عوامل بروز پرولاپس یا بیرون زدگی مقعد:درمان آن با روش جراحی لیزر

پروپلاپس

پرولاپس مقعد هنگامی رخ می دهد که بخشی از پایین ترین قسمت روده بزرگ (رکتوم)  در انتهای دستگاه گوارش (آنوس) به خارج از بدن آمده باشد. پرولاپس رکتوم می تواند موجب بی اختیاری مدفوع شود. گاهی اوقات پرولاپس مقعد را می توان با نرم کننده های مدفوع، شیاف و سایر داروها درمان کرد. اما برای درمان پرولاپس مقعدی معمولا جراحی مورد نیاز است.

پرولاپس رکتوم یا بیرون زدگی مقعد نوعی عارضه است که در آن مخاط یا کل روده از ناحیه مقعد خارج می شود. چنانچه تنها مخاط روده از مقعد بیرون زده باشد نوع ناکامل این بیماری محسوب شده و در صورتی که علاوه بر مخاط، تمام قسمت‌ها اعم از عضلات نیز از مقعد خارج شود فرم کامل پرولاپس رکتوم خوانده می‌شود. این عارضه در زنان 6 برابر شایع‌تر از مردان می‌باشد و در زنان بالای 50 سال به حداکثر خود می‌رسد. در زنان مبتلا به این عارضه احتمال بروز اختلالات کف لگن از جمله بی اختیاری ادرار، رکتوسل (بیرون زدگی قسمتی از ركتوم از ديواره خلفی واژن)، سیستوسل (بیرون زدگی مثانه بداخل واژن) و انتروسل (افتادگی روده‌های شکمی به داخل واژن) بیشتر است.روش موثر برای درمان این عارضه جراحی می باشد که امروزه جراحی با لیزر(همورئیدکتومی استاپلر)جایگزین روش های جراحی باز شده است. از مزایای این روش جراحی می توان به درد و خونریزی کمتر و دوران نقاهت کوتاهتر آن نسبت به روش های جراحی باز اشاره کرد.

متخصصان ما در کلینیک ما آماده ارائه خدمات در زمینه درمان انواع بیماری‌های مقعدی (هموروئید  یا بواسیر ,فیشر یا شقاق  و فیستول ) و کیست مویی یا سینوس پیلونیدال با استفاده از روش جراحی با لیزر یا جراحی بسته و با استفاده از بهترین امکانات به شما می‌باشند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

شماره تماس ما

انواع پرولاپس مقعدی

سه نوع افتادگی مقعد وجود دارد:

ضخامت کامل

مخاطی

داخلی

ضخامت کامل دیواره رکتوم از طریق آنوس خارج می شود. این
شایعترین نوع پرولاپس مقعدی است. این حالت می تواند اجتناب
جزئی یا کامل داشته باشد

تنها پوشش مخاطی (معروف به مخاط) در قسمت آنوس خارج می شود.

مقعد در خود فرو می ریزد، اما از طریق آنوس خارج نمی شود.

پرولاپس مقعد در مقابل هموروئید

پرولاپس مقعدی و هموروئید می تواند هر دو حالت ناراحت کننده و بسیار دردناك برای فرد باشند. پرولاپس مقعد ممکن است در ابتدا به عنوان یک بیماری بدخیم مانند هموروئید احساس شود و گاهی اوقات هموروئید در آنوس شما ممکن است قابل لمس باشد. پرولاپس مقعدی شامل حرکت مستقیم رکتوم است. هموروئید در واقع تورم رگهای خونی در دیواره های رکتوم یا آنوس شما است. هموروئید، هرچند انواع شایع آن در اندازه های کوچکتر و ملایم تر است، می تواند دردناك بوده و ایجاد خارش كند. آنها می توانند در هنگام مدفوع کردن خون قرمزرنگ را به همراه خود به بیرون از بدن بکشند. افتادگی مقعد نیز گاهی اوقات خونریزی ایجاد می کند.

