همورئید در کودکان ناشی از بیماری یبوست و درمان آن با جراحی لیزر

بواسیر

به‌طورکلی بواسیر یا هموروئید در کودکان بیماری جدی‌ای محسوب نمی‌شود، معمولاً این بیماری در کودکان شایع نیست. گاهی اوقات وجود هموروئید در کودکان می‌تواند نشانه یا علت وجود سایر بیماری‌ها باشد. در بواسیر، رگ‌های اطراف بالشتک‌های هموروئیدی و اطراف کانال مقعد، متورم می‌گردند، وجود آن‌ها برای عملکرد طبیعی کانال مقعد لازم است. هنگامی که یکی از این رگ‌ها تحت‌فشار و کشش قرار بگیرد، دیواره رگ متورم و بزرگ می‌شود و همراه خود مقداری از بافت‌های اطراف را نیز برجسته می‌سازد.

باید توجه داشته باشیم که بچه‌ها ممکن است از گفتن علائم و مشکلات اجابت مزاج خود به والدین خجالت بکشند. شایع‌ترین علت هموروئید در بچه‌ها یبوست است و شایع‌ترین علامت نیز شکایت از ناتوانی در دفع یا احساس داشتن مدفوع بعد از عمل دفع می‌باشد. علامت دیگر وجود خون در مدفوع است. برای درمان هموروئید در کودکان درمان‌های بسیاری وجود دارد که در صورت حاد نبودن با درمان دارویی و درمان خانگی (با مشورت پزشک) قابل‌حل است. اما گاهی ممکن است همورئید در کودکان عود کند که در این صورت تنها راه درمان آن جراحی می‌باشد. یکی از روش‌های مناسب برای جراحی هموروئید در کودکان جراحی با لیزر می‌باشد. جراحی با لیزر از آن جهت که دوره نقاهت کوتاه و درد بعد از عمل آن بسیار کمتر از جراحی سنتی است برای کودکان شما از هر جهت مناسب‌تر می‌باشد.

متخصصان ما در کلینیک ما اماده ی ارائه‌ی خدمات در زمینه‌ی درمان انواع بیماری‌های مقعدی (فیشر یا شقاق و هموروئید) ازجمله درمان هموروئید در کودکان با استفاده از جراحی لیزری با کمک بهترین تجهیزات به شما می‌باشند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

شماره تماس ما

بواسیر داخلی یا خارجی در کودکان

در کودکان یا بزرگ‌سال، اگر هموروئید در داخل کانال مقعد بالاتر از خط دندانه‌ای ایجاد شود، به آن هموروئید داخلی گفته می‌شود. اگر تورم رگ زیر خط دندانه‌ای رخ دهد، به آن هموروئید خارجی گفته می‌شود. ابتدای کانال مقعد، حلقه مقعدی (anal verge) نامیده می‌شود؛ خط دندانه‌ای حدوداً دو سانتی‌متر بالاتر از حلقه مقعدی قرار دارد. خط دندانه‌ای از آن جهت مهم محسوب می‌شود که خط شروع گروهی از عصب‌های حساس است که اسفنگتر مقعد را کنترل می‌کنند. هموروئید داخلی چندان باعث ناراحتی بیمار نمی‌شود، مگر آنکه به سمت خارج دچار افتادگی شود. در مقابل، با توجه به موقعیت، بواسیر خارجی می‌تواند دردناک باشد، شدت درد و ناراحتی  آن ممکن است در کودکان بیشتر از بزرگسالان باشد.

علل ایجاد بواسیر در کودکان

علل متعددی می‌تواند به ایجاد هموروئید در کودکان منجر شود؛ از یبوست گرفته تا بیماری کرون (بیماری التهابی روده که بخش روده‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد) و یا نشستن طولانی‌مدت در دستشویی برای اجابت مزاج. اگرچه برخی از عوامل ساده ممکن است باعث ایجاد بواسیر در کودکان شوند، اما به‌طورکلی بروز همورئید در کودکان نادر است، بنابراین جهت رد مشکلات جدی‌تر، رسیدگی به این موضوع اهمیت مضاعفی دارد. در بزرگسال بواسیر و یبوست می‌تواند در اثر مواردی همچون رژیم غذایی نامناسب، ورزش نکردن، نشستن طولانی‌مدت و غیره ایجاد شود، درحالی‌که معمولاً در کودکان این مشکلات دیده نمی‌شود. درواقع، کودکان چنان جنب‌وجوش و فعالیت دارند که بزرگ‌ترها در خصوص انرژی آن‌ها متعجب می‌شوند. در یک زندگی بی‌تحرک، شایع‌ترین علت هموروئید یا بواسیر بی‌تحرکی است و سایر علل در رتبه دوم قرار دارند.

