زگیل تناسلی:درمان از طریق جراحی لیزری(سوزاندن)یا جراحی فریز کردن

زگیل-تناسلی

زگیل تناسلی یا مقاربتی که در اصطلاح پزشکی کوندیلوماتا آکومیناتا نیز گفته می‌شود، زائده گوشتی و مسری است که در ناحیه تناسلی یا مقعد ایجاد می‌شود. زگیل تناسلی یکی از شایع‌ترین عفونت‌ها مقاربتی است. عامل زگیل تناسلی ویروسی به نام ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) است و زگیل تناسلی یکی از علائم HPV است. زگیل تناسلی از زائده‌هایی فیبری تشکیل می‌شود که لایه ضخیمی روی آن را می‌پوشاند. زگیل تناسلی ممکن است اطراف مقعد، آلت و کیسه بیضه مردان یا اطراف مقعد، واژن، دهانه رحم و فرج زنان ایجاد شود. زگیل تناسلی معمولاً خوش‌خیم و غیرسرطانی است، هرچند بعضی انواع آن به مرور زمان سرطانی می‌شود. زگیل تناسلی غالباً زائده متورم خاکستری یا گوشتی رنگی است، چنانچه چند گروه زگیل کنار هم ایجاد شود، این مجموعه ظاهری شبیه به گل کلم خواهد داشت. بعضی زگیل‌ها آن‌قدر کوچک‌اند که با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند.

زگیل تناسلی یکی از رایج ترین انواع عفونت های منتقله از راه جنسی است. تقریبا تمام افراد فعال از نظر جنسی در معرض ابتلا به حداقل یک نوع ویروس پاپیلومای انسانی(HPV)، یعنی ویروسی که عامل زگیل های تناسلی است،قرار دارند. زگیل تناسلی در زنان نسبت به مردان بیش تر است. همانطور که از نام آن مشخص است، زگیل های تناسلی بافت های مرطوب ناحیه تناسلی را درگیر می کنند. زگیل های تناسلی ممکن است کوچک و به فرم برآمدگی گوشتی بوده و یا ظاهر شبیه گل کلم داشته باشند. در بسیاری از موارد، زگیل ها آنقدر کوچک هستند که تشخیص داده نمی شوند. علائم و نشانه های زگیل های تناسلی عبارتند از: تورم کوچک، گوشتی یا خاکستری در ناحیه تناسلی, خارش یا ناراحتی در ناحیه تناسلی و خونریزی هنگام مقاربت. لیزردرمانی یکی از موثرترین روش ها جهت درمان این بیماری به حساب می آید. در این روش بدون خونریزی و وارد شدن آسیب به بافت های اطراف, نقطه ی مورد نظر(زگیل تناسلی) به طور کامل تبخیر شده و از بین می رود. هم چنین این روش جراحی نسبت به جراحی های سنتی دوره نقاهت کوتاه تری داشته و بیمار می تواند بعد از عمل سریعا به محل زندگی و کار خود بازگردد.

متخصصان ما در کلینیک ما اماده ی ارائه ی خدمات در زمینه ی درمان انواع بیماری های مقعدی(بواسیر, شقاق, فیستول( و کیست ها و درمان زگیل تناسلی با روش جراحی لیزر و با استفاده از بهترین تجهیزات به شما می باشند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های ما  تماس حاصل فرمایید.

انواع زگیل تناسلی

ویروس پاپیلوم انسانی بیش از صد سویه مختلف دارد که فقط چند عدد از آنها عامل ایجاد اکثر زگیل‌های تناسلی و مقعدی است. سویه‌های 6 و 11 ویروس HPV عامل ایجاد اکثر زگیل‌های تناسلی است. این زگیل‌ها معمولاً به مدت 6 ماه رشد می‌کنند و پس از آن رشدشان متوقف می‌شود. سویه‌های دیگر HPV باعث ایجاد زگیل روی پا یا دست می‌شوند که به اندازه زگیل تناسلی مسری نیست. بعضی از سویه‌های HPV جزء گونه‌های پرخطراند و ممکن است باعث ابتلا به سرطان بشوند.