علل پرولاپس مقعدی

پرولاپس مقعد می تواند به علت بیماری های مختلف باشد. که عبارتند از:

آسیب عصبی

اگر عصب هایی که عضلات رکتوم و مقعد را کنترل می کنند آسیب ببینند، افتادگی مقعدی می تواند ایجاد شود. این عصب ها گاهی می توانند در اثر موارد زیر آسیب ببینند:

• بارداری یا در طول زایمان واژینال
  • آسیب نخاعی
  • جراحی در ناحیه لگن

اسفنکتر مقعدی ضعیف

این عضله ای است که اجازه می دهد مدفوع از مقعد شما عبور کند. از دلایل متداول ضعیفی این عضله  بارداری، زایمان یا افزایش سن است.

یبوست مزمن

مشکلات مزمن روده باعث می شود که مقعد شما بیشتر از محلی که باید به بیرون حرکت کند. یبوست در زمان حرکات روده، در صورتی که در طول یک سال انجام شده باشد، می تواند همچنین باعث پرولاپس مقعدی شود.

عوامل خطر

در حالی که ممکن است به طور مستقیم به پرولاپس مقعدی مرتبط نباشد، برخی از شرایط ممکن است خطر ابتلا به آن را افزایش دهد، از جمله:

• فیبروز کیستیک
  • بیماری مزمن انسدادی ریه
  • عفونت های انگلی
  • هیسترکتومی

زنان بالای 50 سال نیز در معرض خطر افزایش پرولاپس مقعدی هستند.

علائم پرولاپس مقعدی

در ابتدا، وقتی یک حرکت روده ای رخ می دهد، فرد تنها ممکن است حرکت یک توده یا تورم را احساس کند. در ابتدا، فرد ممکن است قادر باشد پرولاپس مقعدی را دوباره به داخل هدایت کند. با گذشت زمان، پرولاپس احتمالا به طور دائمی بروز می کند و فرد قادر نخواهد بود پرولاپس را به عقب باز گرداند. با گذشت زمان، زمانی که یک فرد سرفه یا عطسه کند یا از جای خود بلند می شود ممکن است پرولاپس مقعدی اتفاق بیفتد. برخی از افراد مبتلا به پرولاپس رکتوم آن را مانند "نشستن بر روی یک توپ" توصیف کرده اند. برخی افراد ممکن است یک پرولاپس داخل مقعدی داشته باشند، که آن نوع  پرولاپس نیز متفاوت نیست. با این حال، فرد ممکن است احساس کند که انگار همه مدفوع را زمان خالی کردن روده، تخلیه نکرده است. سایر علائم پرولاپس مقعدی عبارتند از:

• مشکل کنترل حرکات روده، که در حدود 50 تا 75 درصد موارد اتفاق می افتد
  • خون قرمز روشن که از رکتوم خارج می شود
  • ناراحتی
  • یبوست، حدودا در 25 تا 50 درصد از افرادی که پرولاپس مقعدی دارند، وجود دارد

تشخیص پرولاپس رکتال

پزشک از شما می خواهد علائم خود را توصیف کنید و درباره سابقه پزشکی شما می پرسد. آنها همچنین باید یک معاینه فیزیکی کامل انجام دهند. در طول آزمایش شما، دکتر شما ممکن است از شما سؤال کند که آیا در زمان تخلیه روده و بعد از آن مشکلی احساس می کنید یا نه. پزشک مقعد شما را مشاهده خواهد کرد و ممکن است یک دستکش انگشتری را در آنوس قرار دهد تا سلامت یا قدرت اسفنکتر مقعد و رکتوم شما را بررسی کند.

همچنین ممکن است به شما کولونوسکوپی برای بررسی پولیپ ها تجویز شود.

جراحی با لیزر (جراحی بسته)

پروپلاپس

گاهی اوقات پرولاپس مقعدی می تواند با کمک دارو، رژیم غذایی و تغییرات در سبک زندگی درمان شود. اما در برخی موارد، جراحی برای درمان ریشه ای آن ضروری است. درمان لیزر تکنیکی است با حداقل تهاجم با درد کمتر و بهبودی سریع می باشد. در درمان لیزر پرولاپس مقعدی، انرژی لیزر توسط فیبر شعاعی به طور مستقیم به گره پرولاپس مقعد داده می شود تا از بین برود و این روش با دقت بالا به ساختار مخاط و اسفنکتر آسیبی نمی رساند. انرژی لیزر برای متوقف کردن خون رسانی به گره پرولاپسی که باعث رشد غیرطبیعی آن می شود، استفاده می شود. انرژی لیزر موجب تخریب اپیتلیوم وریدی و تخلیه پرولاپس مقعدی به وسیله اثر انقباضی می شود.