مهم‌ترین دلایل هموروئید در کودکان عبارت‌اند از:

پرفشاری ورید باب

این حالت به معنای فشار معکوس در ورید پورتال (باب) است؛ سیاهرگی که خون را از دستگاه گوارش به کبد حمل می‌کند. اولین نشانه بیماری‌های کبدی غالباً به‌صورت پرفشاری ورید باب ظاهر می‌شود.

بیماری کرون

یک بیماری التهابی مزمن است که روده‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بیماری کرون می‌تواند باعث ایجاد بواسیر در کودکان شود. ازآنجایی‌که نوزادان نمی‌توانند به‌خوبی احساسات خود را بیان کنند، بررسی این موضوع در آن‌ها اهمیت بیشتری دارد.

یبوست

شایع‌ترین علت هموروئید در کودکان یبوست است.

کم‌آبی

یکی از دلایل اصلی یبوست، کم‌آبی بدن است. کم‌آبی کودکان را در معرض خطر قرار می‌دهد. درحالی‌که در تمام افراد کاهش حجم آب بدن باعث اختلال می‌شود، اما به دلیل آناتومی کودکان، آن‌ها سریع‌تر در معرض خطر قرار می‌گیرند؛ زیرا ذخیره بدن آن‌ها نسبت به بزرگ‌سالان کمتر است. درنتیجه در برابر کم‌آبی بدن، گرمازدگی، هیپوترمی (افت دمای بدن) و غیره آسیب‌پذیرتر هستند. یبوست در کودکان را می‌توان از طریق سفت و خشک شدن مدفوع، تغییر رنگ مدفوع به رنگ رس، تهوع، استفراغ، کاهش وزن، کاهش مدفوع در پوشک نوزاد و عدم تمایل به دفع به علت وجود درد، تشخیص داد. کودکان نمی‌توانند به‌خوبی وجود درد در داخل بدن خود را توصیف کنند، اما نشانه‌هایی همچون: جمع‌کردن بدن بخصوص پاها و باسن، بالا و پایین پریدن بر روی پنجه پا، قرمز شدن و گریه و زاری هنگام مشاهده توالت، می‌تواند بیانگر وجود درد در آن‌ها باشد. نوزادان ممکن است در اول دفع خود به علت وجود درد گریه کنند. معمولاً یبوست در کودکان همان علتی را دارد که در سایر افراد دارد، از قبیل: داشتن رژیم‌های غذایی کم فیبر، ننوشیدن آب کافی، عدم فعالیت و ورزش.

به تأخیر انداختن دفع

یکی از علت‌های بروز هموروئید بخصوص در کودکان به تأخیر انداختن اجابت مزاج است، ممکن است کودکان به علت حواس‌پرتی، بازی کردن یا احساس درد موقع دفع، هنگام نیاز به توالت مراجعه نکنند. تحت هیچ شرایطی نباید کودک به‌واسطه رفتن به توالت، شرم داشته باشد و یا مورد سرزنش قرار بگیرد. این کار تنها شرایط او را بدتر می‌کند. سرزنش کودک می‌تواند آموزش‌های قبلی او در خصوص اجابت مزاج را تحت تأثیر قرار دهد.

اسهال

یکی دیگر از علل شایع از دست دادن آب و بواسیر در کودکان اسهال است. اسهال به‌واسطه شرایط دوران کودکی نسبتاً شایع است. اسهال زمانی رخ می‌دهد که سرعت عبور مواد غذای در روده بزرگ افزایش می‌یابد. در روده بزرگ، آب و املاح مواد غذایی باز جذب می‌شوند. هنگام هضم غذا، آنزیم‌ها و مایعات مختلفی توسط بدن به مواد غذایی اضافه می‌شود؛ اگر این مایعات به‌درستی در روده جذب نشوند و کودک نیز به میزان کافی مایعات دریافت نکند، این امر باعث از دست رفتن آب بدن می‌شود و در پایان دوره اسهال شانس یبوست نیز افزایش می‌یابد. علاوه بر این، نشستن طولانی‌مدت در دستشویی که در زمان اسهال بیشتر مشاهده می‌شود، معمولاً به علت تحت‌فشار قرار گرفتن کانال مقعد فرد را در معرض بواسیر قرار می‌دهد. صرف‌نظر از این‌که کودک شما بواسیر دارد یا نه، نباید اجازه دهید طولانی‌مدت در دستشویی بماند؛ در صورت نیاز باید از محلول‌های الکترولیت (او اس آر) استفاده نمایید. پزشک داروساز در داروخانه به شما کمک خواهد کرد تا مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

