لیزر درمانی جهت درمان زخم ناشی از خونریزی مقعدی در زمان دفع مدفوع

خارج شدن خون از مقعد و وجود خون در مدفوع خونریزی مقعدی گفته می‌شود. گاهی اوقات خون قرمز روشنی در مدفوع دیده می‌شود و گاهی مدفوع به رنگ سیاه یا قهوه‌ای درمی‌آید. خون در مدفوع گاهی مخفی است و به چشم دیده نمی‌شود. از علل شایع خونریزی مقعدی می‌توان به شقاق (فیشر) مقعدی، هموروئید، سرطان روده و پولیپ اشاره کرد. خونریزی مقعدی گاهی بدون درد است. برای تشخیص علت خونریزی مقعدی و درمان آن باید به متخصص گوارش، جراح کولورکتال یا جراح عمومی مراجعه کرد.

واژه ی خونریزی مقعد به معنای مشاهده ی هر مقدار خون در مدفوع هنگام اجابت است. خونریزی مقعد دلایل گوناگونی دارد . شدت خونریزی میتواند از ملایم (معمول) تا حاد با خطر جانی (غیرمعمول) متغیر باشد. خونریزی مقعدی در اکثر مواقع ملایم است اما در صورتی که خونریزی شدید و مدفوع سیاه رنگ (خون قدیمی ناشی از محلی بالاتر در روده) باشد سریعا باید به پزشک مراجعه کنید. یکی از راههای درمانی که برای بهبود و درمان خونریزی های مقعدی شدی مورد استفاده قرار می گیرد جراحی با لیزر می باشد. در این نوع جراحی بیمار بر خلاف جراحی سنتی به صورت سرپایی جراحی شده و بلافاصله بعد از عمل بهبود یافته و می تواند به محل کار و زندگی خود بازگردد.

متخصصان ما اماده ی ارائه ی خدمات در زمینه ی درمان انواع بیماری های مقعدی(هموروئید,فیشر,فیستول) و از جمله درمان بیماری شایع خونریزی مقعدی با استفاده از بهترین امکانات و جدید ترین روش های درمانی(جراحی با لیزر) به شما عزیزان می باشند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

علت خونریزی مقعدی در مردان و زنان

فیشر یا شقاق مقعد به پاره شدن مخاط چین‌های مقعد گفته می‌شود. علت این پارگی می‌تواند سفت بودن مدفوع، التهاب و اسهال باشد. شقاق باعث احساس درد شدید هنگام دفع مدفوع می‌شود.

مدفوع در اثر یبوست و مدت طولانی ماندن در روده، سفت می‌شود. حال اگر بیمار برای خارج شدن مدفوع فشار بیاورد، مدفوع سفت شده، هنگام خارج شدن از بدن، پوست را پاره می‌کند و دچار درد شدیدی می‌شود.

رگ‌های زیر پوست مقعد، در اثر ابتلا به هموروئید متورم می‌شود. چون رگ‌ها حساس شده است، به راحتی تحریک می‌شود و مدفوع خونی می‌شود.

اسهال نیز باعث خونریزی مقعدی می‌شود. در این حالت خونریزی پی‌آمد التهاب مقعد یا عفونت است.

خونریزی نخستین نشانه سرطان مقعد است. سرطان مقعد معمولاً خوش‌خیم است و یکی از علل شایع خونریزی مقعدی محسوب می‌شود. سرطان مقعد به صورت یک زائده غیرعادی دور مقعد نمودار می‌شود.

رشد غیرعادی سلول‌های روده بزرگ منجر به ابتلا به سرطان روده بزرگ می‌شود. خونریزی رکتوم (راست روده) از نشانه‌های سرطان روده بزرگ است. سرطان روده بزرگ و مقعد گاهی هم‌زمان با یکدیگر بروز می‌یابد.

پلیپ روده بزرگ شبیه به سرطان روده بزرگ است. پلیپ در مخاط یا لایه‌های داخلی روده بزرگ یا رکتوم ایجاد می‌شود. در حالت عادی سلول‌ها می‌میرد و سلول‌های جدیدی متولد می‌شود. اما چنانچه سلول‌های قدیمی نمیرد و تکثیر شود، پولیپ تشکیل می‌شود. این روند منجر به خونریزی می‌شود. خون در روده بزرگ حرکت می‌کند و در نهایت از رکتوم خارج می‌شود. پلیپ معمولاً خوش خیم است، اما در موارد نادر منجر به سرطان می‌شود.