مزایای استفاده از جراحی لیزر

• میزان موفقیت بالا.
  • تسکین فوری عوارض و علائم

درد پس از عمل نسبتا کمتر است.

• درمان لیزر به شما کمک می کند تا هرچه سریع تر به فعالیت های عادی بازگردید.
  • میزان رکود یا میزان عوارض بسیار کم است.
  • بی حسی موضعی ممکن است در پروکتولوژی انجام شود.
  • حداقل تهاجم، حداقل از دست دادن خون.
  • کاهش خطر ابتلا به عفونت.
  • دقت جراحی زیاد.
  • بیماران برای مدت طولانی در بیمارستان بستری نمی شوند، در بیشتر موارد مرخصی در همان روز ممکن است.
  • کنترل خوب برای اپراتور فراهم می کند.

جراحی سنتی (جراحی باز)

پروپلاپس

انواع جراحی پرولاپس رکتال:

• ترمیم پرولاپس مقعد از طریق شکم: با استفاده از برش در شکم، جراح بیرون زدگی مقعد را در جای خود قرار می دهد. با استفاده از بخیه، رکتوم را به دیواره پشتی لگن (ساکروم) وصل می کند. در برخی موارد، مانند سابقه ی طولانی یبوست، جراح بخشی از روده را حذف می کند.
  • عمل جراحی پرولاپس رکتال لاپاروسکوپی: این روش نیز از طریق شکم انجام می شود، این روش از چندین برش کوچکتر استفاده می کند. جراح ابزارهای جراحی خاص و یک دوربین کوچک را از طریق برش های شکمی به منظور ترمیم پرولاپس مقعدی وارد بدن می کند. در یک رویکرد نو ظهور روباتیک از یک ربات برای انجام این عملیات استفاده می شود.
  • ترمیم پرولاپس مقعدی از طریق ناحیه اطراف آنوس (رکتوسیگموئیدکتومی پرونیال): در طول فرآیند معمول انجام شده با این روش (روش Altemeier)، جراح رکتوم را از طریق آنوس جدا می کند، قسمت مقعد و سیگموئید را خارج می کند و رکتوم باقی مانده را به روده بزرگ (روده بزرگ) متصل می کند. این جراحی معمولا برای کسانی که برای جراحی باز و یا لاپاروسکوپی تمایلی ندارند، انجام می شود.

عوارض پرولاپس رکتال

پرولاپس سخت

این اتفاق زمانی رخ می دهد که بخشی از مقعد به دام افتاده و جریان خون قطع می شود، و باعث می شود که بافت بمیرد. این حالت می تواند خون مردگی ایجاد کند و این ناحیه به رنگ سیاه تبدیل می شود. این حالت نادر است و نیاز به عمل جراحی دارد.

سندرم زخم رکتوم منفرد

در حال حاضر در پرولاپس بافت مخاطی، زخم ها می توانند در بخشی از مقعد انباشته شوند. این عوارض اغلب نیاز به عمل جراحی دارند.

پرولاپس مداوم

افرادی که برای جراحی پرولاپس مقعدی عمل جراحی انجام داده اند می توانند در برخی موارد در آینده پرولاپس دیگری داشته باشند.

نکات پیشگیرانه

پیشگیری از پرولاپس مقعدی همیشه امکان پذیر نیست. اگر روده شما از سلامت کاملی برخوردار باشد می توانید خطر ابتلا را کاهش دهید. برای کمک به جلوگیری از یبوست، به ویژه:

• مواد غذایی با فیبر بالا مصرف کنید و بخشی از رژیم غذایی منظم خود را شامل میوه ها، سبزیجات، سبوس و لوبیا کنید
  • مقدار غذای فرآوری شده را در رژیم غذایی خود کاهش دهید
  • هر روز مقدار زیادی آب و مایعات بنوشید