درمان هموروئید کودکان

هموروئید کودکان

انواع روش‌های درمانی که برای درمان هموروئید در کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد عبارت‌اند از:

درمان همورئید در کودکان با جراحی بسته (جراحی لیزر)

امروزه برای درمان بواسیر، جراحی با لیزر گسترش زیادی یافته است. در این روش بجای استفاده از تیغ جراحی جهت درمان هموروئید از لیزر استفاده می‌شود. جراحی هموروئید با لیزر مدت‌زمان بهبودی زخم‌ها، درد، و جای زخم را کاهش می‌دهد، همچنین ریسک‌ها و مخاطره عمل نیز کمتر می‌باشد. کاهش دوره‌ی نقاهت, درد کمتر بعد از عمل نسبت به جراحی‌های سنتی و عدم نیاز به پانسمان از دیگر مزایای جراحی با لیزر است. در جراحی با لیزر معمولاً از سه نوع لیزر استفاده می‌شود. تنها دو نوع آن را می‌توان در عمل جراحی بواسیر استفاده نمود: لیزر دی‌اکسید کربن (2CO) و لیزر نئودیمیم: ایتریوم-آلومینیوم –گارنت (Nd: YAG)

• در لیزر (2CO) انرژی موجود در نور به گرما تبدیل می‌شود. حرارت ایجادشده می‌تواند بافت‌ها را برش داده و رگ‌های خونی را منعقد سازد.
  • لیزر (Nd: YAG) اساساً همان کار را انجام می‌دهد، اما قدرت نفوذ آن در بافت‌ها بیشتر است و سریع‌تر از سایر لیزرها خون را لخته می‌کند.
  • نوع سوم لیزر که بر پایه آرگون ساخته می‌شود، برای درمان اختلالات چشمی، مشکلات پوستی و نوردرمانی مانند درمان برخی از تومورها استفاده می‌شود.

درمان هموروئید در کودکان با جراحی سنتی (جراحی باز)

هموروئید کودکان

اگر سایر درمان‌ها در خصوص رفع بواسیر مؤثر نباشد و یا نتوان بواسیر را از طرق دیگر درمان کرد، گزینه جراحی در نظر گرفته می‌شود. برای درمان بواسیر انواع مختلفی از تکنیک‌های جراحی وجود دارد، روش‌های اصلی عبارت‌اند از:

• هموروئیدکتومی (Haemorrhoidectomy)
  • پیوند عروق هموروئیدی
  • استاپلینگ (Stapling)

درمان خانگی

توجه به این نکته ضروری است که درمان‌های خانگی باید با مشورت پزشک صورت گیرد. بهترین درمان برای بواسیر در هرکسی و در هر سنی، دریافت فیبر زیاد از طریق غذاهایی همچون: غلات کامل، میوه و سبزیجات تازه است. دریافت کافی مایعات از منابعی همچون آب، آب‌میوه، و یا شیر بسیار مهم است چراکه میزان یبوست را کاهش می‌دهند. اگرچه دریافت فیبر کافی برای رفع یبوست در کودکان مهم است، اما هرگز سعی نکنید بدون مشورت با پزشک برای رفع یبوست از تنقیه یا ملین‌ها استفاده نمایید. ملین‌ها می‌توانند سریعاً کودک شما را در معرض بی‌آبی قرار دهند که این امر آن‌ها را به مخاطره می‌اندازد. از مصرف نوشابه، چای یا قهوه باید خودداری شود. کافئین موجود در آن‌ها ادرارآور است و میزان آن را افزایش می‌دهد. به‌عبارت‌دیگر مصرف کافئین باعث کاهش آب بدن می‌شود. علاوه بر این، قند موجود در نوشابه نیز کمکی نمی‌کند، زیرا باعث افزایش سرعت سوخت‌وساز بدن و درنتیجه هضم غذای کودک می‌شود، حفظ تعادل مهم‌ترین چیزی است که باید در نظر گرفته شود.