زگیل تناسلی در بانوان

زگیل‌های تناسلی بانوان داخل یا اطراف واژن، فرج، مقعد یا در دهانه رحم ایجاد می‌شود. این زگیل‌ها غالباً کوچک‌تر از آن هستند که لمس یا دیده شوند. زگیل داخل واژن یا مقعد می‌تواند ناراحت کننده باشد، اما بعضی زگیل‌ها هیچ‌گونه علائمی تولید نمی‌کنند. در مجموع می‌توان آمار زیر را درباره زگیل‌ها ارائه داد:
• از هر سه زگیل تناسلی، دو زگیل در نزدیکی فرج ایجاد می‌شود.
• از هر سه زگیل تناسلی، یک زگیل داخل واژن شکل می‌گیرد.
• از هر سه زگیل تناسلی، یک زگیل بین واژن و مقعد ایجاد می‌شود.
• از هر چهار زگیل تناسلی، یک زگیل دور مقعد مشاهده می‌شود.
• از هر ده زگیل تناسلی، یک زگیل در دهانه رحم ایجاد می‌شود.
• از هر بیست زگیل تناسلی، پنج زگیل در دهانه میزراه (مجرای خروج ادرار) شکل می‌گیرد.

زگیل تناسلی در مردان

زگیل تناسلی در مردان به اندازه زنان شایع نیست. زگیل تناسلی مردان غالباً روی نوک آلت ایجاد می‌شود، البته احتمال ایجاد زگیل‌های تناسلی دور مقعد نیز وجود دارد، به ویژه اگر ویروس از راه رابطه مقعدی منتقل شده باشد. اکثر گونه‌های زگیل تناسلی مردان یک تا سه ماه پس از عفونت ایجاد می‌شود.
اگر فکر می‌کنید که دچار عفونت شده‌اید، بهتر است هر چه سریع‌تر معاینه شوید تا دچار عوارض نشوید و عفونت به همسرتان منتقل نشود. حدوداً نیمی از موارد زگیل تناسلی روی بدنه آلت، معمولاً زیر پوست ختنه‌گاه ایجاد می‌شود. در مجموع می‌توان آمار زیر را درباره زگیل‌ها ارائه داد:
• از هر سه زگیل تناسلی، یک زگیل دور مقعد ایجاد می‌شود.
• از هر ده زگیل تناسلی، یک زگیل روی سر آلت شکل می‌گیرد.
• از هر ده زگیل تناسلی، یک زگیل داخل میزراه ایجاد می‌شود.
• از هر دوازه زگیل تناسلی، یک زگیل زیر پوست ختنه‌گاه شکل می‌گیرد.
• از هر سی زگیل تناسلی، یک زگیل بین مقعد و کیسه بیضه مشاهده می‌شود.
• از هر صد مورد، یک زگیل روی کیسه بیضه ایجاد می‌شود.

ویروس پاپیلوم انسانی عامل ایجاد اکثر زگیل‌های تناسلی است. بیش از 70 نوع ویروس HPV وجود دارد که باعث عفونت ناحیه تناسلی می‌شود. ویروس HPV به راحتی از راه تماس پوستی منتقل می‌شود، به هیمن دلیل است که زگیل تناسلی نوعی بیماری عفونتی مقاربتی (STI ) در نظر گرفته می‌شود. در واقع ویروس پاپیلوم انسانی آن‌قدر شایع است که مرکز پیشگیری و کنترل بیماری (CDC) اعلام کرده است، اکثر افرادی که فعالیت جنسی دارند، در زمانی از زندگی خود به این عفونت مبتلا می‌شوند، تفاوت اصلی در این است که آیا این ویروس عوارضی مانند زگیل تناسلی را ایجاد می‌کند یا خیر. سویه‌های مختلفی از HPV عامل ایجاد زگیل تناسلی روی دست یا دیگر نقاط بدن، به جز ناحیه تناسلی است. ممکن است زگیل از دست به ناحیه تناسلی و بالعکس منتقل شود.

علائم

زگیل همیشه به چشم دیده نمی‌شود. زگیل ممکن است بسیار کوچک، به رنگ پوست یا اندکی تیره‌تر باشد. روی زگیل شبیه به گل کلم است و ممکن است صاف باشد یا برجستگی آن زیر انگشت حس شود. زگیل ممکن است به صورت خوشه‌ای یا تکی ایجاد شود.
زگیل تناسلی مردان در ناحیه‌های زیر شکل می‌گیرد:
• آلت تناسلی
• کیسه بیضه
• کشاله ران
• ران
• داخل یا اطراف مقعد
زگیل تناسلی زنان در ناحیه‌های زیر مشاهده می‌شود:
• داخل واژن یا مقعد
• بیرون واژن یا مقعد
• دهانه رحم
درست است که زگیل تناسلی داخل واژن دیده نمی‌شود، اما با توجه به علائم زیر می‌توان آن را تشخیص داد:
• ترشحات واژن
• خارش
• سوزش
اگر زگیل تناسلی پخش یا بزرگ شود، عارضه ناراحت کننده یا حتی دردناک خواهد شد.