دیورتیکولوز به کیسه‌های کوچکی گفته می‌شود که به دلیل سفت و سخت بودن مدفوع، روی دیواره روده ایجاد می‌شود. فشاری که هنگام تلاش برای دفع مدفوع سفت شده وارد می‌شود، مدفوع سخت به نقاط ضعیف روده بزرگ فشار می‌آورد و کیسه‌های دیورتیکول ایجاد می‌شود. اگر این کیسه‌ها عفونت کند، خون در مدفوع دیده می‌شود.

بیماری کرون یکی از بیماری‌های التهابی روده (IBD) است که در آن کل مجاری گوارشی یا بخشی از آن متورم می‌شود. بیماری کرون با اسهال، دل درد و کاهش وزن همراه است. این بیماری باعث خونریزی مقعدی می‌شود.

باریک شدن رگ‌ها یا گرفتگی شریان‌ها منجر به ابتلا به کولیت ایسکمیک می‌شود. چون خون کمتری جریان دارد، سلول‌های روده اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند و می‌میرد. در نتیجه خونریزی مقعدی رخ می‌دهد و خون در مدفوع دیده می‌شود.

مخاط روده بزرگ زخم می‌شود. این زخم‌ها معمولاً در پایین روده بزرگ و در رکتوم ایجاد می‌شود. کولیت زخمی یا کولیت اولسراتیو با خونریزی شدیدی همراه است.

کولیت با غشاء کاذب یا کولیت سودوممبران به ورم کردن کل روده بزرگ در اثر رشد بیش از حد باکتری‌های دیفیسیل C گفته می‌شود. این عارضه آسیب شدیدی به روده بزرگ می‌زند و به اسهال و خونریزی دامن می‌زند.

التهاب شدید مخاط داخلی رکتوم باعث ابتلا به پروکتیت می‌شود. پروکتیت حس دائمی دفع مدفوع را ایجاد می‌کند. پروکتیت با خونریزی و درد شدید همراه است.

آنژیودیسپلازی نوعی ضایعه عروقی در مجرای روده بزرگ است که شایع‌ترین علت مدفوع خونی محسوب می‌شود. خونریزی مقعدی همیشه به چشم دیده نمی‌شود؛ اما گاهی با بررسی نمونه مدفوع زیر میکروسکوپ، خون در مدفوع پیدا می‌شود.

راه های تشخیص خونریزی مقعدی(مدفوع خونی) در مردان و زنان

آنوسکوپی

آنوسکوپ لوله‌ای توخالی به بلندی سه اینچ و مخروطی شکلی از جنس فلز یا پلاستیک است که قطر سر پهن‌تر آن حدوداً یک اینچ است.

کلونوسکوپی

متخصص گوارش کلونوسکوپی را برای ارزیابی داخل کل روده بزرگ انجام می‌دهد.

اسکن هسته‌ای (رادیونوکلئویید)

اسکن هسته‌ای دارای دو نوع اسکن مرکل و اسکن گلبول‌های قرمز نشان‌دار است که با هدف مشخص کردن محل خونریزی دستگاه گوارش انجام می‌شود.

آنژیوگرافی احشائی

آنژیوگرافی احشائی نوعی عکسبرداری رادیوگرافی از رگ‌های دستگاه گوارش است.

آنژیوگرافی توموگرافیک سی تی اسکن و ام آر آی

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) و سی تی اسکن به روشی مشابه با رادیوگرافی در آنژیوگرافی احشائی انجام می‌شود و ارزش تشخیصی دارد.

درمان خونریزی مقعدی در مردان و زنان

جراحی بسته(جراحی لیزری)

در صورتی که خونریزی مقعدی از نوع حاد باشد و از هیچ طریق خونریزی آن قطع نشود اقدام به جراحی برای حذف ناحیه ی زخم مقعدی، تنها گزینه برای درمان و رهایی از خونریزی مقعدی است. یکی از روش های جراحی که امروزه برای درمان خونریزی مقعدی مورد استفاده قرار می گیرد جراحی با لیزر به منظور سوزاندن زخم مقعد و از بین بردن آن میباشد. از مزایای این روش نسبت به روش های جراحی باز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• نیازی به بستری در بیمارستان و گرفتن بیهوشی عمومی یا بی حسی نخاعی که یکی از علل ترس بیماران است نداشته ومتعاقب آن نیازی به استراحت چند روزه در منزل که از ضروریات جراحی سنتی است را ندارند و بیمار از روز بعد از عمل میتوانند به سرکار خود بازگردند زیرا بیمار بیهوشی نگرفته و درد زیادی بعد از عمل ندارد.
  • نیازی به پانسمان داخلی (توپی یا تامپون)ندارد که معمولا در جراحی سنتی اجباری و خارج کردن آن بسیار دردناک است.
  • عمل معمولا در مطب انجام و بیمار بعد از عمل بیمار مرخص شده و میتواند بعد از عمل تغذیه معمولی و دفع مدفوع داشته باشد در حالی که در جراحی سنتی اصل برعدم تغذیه حداقل برای۲۴ساعت وسپس تغذیه با سوپ برای به تاخیر انداختن دفع برای مدت چند روز می باشد.
  • درد بعد از عمل با لیزر نسبت به جراحی سنتی بسیار کمتر و میزان خونریزی نیزکمتر است همچنین میزان عود کمتر است.
  • انتقال عفونت های خطرناک مثل هپاتیت که در جراحی سنتی محتمل است درعمل با لیزر وجود ندارد.