درمان هموروئید نوزاد

اگر فرزند شما نوزاد است و هنوز غذا نمی‌خورد، تغذیه با شیر مادر یا تغذیه با شیر خشک فاقد آهن، می‌تواند مفید باشد. شیر خشک غنی‌شده با آهن یا سویا می‌تواند در نوزادان باعث یبوست شود. امروزه چند نوع شیر خشک وارد بازار شده که به‌طور خاص برای معده‌های حساس طراحی شده‌اند و ضد یبوست عمل می‌کنند، استفاده از آن‌ها نیز می‌تواند سودمند باشد. درحالی‌که شیر مادر بهترین گزینه محسوب می‌شود، اما ممکن است برای همه مناسب نباشد. بااین‌حال بهتر است آن را امتحان نمایید. افزایش فعالیت و حرکات بدنی کودک نیز مفید است، بنابراین بازی کردن در آفتاب می‌تواند ایده خوبی باشد، پدر و مادر نیز فرصتی برای نفس کشیدن پیدا می‌کنند. نوزادانی که هنوز راه نیفتاده‌اند، دوست دارند با دست‌وپاهای خود بازی کنند مانند حرکت دوچرخه. والدین می‌توانند پاهای نوزاد خود را با دست گرفته و به‌تناوب آن‌ها را پایین و بالا کنند، همانند پدال زدن دوچرخه. البته خواندن آهنگ‌های شاد و ادا درآوردن با چهره اختیاری است، اما بسیار توصیه می‌شود.

سؤالات متداول

کرمک نیز می‌تواند همانند هموروئید، باعث خارش مقعد شود:

یکی دیگر از علل بالقوه خارش در دوران کودکی، کرم‌ها هستند. قبل از تصمیم‌گیری در خصوص انتخاب نوع درمان بهتر است کودک خود را نزد پزشک ببرید تا از مبتلا نبودن به انگل‌ها مطمئن شوید. تا زمانی که این کرم‌ها حضور دارند، تلاش برای درمان همورئید فرزندتان بی‌نتیجه است و حتی می‌تواند مضر باشد. درمان هموروئید تأثیری در از بین بردن کرم‌ها ندارد. آن‌ها بسیار مسری هستند و ممکن است توسط فرزند شما در همه‌جا پخش شوند. ازآنجایی‌که بزرگ‌سالان در خاک و محیط‌های آلوده بازی نمی‌کنند، کم‌تر به کرمک مبتلا می‌شوند، اما اگر کودک شما این انگل را به خانه آورده باشد، تمام اعضای خانواده را در معرض ابتلا قرار می‌دهد.

هنگام مشکوک بودن به همورئید، چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

در شرایط زیر باید کودک خود را  نزد پزشک ببرید:

طول کشیدن یبوست کودک بیش از سه هفته، عدم توانایی کودک در انجام فعالیت‌های روزمره، ظاهر شدن زوائد اشک مانند در اطراف پوست مقعد، عدم توانایی دفع مدفوع به‌صورت طبیعی و یا نشت مکرر مدفوع از مقعد. به‌طور مشخص اگر زوائد لامپی شکل در نزدیکی مقعد ظاهر شدند، سریعاً باید به پزشک مراجعه کنید.

مشکلاتی که کودکان مبتلا به هموروئید با آن روبه‌رو هستند:

هنگامی که کودکی به هموروئید مبتلا می‌شود، شرایط او باید به‌دقت بررسی شود، به‌خصوص اگر درد و خارش داشته باشد. بچه‌ها اغلب نمی‌توانند جلوی خاراندن خود را بگیرند، این امر باعث می‌شود رگ هموروئیدی پاره شده و دچار خون‌ریزی شود. زخم شدن احتمال گسترش عفونت و التهابات دردناک را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، درد می‌تواند باعث بدخو شدن کودک شود، درنتیجه تمایل رفتن به دستشویی در او کاهش می‌یابد و یا ممکن است مدت زیادی در دستشویی بماند، درنهایت ممکن است الگوی اجابت مزاج او تغییر کند. اگر یبوست علت بروز هموروئید باشد، خونریزی و نشتی که یبوست ایجاد می‌کند، می‌تواند احتمال بروز عفونت را افزایش دهد. بخصوص اگر کودک از اجابت مزاج خودداری کند و خود را نگه دارد. در کل، این وضعیت برای همه بسیار ناخوشایند است، بخصوص در کودکان.

همورئید در کودکان ناشی از بیماری یبوست و درمان آن با جراحی لیزر