عامل‌های خطر زگیل تناسلی

هر فردی که فعالیت جنسی داشته باشد، در معرض ابتلا به عفونت HPV قرار دارد. به علاوه در شرایط زیر احتمال ایجاد زگیل تناسلی وجود دارد:
• سن زیر 30 سال
• استعمال دخانیات
• ضعیف بودن سیستم ایمنی
• سابقه مورد تجاوز قرار گرفتن در کودکی
• ابتلا مادر به عفونت ویروسی HPV در زمان زایمان
تشخیص زگیل تناسلی(h2)

معاینه بالینی و معاینه لگن

پاپ اسمیر

پزشک تمام ناحیه‌هایی را که بیمار احتمال وجود ویروس می‌دهد، معاینه می‌کند. چون ممکن است زگیل در عمق بدن زنان وجود داشته
باشد، معاینه لگن نیز باید انجام شود. برای این که زگیل بهتر دیده شود، از یک محلول اسیدی ملایم استفاده می‌شود.

گاهی اوقات تست پاپ اسمیر انجام می‌شود. پزشک نمونه‌برداری از سلول‌های دهانه رحم را با استفاده از سواب انجام می‌دهد. سپس
نمونه را برای بررسی وجود HPV به آزمایشگاه می‌فرستد. بعضی گونه‌های HPV باعث غیرعادی شدن نتایج پاپ اسمیر می‌شود که
می‌تواند بیانگر تغییرات پیش‌سرطانی باشد. چنانچه پزشک متوجه وجود ناهنجاری شود، غربالگری‌های بیشتری برای نظارت بر تغییرات انجام می‌شود.

درمان

کرم موضعی به از بین بردن اکثر زگیل‌های تناسلی کمک می‌کند. منظور از موضعی این است که دارو مستقیماً روی پوست زده می‌شود.
پزشکان صرفاً زگیل‌های قابل مشاهده را درمان می‌کنند. روش درمان زگیل تناسلی به موارد زیر بستگی دارد:
• محل زگیل
• تعداد زگیل‌ها
• شکل زگیل
در ادامه بهترین روش‌های درمان زگیل تناسلی را توضیح می‌دهیم.

انواع روش های جراحی مورد استفاده در درمان زگیل تناسلی عبارتند از:

جراحی سوزاندن زگیل تناسلی یا جراحی با لیزر(جراحی بسته)

سوزاندن-زگیل-با-لیزر

زگیل تناسلی با لیزر سوزانده می‌شود. جراحی با لیزر را می‌توان در مطب یا کلینیک، بیمارستان یا مرکز جراحی سرپایی انجام داد. جراحی با لیزر، بسته به تعداد یا اندازه زگیل‌ها تحت بیهوشی عمومی یا با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. تغییرات غیرعادی سلول‌های دهانه رحم که در اثر عفونت HPV ایجاد شده باشد، به شیوه‌ای متفاوت با زگیل‌های تناسلی با عامل ویروسی HPV درمان می‌شود. پزشک جراحی‌های مختلفی، مانند جراحی با لیزر را توصیه می‌کند.
مزیتهای استفاده از لیزر در درمان زگیل تناسلی عبارتند از:
• در یک جلسه و در برخی ۱۰-۵ دقیقه همه زگیل های تناسلی را می توان درمان کرد.
• نیاز به تکرار درمانی نیست.
• باعث پخش زگیل تناسلی نمی شود.
• محل پوست آلوده نسبت به روش های دیگر حداقل آسیب بافتی را دارد.
• سرپایی و با حداقل درد و تحریک محل نسبت به روش های دیگر می باشد.