جراحی سنتی (جراحی باز)

زمانی که پزشک چاره ای به جز برداشتن زخم ندارد تنها راه درمان خونریزی مقعدی جراحی می شود. جراحی برداشتن زخم برای درمان خونریزی مقعدی به دو وصورت ممکن است انجام گیرد:

• جراحی زخم: ممکن است فقط ناحیه‌ی زخم ایجاد شده در رکتوم را برداشته و محل آن را ترمیم کند. با این حال ممکن است پس از جراحی زخم مقعد عود کند.
  • جراحی برای برداشتن مقعد: جراحی برداشتن راست روده یک گزینه‌ی درمانی برای افرادی است که دارای علایم و نشانه‌های شدید هستند که از درمان‌های دیگر نتیجه نگرفته‌اند. جراح ممکن است مسیر روده بزرگ را به شکم باز کند (کولوستومی) و آن را به یک کیسه جمع‌آوری مدفوع وصل کند.

درمان دارویی

یکی از راههای درمانی خونریزی مقعدی درمان دارویی با استفاده ار انواع انتی بیوتیکها از جمله پنی سیلین می باشد.

درمان خانگی و سنتی خونریزی مقعدی با گیاهان دارویی

درمان سنتی و خانگی می تواند درمانی مکمل برای جراحی باشد اما این نوع درمان هرگز جایگزین درمان های پزشکی نیست.

آب آلوئه‌ورا

آب آلوئه‌ورا یکی از بهترین و موثرترین درمان‌های خانگی برای پاکسازی و درمان مشکلات معده است. آلوئه‌ورا خواص ضدالتهابی دارد و زخم‌های معده را تسکین می‌دهد. آلوئه‌ورا از یبوست و اسهال جلوگیری می‌کند.

پودر زنجبیل و برگ سنا

برگ سنا ملین است و از آن برای پاکسازی روده بزرگ و پیشگیری از یبوست استفاده می‌شود. برگ سنا به اجابت مزاج کمک می‌کند.

درمان خونریزی مقعدی با تغذیه مناسب

تخم کتان و روغن تخم کتان

تخم کتان را می‌توانید پودر کنید و با سالاد سبز یا برشتوک مخلوط کنید. تخم کتان را می‌توانید به سوپ، بستنی یا کشک اضافه کنید. تخم کتان غذا را معطر می‌کند. همچنین می‌توانید روزی دو قاشق سوپخوری تخم کتان میل کنید.

کنجد

هر زمانی که در روز میل داشتید، می‌توانید هر مقدار که خواستید، کنجد بخورید.

آلو

می‌توانید روزی 12 ـ 10 آلو میل کنید. البته بین انتخاب آلو یا آب آلو آزادید.

آب

روزانه دو تا سه لیتر آب بنوشید تا دستگاه گوارش بهتر کار کند. هر ساعت یک لیوان آب را به آهستگی بنوشید. همچنین هر روز بعد از بیدار شدن از خواب، یک یا دو لیوان آب بنوشید. آب مجاری گوارشی را کاملاً پاک می‌کند.

آب نارگیل

آب نارگیل حاوی تانن است که التهاب را کاهش می‌دهد. بهتر است آب نارگیل را صبح ناشتا بنوشید، البته در ساعات دیگری از روز نیز می‌توانید آب نارگیل مصرف کنید. هر روز آب یک نارگیل را بنوشید.

دانه چیا

دانه چیا را می‌توانید به صورت ژلاتینی یا خشک شده مصرف کنید.

دانه چیای خشک شده را باید با آب میل کنید.

مصرف چیا را از مقدار کم (یک قاشق چایخوری) شروع کنید و مقدار آن را به تدریج افزایش دهید.

