور مقعد نیز همراه است.

درمان فیستول به کمک طب سنتی

شیر زردچوبه

فیستول آنال عفونتی باکتریایی است، بنابراین برای مقابله با این باکتری‌های مضر به یک سیستم ایمنی قوی نیاز دارید. زردچوبه یک آنتی باکتریال و آنتی بیوتیک طبیعی است. زردچوبه از تکثیر باکتری‌های مضر جلوگیری می‌کند و سیستم ایمنی بدن را ارتقاء می‌دهد.

چای زنجبیل

زنجبیل یکی از معروفترین گیاهان طب آیورودا است که از آن برای آرام کردن معده و حالت تهوع و رفع کسالت استفاده می‌شود. البته زنجبیل خاصیت ضددرد نیز دارد و خشکی و گرفتگی عضلات را کاهش می‌دهد. از مزایای زنجبیل می‌توان به درمان حالت تهوع و استفراغ، آنفلوآنزای معده، تسکین درد و تقویت سیستم ایمنی اشاره کرد.

آب کلم خام

فیستول مقعدی اجابت مزاج را دردناک و مشکل می‌کند. اگر در چنین شرایط سختی زیاده‌روی هم کرده باشید و یبوست هم بر مشکلاتتان اضافه شده باشد، حتماً آب کلم را امتحان کنید. چون کلم سرشار از پروتئین و فیبر است، دفع را آسان می‌کند و درد هنگام اجابت مزاج را کاهش می‌دهد. آب کلم راست روده را از داخل التیام می‌دهد و آن را لغزنده می‌کند. به بیان ساده آب کلم یک درمان طبیعی خارق‌العاده برای درد فیستول مقعدی است.

درمان فیستول با ورزش

یوگا

یوگا ورزش موثری برای درمان فیستول است. پس از آن که علت ایجاد فیستول تشخیص داده شد، درمان آن سخت نیست. استرس یکی از علل شایع و فرعی فیستول است. ازآنجایی که تمرکز اصلی یوگا بر آرام‌سازی بدن است، انجام دادن یوگا می‌تواند به درمان فیستول کمک کند. با رعایت برنامه‌ای شامل آساناها (حرکات یوگا)، پارانایاما (تمرین‌های تنفسی)، کریاها (تکنیک‌های پاک‌سازی) و رژیم غذایی ساده و خالص یوگا نتایج شگفت‌انگیزی به دست خواهید آورد.

مراقبت‌های بعد از عمل جراحی فیستول

•  پانسمان را باید مرتب عوض کنید.
  •  برای تمیز کردن زخم لازم است که پوست را با آب گرم و گاز پانسمان نرم شستشوی دهید. گاز پانسمان را با احتیاط روی پوست بزنید تا پوست خشک شود، به هیچ وجه آن را روی پوست نکشید.
  •  احتمال خروج ترشحات یا خونریزی زخم، به ویژه هنگام اجابت مزاج و در هفته‌های اول پس از جراحی وجود دارد.
  •  التیام یافتن اکثر زخم‌ها شش هفته طول می‌کشد و در این مدت بیمار باید تحت نظر باشد تا پزشک روند التیام را بررسی کند و مطمئن شود که مشکلی وجود ندارد.

عوارض جراحی فیستول مقعدی

پس از جراحی فیستول آنال نیز مانند هر درمان دیگری احتمال بروز عوارض وجود دارد. خطرها و عوارض اصلی پس از جراحی فیستول به شرح زیر است:

عفونت

برای درمان عفونت یک دوره آنتی بیوتیک تجویز می‌شود. درمان عفونت‌های شدید نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد.

عود کردن فیستول

گاهی اوقات فیستول پس از جراحی دوباره ایجاد می‌شود.

بی‌اختیاری روده

بی‌اختیاری مدفوع یکی از عوارض جانبی اکثر درمان‌های فیستول مقعدی است، هرچند بی‌اختیاری شدید نادر است و پزشک معالج نهایت تلاش خود را برای جلوگیری از بروز این مشکل می‌کند.
احتمال بروز عوارض به عامل‌هایی مانند محل قرارگیری فیستول و نوع عمل انجام شده بستگی دارد. بنابراین پیش از تصمیم‌گیری برای انجام درمان با جراح درباره عوارض احتمالی درمان انتخابی وی صحبت کنید.

درمان فیستول مقعدی (آنال) بعلت آبسه بدون خونریزی با جراحی لیزری