فریز کردن یا کرایوتراپی

فریز-کردن

اگر زگیل هم‌رنگ پوست باشد و کوچک‌تر از آن باشد که دیده شود، درمان ضرورتی ندارد و زگیل به مرور زمان از بین می‌رود. اما اگر زگیل بزرگ شده یا همراه با خارش باشد، دیده شود یا به صورت خوشه‌ای یا مجزا زیر دست حس شود، باید زگیل را با داروی موضعی، برداشتن جراحی یا ابلیشن درمان کرد. کرایوتراپی (فریز کردن زگیل) و سوزاندن زگیل دو روش ابلیشن فیزیکی هستند که برای درمان قطعی زگیل به کار برده می‌شوند. اجازه دهید بیشتر با این درمان‌ها آشنا شویم.
کرایوتراپی روشی است که در آن زگیل تناسلی با ماده‌ای سرد، عموماً نیتروژن مایع منجمد می‌شود. اگر زگیل بزرگ باشد، ابتدا زگیل با چاقویی کوچک تراشیده می‌شود، سپس نیتروژن مایع با سواب پنبه‌ای روی زگیل زده می‌شود یا روی زگیل و اطراف آن اسپری می‌شود تا بافت منجمد شود. هرچند کرایوتراپی اندکی دردناک است، اما بافت غالباً پس از درمان نرم می‌شود.
با توجه به بزرگی و ضخامت زگیل لازم است که یک تا چهار جلسه کرایوتراپی در فواصل یک تا سه هفته‌ای انجام شود. تقریباً 85 % ناحیه پس از سه جلسه درمان پاک می‌شود. زگیل در هر جلسه منجمد و بعد یخ‌زدایی می‌شود تا نتیجه بهتری به دست آید. جراحی فریز کردن معمولاً برای درمان زگیل‌هایی انجام می‌شود که روی فرج یا بدنه آلت و یا در نزدیکی آن ایجاد شده است. کرایوتراپی در دوران بارداری ایمن است.

جراحی باز یا برشی

جراحی-باز

زگیل‌های تناسلی که روی آلت تناسلی مردانه، واژن یا دور مقعد ایجاد می‌شود و قابل مشاهده است، از روی پوست بریده می‌شود. جراح زگیل را با تیغ جراحی برمی‌دارد.

الکتروسرجری

زگیل تناسلی در روش الکتروسرجری با جریان برق سوزانده می‌شود. درد و ورم از عوارض سوزاندن زگیل تناسلی است.

داروی موضعی

موضعی

پماد یا محلول چند روز در هفته مستقیماً روی زگیل زده می‌شود. دارو در خانه یا مطب روی زگیل زده می‌شود. درمان باید چند هفته ادامه داده شود. داروهای موضعی که برای درمان زگیل تجویز می‌شود، عبارت است از:
• ایمیکویمود (آلدارا)
• پودوفیلین و پرودوفیلوکس (کاندیلوکس)
• تری کلرو استیک اسید (TCA)

درمان های خانگی زگیل تناسلی

برای از بین بردن زگیل‌های روی دست یا ناحیه تناسلی می‌توان از داروهای بدون نسخه استفاده کرد. عامل ایجاد زگیل‌های دست و ناحیه تناسلی سویه‌های مختلفی از HPV است؛ بنابراین انتخاب درمان اشتباه بیشتر از آن که مفید باشد، مضر است. برخی ادعا می‌کنند که بعضی درمان‌های خانگی زگیل تناسلی را به راحتی از بین می‌برند، اما شواهد اندکی برای تایید این ادعا وجود دارد. حتماً قبل از شروع یک درمان خانگی با پزشک معالج خود مشورت کنید.

عوارض HPV

ویروس پاپیلوم انسانی علت اصلی سرطان دهانه رحم است که باعث تغییرات پیش‌سرطانی یا دیسپلاژی در سلول‌های دهانه رحم می‌شود. گونه‌های دیگر HPV نیز می‌تواند علت سرطان فرج، اندام تناسلی خارجی زنانه، یا سرطان آلت تناسلی مردان و سرطان مقعد باشد.

پیشگیری از زگیل تناسلی

واکسن HPV یا گارداسیل از آلوده شدن به شایع‌ترین سویه‌های HPV جلوگیری می‌کند که عامل زگیل تناسلی هستند، همچنین این واکسن از عفونت با آن دسته از سویه‌های HPV پیشگیری می‌کند که باعث سرطان دهانه رحم می‌شود. واکسن سرواریکس نیز توصیه می‌شود. این واکسن از سرطان دهانه رحم پیشگیری می‌کند، اما مانع ایجاد زگیل تناسلی نمی‌شود. زنان و مردان بالای 26 سال می‌توانند واکسن HPV دریافت کنند. این واکسن را می‌توان از 9 سالگی به بعد در سه نوبت تزریق کرد. این واکسن‌ها باید قبل از شروع فعالیت جنسی تزریق شود، چون واکسن زمانی بیشترین تاثیر را دارد که قبل از تماس با HPV دریافت شود. استفاده از کاندوم هنگام رابطه جنسی احتمال سرایت زگیل تناسلی را کاهش می‌دهد.