میوه‌های سرشار از فیبر

سیب، گلابی و آلو، ترجیحاً ناشتا میل کنید. هر روز میوه میل کنید.

سبزیجات سبزبرگ

سبزیجات سبزبرگ را می‌توانید به سالاد یا سوپ اضافه کنید یا تنها میل کنید. سعی کنید سبزیجات را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

مکمل‌ها و غذاهای پروبیوتیک

درباره مصرف فراورده‌های پروبیوتیک با پزشک معالج خود مشورت کنید و این فراورده‌ها را بدون مشورت پزشک مصرف نکنید.

درمان خونریزی مقعدی با ورزش

یوگا مزایای متعددی دارد. حرکات مختلف یوگا اندام‌های خاصی را تحریک و تقویت می‌کند. در ادامه چند نمونه از آساناهای یوگا را که برای درمان خونریزی مقعدی مفیداند، توضیح می‌دهیم.

خم شدن رو به جلو در حالت ایستاده

خم شدن رو به جلو در حالت ایستاده، اندام‌های گوارشی را ماساژ می‌دهد و به بهبود گوارش کمک می‌کند.

چاکراسانا یا حرکت چرخ

این حرکت عضلات شکم و روده بزرگ را تقویت می‌کند.

سارونگ آسانا یا ایستادن روی شانه

این حرکت دستگاه گوارشی را تحریک می‌کند تا مشکل یبوست از بین برود.  بنابراین حرکت سارونگ آسانا به درمان زخم، کولیت و دل درد مزمن کمک می‌کند.

تاداسانا یا حرکت کوه

حرکت تاداسانا به دفع سموم و مواد زائد از بدن کمک می‌کند و برای تقویت اندام‌های حفره شکم مفید است.

سلام بر خورشید یا سوریاناماسکارا

حرکت سلام بر خورشید مجاری گوارشی و عضلات شکم را قوی‌تر می‌کند.

ایستادن روی سر یا سیرساشانا

حرکت سیرساشانا جریان خون را در دستگاه گوارشی بهبود می‌دهد و به خروج گازهای گیر افتاده در بدن و دیگر فراورده‌های زائد از بدن کمک می‌کند.

هر حرکت باید به مدت حداقل یک دقیقه انجام شود. اگر انجام دادن حرکت برایتان دشوار بود، از نیم دقیقه شروع کنید. هر حرکت را می‌توانید دو یا سه بار انجام دهید. تمرین مداوم دستگاه گوارش را قوی می‌کند و تعادلی را ایجاد می‌کند که از خونریزی و ابتلا به بیماری جلوگیری می‌کند.

جلوگیری از خونریزی مقعدی

• پس از بیدار شدن از خواب، یک یا دو لیوان آب بنوشید. آب دستگاه گوارش را کاملاً پاک می‌کند و سموم را از بدن دفع می‌کند.
  • از خوردن غذاهای تند و پرادویه یا سرخ شده پرهیز کنید. غذاهای تند زخم‌های معده را تشدید می‌کند و باعث اسهال یا دیگر مشکلات معده می‌شود.
  • کشیدن سیگار و مصرف الکل را ترک کنید. چون دخانیات و الکل زخم‌های شدیدی را در معده ایجاد می‌کند و روند التیام زخم‌ها را کند می‌کند.
  • سبزیجات سبزبرگ فراوان میل کنید. سبزی فیبر بالایی در اختیار دستگاه گوارش می‌گذارد که برای دستگاه گوارش مفید است و به التیام آن کمک می‌کند.
  • تغذیه خود را بهتر کنید. اگر تغذیه بهتری داشته باشید، نیمی از مشکلات معده درمان می‌شود. اکثر ما غالباً غذاهای سالم نمی‌خوریم و فست فودهای مورد علاقه‌مان برای دستگاه گوارش مضراند.
  • غذاهای فیبری را فراموش نکنید. فیبر برای درمان یبوست و اسهال مفید است و دفع مدفوع را آسان‌تر می‌کند.
  • قهوه کمتری بنوشید. کافئین باعث افزایش تولید اسید در معده می‌شود و این اسید اضافی بر مخاط معده اثر می‌گذارد و باعث احساس درد می‌شود. نتیجه نهایی تشدید شدن عارضه است.
  • استرس نداشته باشید، چون استرس برای دستگاه گوارش مضر است.
  • فست فودها را فراموش کنید، چون این غذاها ناسالم‌اند و باعث نفخ و گاز می‌شود.
  • گوشت کمتری میل کنید. گوشت فشار زیادی را به دستگاه گوارش وارد می‌کند.